Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ville du sagt fra på forhånd ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-17, 22:05   #1
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ville du sagt fra på forhånd ...

... hvis poden på syv skulle på besøk for første gang og ikke liker kjøtt, poteter, gulrøtter, brokkoli, brød med korn, syltetøy, ost, leverpostei, prim, smør eller skinke?

Hjelp! Klarte å trylle fram havregrøt til slutt.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:08   #2
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd...

Jeg ville tenkt at han hadde et anfall av "liker ingenting" og ikke giddet å styre med noe, tror jeg

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:09   #3
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.877
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd...

Ja, da hadde jeg sagt fra på forhånd tror jeg.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:11   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd...

Jeg sa i hvert fall fra de første gangene knerten skulle besøke folk (inntil for et år siden). Som at det ikke var så lurt å tvinge i ham grønnsaker fordi det kom i retur osv.

Den vanlige responsen var at de spurte om hva han faktisk likte, og så lagde de noe av det.

Av de tingene du nevner så hadde han spist kjøtt, leverpostei og brød med korn, da. Men ikke noe av det andre.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:15   #5
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd...

Bare litt trasig å sitte der med middag som han ikke ville ha og som han rakket ned på til de grader og så ikke ha noe annet han ville ha heller. Kjipt for sønnen min også som så gjerne ville at gjesten skulle ha det bra og som ble helt fortvilet. Hadde vært mye bedre å få beskjed om å lage havregrøt i utgangspunktet.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:16   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 41
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd...

Min 11-modell liker smør og syltetøy av det du nevner (pluss noen svært få typer prosessert kjøtt). Jeg hadde ikke sendt ham på besøk til andre uten å informere vertene om hvor kresen han er, men jeg hadde ikke forventa at han fikk noe spesialbehandling. Han dævver ikke av en ettermiddag uten mat. Overnattingsbesøk blir noe litt annet - da hadde jeg håpt han kunne få brød med smør, i alle fall.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:17   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd...

Nei, det ville jeg ikke nødvendigvis. Hadde sikkert sagt at ha var kresen og at de ikke trengte styre med det. I den alderen med avtalt besøk, pleide jeg å sjekke hva gjesten likte og lage noe av det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:20   #8
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd...

Jeg hadde sagt fra til den ungen jeg visste var kresen at han pent måtte greie å spise/pirke i maten og greie å gjøre gode miner til slett servering når han var borte hos folk. :dukker:

Mulig jeg hadde nevnt de verste matvarene for andre foreldre, men det er mye god læring i å ta seg sammen i sosiale settinger, også for barn.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:24   #9
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd ...

Jeg tror jeg ville ha sagt ifra om at ungen var kresen, og at de ikke trengte lage noe vesen ut av det.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:28   #10
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd ...

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg tror jeg ville ha sagt ifra om at ungen var kresen, og at de ikke trengte lage noe vesen ut av det.

Det er her jeg er, også. Eventuelt ville jeg sagt fra om ting hen ikke tåler, og håpet på god oppførsel fra avkommet på bortebane.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:36   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd ...

Jeg hadde nok sagt noe på forhånd, men ikke forventet noe tilrettelegging.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:39   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd ...

Greia er jo at når sånne småttiser er på besøk så trenger de påfyll av mat. Og så kjenner jeg at jeg har langt høyere toleranse for de som bare vennlig takker nei enn de som høylydt klager på det som blir servert.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:40   #13
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd ...

Jeg ville gjerne tilrettelagt, men tenkte ikke på å spørre på forhånd. Har lært nå.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:40   #14
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd ...

Med mindre det var snakk om mat mitt barn er allergisk mot, eller som trigger frem oppkast, så ville jeg ikke sagt noe nei. Vårt kresne barn viste nemlig tidlig at hun slettes ikke var så kresen borte som hjemme.

Og hun lærte også tidlig at det ikke var slik at hun kunne forvente særbehandling borte. Man spiser det man får servert, eller man lar være. OG, man kritiserer ikke mat man får servert...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:42   #15
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd ...

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Greia er jo at når sånne småttiser er på besøk så trenger de påfyll av mat. Og så kjenner jeg at jeg har langt høyere toleranse for de som bare vennlig takker nei enn de som høylydt klager på det som blir servert.

Du skulle hørt... Kjøttet så seigt ut, det gikk ikke an å koke poteter med skallet på, tallerknene var for store, garasjen for rotete, såpa feil type, osv. Måtte le til slutt. Men ungene hadde det kjempefint!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:46   #16
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd ...

Som forelder ville jeg gjerne likt å vite om den typen oppførsel, om det var min unge. Da måtte vi nok snakket litt om oppførsel hjemme hos andre, og gremmet oss en del.

Det er forståelig om du ikke vil nevne det for foreldre nå i ettertid, altså.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:46   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd ...

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Du skulle hørt... Kjøttet så seigt ut, det gikk ikke an å koke poteter med skallet på, tallerknene var for store, garasjen for rotete, såpa feil type, osv. Måtte le til slutt. Men ungene hadde det kjempefint!

Bra de koste seg!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:55   #18
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.834
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd ...

Litt usikker. Vi har en fryktelig kresen veldigstraksseksåring og han ville ikke spist noe av det du ramser opp i HI. Han ville aldri sagt noe som helst negativt om maten han fikk servert, jeg tror ikke engang han ville sagt at han ikke liker det, han ville bare sittet stille og ikke spist. Hvis jeg visste det ble servert middag, og ikke bare noe enkelt etter skoletid, ville jeg kanskje nevnt det, ikke fordi jeg venter tilrettelegging, men fordi dette er et stort problem for ham og det er greit at de er klar over det.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:59   #19
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd ...

Men dere som ikke forventer tilrettelegging - er det greit at ungen ikke får mat fra tre til halv åtte? Mine barn er kameler og klarer seg utmerket, men det er jo ikke alle som er skrudd sammen sånn?

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 23:13   #20
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.834
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du sagt fra på forhånd ...

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Men dere som ikke forventer tilrettelegging - er det greit at ungen ikke får mat fra tre til halv åtte? Mine barn er kameler og klarer seg utmerket, men det er jo ikke alle som er skrudd sammen sånn?


Greit og greit, hva skal man gjøre da? Sende med matpakke når han skal på besøk? Lillebror kan fint klare seg mange timer uten mat og lever generelt på svært lite mat og lite variert mat. Dette er ikke en problemstilling vi har havnet i ennå siden lillebror fremdeles går i barnehage og utenom bursdager har han aldri vært på så lange besøk hos andre at det har blitt servert mat. Fra høsten blir han skolegutt og da blir det nok oftere besøk og også gjerne i middagstiden. Så får vi se om dette ordner seg selv (at han finner et eller annet han kan spise der han er) eller om vi må gjøre ting på annet vis.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no