Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Høy på sukker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-14, 09:14   #21
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høy på sukker?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Mine er hypre uansett.

Samme her.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 09:18   #22
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Høy på sukker?

Eldste reagerte kraftig på sukker fra han var helt liten. Det var håpløst å få barnehage og SFO til å forstå dette, i "kaoset" i barnevrimmelen, skjønte de ikke problemet. Jeg prøvde å forklare at dette gikk på konsentrasjonen, men til døve ører. Noe som gav lærevansker, og en lærer som i 1. klasse trodde han hadde ADHD og Tourettes. Kuttet ut sukker helt fra 2. klasse, og framgangen kom kjapt! Lærere har nektet å tro på hvor ekstremt han har reagert, helt til de har gitt han saft eller et kakestykke, da har de fått sjokk. Og sagt "aldri mer!!!" til meg, på neste foreldremøte. Han merker det på kroppen selv, som et ubehag i brystet. Nå som nesten voksen, har han vokst av seg det verste, og kan spise sukker, og greie å sitte i ro likevel. Men han blir ukonsentrert. Og er flink å passe på ikke å få i seg sukker på dager med heldagsprøver, eksamener osv.
Nå skal det sies at jeg tror de færreste reagerer så vanvittig kraftig på sukker som sønnen min.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 09:58   #23
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høy på sukker?

Jeg har aldri merket noen forskjell på LilleVenn med tanke på sukker.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 10:05   #24
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.242
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Høy på sukker?

Jeg husker når storebror var liten. Da fikk vi ofte kommentarer i selskap om at han var sukkerhyper, gutten rørte ikke kakafatet, han var høy på det sosiale.

Lillesøster derimot merker vi det på. Det er kanskje ikke så rart, for hun har alltid spist lite mat og i perioder veldig lite. At hun da får litt ekstra energi når hin får i seg noe er jo ikke rart.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 10:12   #25
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Høy på sukker?

En jeg kjenner sier at sønnen hennes reagerer på syntetiske godterier, mens ren sjokolade går bra. Men jeg må si at jeg aldri har tenkt på at mine unger har reagert sånn på hverken sukker eller e-stoffer. Det de reagerer på er spenning og moro, noe det jo gjerne er når det er mye sukker involvert. Så iallefall de to minste kan bli ganske opp under taket når det er snakk om selskaper, fornøyelsesparker osv... Men føler ikke de blir spesielt hyper på en vanlig lørdag.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 10:14   #26
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høy på sukker?

Nei, jeg har ikke merket noe til det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 10:27   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høy på sukker?

Jeg vet at det er en myte, men det kommer vel også litt an på hvordan man definerer "høy" når man tester det. Om jeg spiser mye sukker så blir jeg ukonsentrert, får hjertebank og ubehag - litt på samme måte som om jeg får i meg for mye koffein. Det er jo en forbigående tilstand, men absolutt reell.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 10:48   #28
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høy på sukker?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg vet at det er en myte, men det kommer vel også litt an på hvordan man definerer "høy" når man tester det. Om jeg spiser mye sukker så blir jeg ukonsentrert, får hjertebank og ubehag - litt på samme måte som om jeg får i meg for mye koffein. Det er jo en forbigående tilstand, men absolutt reell.

Samme her, det en av grunnene til at jeg er ekstremt forsiktig med sukker. Mine er såpass små at de ikke får så veldig mye søtt, så jeg kan ikke egentlig konkludere, men veldig sterke reaksjoner har jeg ikke sett. Sukker i yoghurt tenker jeg ikke stort over, det har så mange bra ting ved seg uansett. Eldste har pleid å få tyrkisk yoghurt med seg i barnehagen, og heller få yoghurt med sukker i helger og innimellom. Jeg vil tro de færreste barn blir hyper av en yoghurt som en del av måltid i barnehagen, så får en heller begrense kaker og is og denslags der.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 11:07   #29
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høy på sukker?

Hypre:Nei. Blide: Ja. Litt i overkant blide, noen ganger - akkurat som meg... Når livet går deg imot - gå på kafe.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 13:20   #30
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høy på sukker?

Vi har merket det på ett av to barn. Eldste reagerer ikke, yngste reagerte mer før, men da reagerte han kraftig og. Jeg har aldri sett på maken! Det har blitt bedre med årene, men vi må sørge for å holde et jevnt blodsukker gjennom dagen. Han går rett i kjelleren når blodsukkeret er lavt.

Lærer har ikke forstått det, og spiser han ikke lunsjen sin, er han pottesur helt til han kommer hjem og får påfyll.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 13:28   #31
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.035
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høy på sukker?

To av tre hjemme hos oss. Jeg merker det fort om de har sneket til seg en sjokoladebit fra skapet..

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 13:35   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høy på sukker?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Sukker i yoghurt tenker jeg ikke stort over, det har så mange bra ting ved seg uansett. Eldste har pleid å få tyrkisk yoghurt med seg i barnehagen, og heller få yoghurt med sukker i helger og innimellom. Jeg vil tro de færreste barn blir hyper av en yoghurt som en del av måltid i barnehagen, så får en heller begrense kaker og is og denslags der.

