Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-14, 22:10   #41
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Sitat:

Nå har ikke jeg kjennskap til alle sykehjem altså, men der jeg jobbet var det fest når de fikk pølser i brød eller grandis, de elsket det. Lett å spise, smaksrik for gamle, bedøvde smaksløker, og kanskje helt innafor når det gjelder hvor mye næring de faktisk greier å få i seg, ettersom sultfølelsen ikke er hva den var.

Det er her det skurrer så inderlig for meg. Spesielt grandis er virkelig næringsfattig. Jeg tenker at maten først og fremst bør ha større energitetthet, nettopp fordi de har så dårlig matlyst og for å sikre at de får i seg tilstrekkelig med kalorier.

Jeg skjønner så klart at hva man kan gjøre er begrenset så lenge helsepersonellet tilbereder mye av maten, og retter ikke kritikken mot den gruppen. Jeg finner det bare ekstremt merkelig at ernæring ikke er mer prioritert på sykehjem. Iallefall på det sykehjemmet jeg refererer til.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 01:44   #42
Insjø
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 6
Insjø har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Noen fler
Hvit:kamskjell, fisk, hvitløk
Gult: gulasj, gule linser
Orange: søtpotet
Rød: biff, chilli, kidney bønner
Lilla: fiken
Grønt: eple persille
Blå: vindruer, plummer

Insjø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 07:51   #43
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Det er vel mer ment som en huskeregel slik at man blir minnet på at variasjon er en fin ting. Svigerfar kunne f.eks trengt å tenke litt mer regnbueaktig på frukt- og grønt-fronten, siden han stort sett kun spiser brokkoli, gulrot, blomkål og appelsin.

Hadde han spedd på med feks litt bær (rødt+blått), så hadde jo han faktisk fått dekket veldig mye. Antagelig mer enn de aller fleste.

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Aubergine kan stekes i små biter sammen med kjøtt for å få i seg lilla (om det går som det, eller "rød"løk som egentlig er mer lilla)

I følge ernæringsfyisologen jeg går til, så er det fargen inni som teller. Dermed så passerer nok Auberginer som gul heller...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 07:59   #44
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Jeg spiser omtrent alle fargene hver dag. Ganske greit om man begynner dagen med en smoothie laget på ymse bær, youghurt vann og egg (+ litt sukrin). Så fortsetter jeg med å knaske litt cherrytomat og sukkererter på jobb. Til middag spiser jeg ofte rotgrønnsaker (lager pure). Hender også jeg spiser grønnsaksdipp med blomkål, brokkoli og gulrot på kvelden.

R: Tomat, bringebær, jordbær
O: Søtpotet eller gulrot
G: Kålrot, persillerot, pastinakk
G: Sukkererter, brokolli
B: Blåbær
I: Bjørnebær?
F:

De tre siste fargene går litt i ett for min del...

Jeg spiser ikke frukt, kun grønnsaker og bær.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 10:09   #45
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hadde han spedd på med feks litt bær (rødt+blått), så hadde jo han faktisk fått dekket veldig mye. Antagelig mer enn de aller fleste.



I følge ernæringsfyisologen jeg går til, så er det fargen inni som teller. Dermed så passerer nok Auberginer som gul heller...

Mulig det, som regel så er det jo i skallet mye av næringen sitter da?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 10:42   #46
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.111
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Nå er det en stund siden jeg jobbet på et relativt stort sykehjemskjøkken, men der var det virkelig fokus på næring, jeg har feks vispet opp 20 liter hjemmelaget hollandaise for hånd da maskinvispen streiket.

Og pølser var det til kvelds hver lørdag - det var nesten ukas høydepunkt. Grandiosa hadde vi ikke, men hjemmelaget pizza - det syntes de var noen nymotens greier som slettes ikke var populært. Ellers gikk det i hjemmelagde supper til forrett, stek, fiskegrateng (hjemmelaget) mm. Vi som jobbet der spiste også med glede, maten var god og det var også fokus på at det skulle være fargerikt sammensatt - også for de som måtte ha moset mat.

Ænnyhåvv, jeg tenkte litt som Nextlife at jeg er sannelig usikker på om de vil ha dagens sunne kosthold. Vi fikk feks kjeft fordi risen var forklissete og upolert, nei takke seg til Uncle Bens som ikke hang sammen. Det meste skulle være slik det alltid hadde vært, ergo var wienerstang til kaffekos helt toppers. Livet varer ikke så lenge når man først har kommet på sykehjem, så de hadde lyst til å nyte det mens det varte. Sånn før de måtte over på moset mat eller rent flytende.

Når det er sagt, jeg er selvsagt enig i at energitett mat er bra. Men det hadde de altså på dette kommunale sykehjemmet - inkludert havregrøt til frokost for de som ønsket det (men de fleste ville ha brød) og laks og eggerøre på søndagsbrødskiven.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 10:47   #47
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det er jeg enig i. Jeg kunne strekke meg til ukentlig, det gjør jo at man varierer mer. Det er lett å kjøre seg fast i gulrot- og brokkoliløpet, så ideer til variasjon er jo supert.

Men for de aller fleste med tidsklemme, treninger, sure unger og/eller ektefelle, så tror jeg det er litt mye forlangt å skulle få til dette hver dag året rundt. Mildt sagt.

Helt enig.

I tillegg kjenner jeg at jeg blir sur når jeg leser at dama skylder på kosthold for økningen av autisme og ADHD. Det finnes ingen beviser for dette og det finnes gode forklaringer på økningen av disse diagnosene som ikke har noe med hverken kosthold eller vaksiner.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no