Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-14, 09:16   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Hørte et foredrag om en 6 barns lege, trønder, som sa man skulle spise regnbuens farger av frukt og grønnsaker helst til alle måltid (som en pencilinkur man tar påfyll av 3 ganger om dagen og ikke alt på en gang)

Så hvilke frukt/grønnsaker kan man spise til hver farge? Tenkte å henge en lapp på kjøleskapet til inspirasjon

Det er fargen INNI som teller, så feks alle epler er hvite.

Kom med forslag!

Hvit: epler, amerikanske blåbær
Gult: paprika, appelsin
Orange: gulrot
Rød: bringebær, jordbær
Lilla:
Grønt:Kiwi, salat
Blå

(Kjente jeg ble litt usikker på fargene i regnbuen og)

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 09:18   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Hvit i regnbuen?

Rød
Oransje
Gul
Grønn
B
Indigo
Fiolett

Er huskeregelen. Kommer du på dem nå?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 09:19   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Jeg synes ofte det er vanskelig å få i meg nok grønnsaker, så jeg tror ikke jeg skal ha ambisjoner om at grønnsakene skal ha riktig farge også. Og definitivt ikke til alle måltider!

Men rødkål kan kanskje passere som lilla?

Blå druer.

Grønne bønnespirer.

Gul mango.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 09:21   #4
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.899
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Vanlige blåbær, bjørnebær

rødbeter

rød paprika

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 09:21   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Blå: Blå kongo-poteter. De er kanskje mer indigo/fiolett, men da har jeg den i boks om ikke annet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 09:28   #6
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Berit Nordstrand er ei klok dame.

Føyde til det jeg kom på i farten:

Hvit: epler, amerikanske blåbær, blomkål, pastinakk, sellerirot, squash, aubergine, ulike meloner, løk, neper, reddik, banan, purre, vårløk, pære, potet
Gult: paprika, appelsin, honningmelon, kålrabi
Orange: gulrot, paprika,
Rød: bringebær, jordbær, paprika, tomat, granatepler
Lilla: Rødløk, rødkål, rødbeter
Grønt: Kiwi, salat, brokkoli, spinat, agurk, avocado, ulike kåltyper, selleri, sukkererter, brekkbønner, purre, romanesco
Blå: norske blåbær

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 09:35   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Berit Norstrand er jo overmenneske omtrent. Man kan jo gå inn i rugg om man allerede føler seg litt liten og utilstrekkelig i utangspunktet.- men dama er fin, det skal hun ha.

Jeg vil nok ha problemer med å spise regnbuen, men kan bidra med søtpotet som oransje, om ikke annet.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 09:58   #8
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Jeg skal prøve å gå med meg Berit Nordstrands foredrag på samfunnshuset def jeg kommer fra i februar. Hun er flink og veldig inspirerende!
Friske urter dekker det grønne.
Til hvert måltid er ikke så lett å få til da... men grunntanken hennes syns jeg ee veldig fornuftig.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 10:02   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

hvit: knutekål
grønn: erter

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 10:22   #10
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Det teller vel hvilken farge skallet har, om man spiser det?

Blå: Blå druer! (Eller, lilla, kanskje?)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 10:24   #11
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Åja, Cuya hadde skrevet det. Aubergine, da. Det er vel lilla. For man spiser jo skallet. Asparges er grønn.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 10:32   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Denne teorien bruker de mye i koreansk mat, faktisk. Der er målet at hvert måltid skal bestå av minst 5 farger. Ikke nødvendigvis bare av frukt og grønt, da.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 10:32   #13
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.717
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Hvit: Litchi
Orange: Cantaloupemelon, papaya, sharonfrukt
Rød: Vannmelon, rips, fiken
Lilla: Solbær
Gul: Plomme, fersken, nektarin

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 10:35   #14
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Jeg vil tro at dette faktisk kan motivere barn til å spise mer frukt og grønt i alle fall.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 11:39   #15
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Aubergine kan stekes i små biter sammen med kjøtt for å få i seg lilla (om det går som det, eller "rød"løk som egentlig er mer lilla)


Minsten får helt klart ikke i seg alle fargene hver dag… gulrøtter er vel det han spiser mest av.