Det tror ikke jeg heller. Jeg merker det kun hvis jeg f.eks. har spist supersøt sjokoladekake. Kanskje det er kakaoen jeg egentlig reagerer på? :grubler:

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 13:43   #33
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høy på sukker?

Vår yngste har kortere lunte hvis blodsukkeret er lavt. Han blir ikke (mer ) hyper av sukker, men det er likevel en klar fordel med lite sukkerrike varer i dagligkosten. Jevnt blodsukker i stedet for for mye opp og ned.

På skolen her har det blitt vanlig å ha med tørre nudler i matpakka, søte frokostblandinger de bruker skolemelken til, eller en krukke syltetøy der de først smører på skivene og så spiser resten. Jeg tror ikke det er spesielt heldig for konsentrasjonen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 14:01   #34
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Høy på sukker?

Forskning baseres alltid på gjennomsnitt, man vil få en spredning innenfor et spekter. Klart at man reagerer på hva man spiser; litt av poenget med mat er at den inneholder energi. Det betyr ikke at alle/flertallet av barna blir hypre. Men å si at man ikke vil merke forskjell i energinivået syns jeg høres merkelig ut.

Eldste reagerer kraftig på endringer i blodsukkeret, og det gjør jeg og. Lavt blodsukker gjør oss rasende sinte, høyt blodsukker gjør oss ukonsentrerte og fulle av energi. Litjtausa blir helt vill om hun får mye sukker, og ekstra ille blir det om hun spiser enkelte fargestoffer.

Lille skatt blir sløv hvis hun ikke spiser, og kommer opp på normalt nivå når hun har spist. Spiser hun sukker kommer hun kjapt opp på normalen, er det proteiner, fett eller komplekse karbohydrater så tar det lengre tid. Men hun blir aldri noen vill unge.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 14:20   #35
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høy på sukker?

Mine har alltid blitt hypre i store selskaper uavhengig av sukkerinntaket, jeg synes ikke det utelukker at sukker kan påvirke aktivitetsnivået. Det har vært mye skriverier rundt det forsøket der den ene barnegruppen fikk sukker og den andre ikke, men jeg kunne godt tenke meg et forsøk der barna skulle gjøre stillesittende aktiviteter med eller uten sukker i magen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 14:31   #36
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høy på sukker?

Min yngste (9) blir fullstendig gira når hun spiser raske karbohydrater, og økende utover i måltidet etter hvert som blodsukkeret stiger. Jo raskere, jo verre. Hvis hun spiser søt middag, som risengrynsgrøt eller søt frokost som frokostblanding eller hvitt brød, så blir hun helt elektrisk på slutten og kåler og vrir seg som en mark i stolen og er håpløs på å få til å sitte stille til vi andre er ferdige. STOR forskjell sammenlignet med de måltidene der vi ikke serverer raske karber. "Mamma! Nå får hun sukkerkick igjen!"

For eldste er det mye mer en tydelig sosial sammenheng, på yngste altså en klar relasjon til kosthold. Eldste kommenterer det til og med:

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 14:31   #37
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høy på sukker?

Det er ikke snakk om å ikke merke noen endring i det hele tatt, blodsukkerstigning gir jo utslag, men å si at "barn blir hyperaktive av sukker" som en generell regel er feil. Man gikk jo så langt i enkelte kretser som å si at sukker, om ikke forårsaket så i alle fall intensiverte problemer hos barn med adferdsdiagnoser.

Jeg sier jo ikke at "sukker er bra, så dropp grovbrødet og send med barna sukkerlake på skolen".

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 15:20   #38
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høy på sukker?

Det er jo like feil å konkludere på enkeltpersoner fra forskning på grupper som generaliseringer på gruppe utfra subjektive opplevelser. Det er riktig at det ikke er klart å vise at større grupper av barn i gitte situasjoner oppfører seg annerledes med og uten sukker, men det finnes også så mye anekdotisk materiale, særlig på barn med atferdsproblemer, at det ikke kan avfeies at det kan påvirke enkeltbarn.

Jeg har ett som bare blir lykkelig, og ett som helt klart reagerer atypisk på noen former for sukkervarer. Jeg er en "easy sensitized" selv, og reagerer også.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 15:42   #39
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høy på sukker?

Nei, ingen endring.

Og ja, det er en myte med sukker og hyperaktivitet.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 15:53   #40
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høy på sukker?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

En jeg kjenner sier at sønnen hennes reagerer på syntetiske godterier, mens ren sjokolade går bra. Men jeg må si at jeg aldri har tenkt på at mine unger har reagert sånn på hverken sukker eller e-stoffer. Det de reagerer på er spenning og moro, noe det jo gjerne er når det er mye sukker involvert. Så iallefall de to minste kan bli ganske opp under taket når det er snakk om selskaper, fornøyelsesparker osv... Men føler ikke de blir spesielt hyper på en vanlig lørdag.


Vi hadde bursdag her for et par uker siden. Et par unger var "sukkerhøye" allerede i det de kom. Så jeg heller mot å si at de var "bursdagshøye". Merket ikke noe til eller fra på sukkermengden.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no