Grønn: avokado kan lures på tacolefsene, sammen med agurk. Kiwi i biter. Erter spiser han i fiskeboller i hvit saus
Gul: banan, appelsin hakket løk brukes flittig i kjøttdeig og supper, hvitløk også, honningmelon spises mye av i perioder. Kålrot går å mose litt i potetmosen, eller brukes i grønnsaksuppe (sellerirot også). Løk i pytt i panne
rød: Chili brukes i diverse, økologisk ketchup med rørsukker, vannmelon spises mest som sommeren. Tomater brukes mye i f.eks tomatsuppe, spagetti bolognese o.l (han liker ikke ferske tomater, paprika eller noe). Bringebær særlig om han får vaniljesaus
Oransje: gulrøtter, det kan rives i brødbakst i tillegg til å ha rå til dip. Rives i bolognese saus, tomatsuppe
blå: spises nok lite her, men minsten spurte om jeg kunne kjøpe blåbær i dag så da får vi se (han pleier ikke spise det) :P

Kål spiser minsten faktisk om jeg lager kålgryte

Minsten spiser nok mest grønnsaker/frukt med kamerater på besøk, da skjærer jeg ofte opp 2-3 alternativer og de spiser det de liker

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 12:51   #16
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Takk for mange svar, flere ønskes!

Jeg kom på dette foredraget idag når jeg laget matpakke. La oppi klementin, gulrot og en orange melon. Ble så mye av en farge.
Siden jeg ukeshander hadde det vært greit med en liste til inspirasjon.

Vi klarer ikke alle farger til hvert måltid, men man kan jo variere litt mer enno har gjort! De får alltid frukt,bær eller grønnsaker i matpakken. Ofte 3 ulike ti g. Restene får de til frokost. Til middag har vi jo grønnsaker men Noen farger oftere enn andre.

Flere tips ønskes!

Rødbeter liker han ene gutten min!
Vanskelig med blå ting

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 13:14   #17
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg skal prøve å gå med meg Berit Nordstrands foredrag på samfunnshuset def jeg kommer fra i februar. Hun er flink og veldig inspirerende!

Tips:
Foredraget hennes ligger på NRK nett tv, det gjorde i alle fall det nylig. Jeg og mannen så det sist uke, veldig inspirerende og vi fikk oss en og annen aha-opplevelse, spesielt den om at kjøpebrød og slike melpakker til brød er glutenberiket og gir magetrøbbel hos mange. Vi har lenge hatt mistanke om at kjøpebrød er årsak til mye luftplager og jeg spiser derfor nesten bare hjemmelagde knekkebrød. Nå fikk vi forklaring på årsaken til dette.

Mange fine tips til regnbuen her, de skal jeg ta med meg. Jevnt over er vi flinke med maten, men det er ikke lett å skulle fylle ut en hel regnbue hver dag!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 13:22   #18
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Min eldste spiser kun orange og hvit, til nød gul (gulrot,eple,banan) Alt annet liker han ikke, og ja han har smakt på mye.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 14:23   #19
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Jeg var på foredrag med Berit Nordstrand sommeren 2011, og fikk utrolig mye god inspirasjon for henne. Dette med "å spise en regnbue" synes jeg er en super tankegang siden det rett og slett gjør meg mye mer bevisst på å variere frukt og grønnsaker (dvs. aller mest grønnsaker siden jeg ikke spiser så veldig mye frukt.)

Vi spiser i grunnen sunt uansett (bortsett fra å være litt for glade i sjokkis) men hun fikk meg til å tenke enda mer på små grep som kan gjøres for ytterligere forbedringer. Dessuten ble jeg enda mer oppmerksom på hva kosthold har å si for humøret (da tenker jeg ikke bare på det å kutte sukker f.eks) og det er virkelig viktig for sånne som meg som har hatt noen runder med depresjoner.

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Vi har lenge hatt mistanke om at kjøpebrød er årsak til mye luftplager og jeg spiser derfor nesten bare hjemmelagde knekkebrød. Nå fikk vi forklaring på årsaken til dette.

Viktig poeng!

Om man baker brød selv så hjelper det ytterligere å gjøre glutenet enklere å fordøye ved å bløtlegge korn/frø/gryn en god stund og deretter langtidsheve deigen. Jeg synes magen min fungerer mye bedre etter at jeg begynte å bløtlegge og langtidsheve. (En annen fin effekt av bløtlegging (sammen med noe med syre) og langtidsheving er at fytinsyren i korn/gryn/frø brytes ned og kroppen tar opp næringsstoffene lettere.)

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 15:46   #20
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Om man baker brød selv så hjelper det ytterligere å gjøre glutenet enklere å fordøye ved å bløtlegge korn/frø/gryn en god stund og deretter langtidsheve deigen.

Takk for tips, det skal jeg prøve!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no