Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Homsene i mummiboka?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-09, 14:57   #1
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Homsene i mummiboka?

Er de vaskeekte homser, sånn gutt-har-guttekjæreste-homser? Eller er det et eller annet finskt uttrykk som betyr noe annet?

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:04   #2
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Dette har jeg også lurt på mange ganger. Jeg tror det er et finsk uttrykk, men er ikke sikker.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:07   #3
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?



Er det noe som heter homser i Mummiboka - hvilken Mummibok er dette? Har jeg ikke fått med meg ...

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:12   #4
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

De er spesielt fremtredene i "Hvem skal trøste knøttet": 17 glade homser kom seilende forbi. Jeg liker å tro at de faktisk er homser - og at det ikke er noe mer ved det.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:13   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Homser er homser, akkurat som hattifnatter er hattifnatter og hemuler er hemuler.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:13   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Finsk er det vel neppe. Jeg har alltid trodd at det var et uttrykk André Bjerke fant opp på norsk da han oversatte - og etterpå fikk det den betydningen det vanligvis har i dag.

Akkurat som at ingen yngre forstår strofen "the company was gay, we turned night into day" i melkereklamesangen. Gay hadde også en annen betydning før.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:14   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Jeg har alltid trodd at det er et "oppdiktet" ord, på samme måte som hufse og filifjonke, og at "homse" som slang for "homofil" er et nyere ord. Jeg liker en teori jeg har hørt om at ordet "homse" ble adoptert av de homofile selv nettopp fordi Tove Jansson brukte det, men jeg tviler egentlig på det.

Jeg vet heller ikke om "homse" brukes om homofile på svensk (bøkene er opprinnelig skrevet på svensk, ikke finsk), men Homsen i "Farlig midsommar" heter i alle fall Homsan i originalen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:16   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Har det vært homser, har vel Tove Jansson kalt dem for bøgene?..I og med at de er skrevet på svensk?...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:16   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Hemul er for øvrig et svensk ord også utenfor Mummidalen, og jeg antar det er derfor dette ordet ble valgt:

http://sv.wiktionary.org/wiki/hemul

Tror det er beslektet med det norske "hjemmel".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:19   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Farlig midsommer ble skrevet i 1954. Jeg vet ikke om "homse" var et uttrykk som var i bruk den gang, men jeg er temmelig overbevist om at hvis det var det, og hvis Tove Jansson kunne blitt mistenkt for å snakke om homofile, ville ikke boken kommet på trykk med disse figurene i. Og om den boken hadde passert sensuren, hadde i alle fall ikke Hvem skal trøste Knøttet gjort det, for der er homsene ganske fremtredende.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:20   #11
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Ja, homsene er med i flere av historiene i "Den store Mummiboka".

Jeg tror egentlig det er homser, som i "homofile" det er snakk om. Det første som slo meg var hvor fordomsfrie og før sin tid finskene måtte være som snakket så åpent om homser, men så slo det meg at homsene blir sidestilt med Hattifnatter, Filifjonker, Hufsa og andre fantasifigurer, så hvilke signaler sender de egentlig ut :noia: ?
Ikke det at jeg tror ungene oppfatter slike subtile sammenligninger.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:22   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Jeg kan virkelig ikke tenke meg at homsene i Mummidalen er ment å være homofile. Virkelig ikke. Både på grunn av tiden de ble skrevet i, som Teo er inne på, og fordi Tove Jansson selv var lesbisk og neppe ville funnet på å fremstille homofile som en egen type vesener.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:22   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Jeg tror egentlig det er homser, som i "homofile" det er snakk om. Det første som slo meg var hvor fordomsfrie og før sin tid finskene måtte være som snakket så åpent om homser, men så slo det meg at homsene blir sidestilt med Hattifnatter, Filifjonker, Hufsa og andre fantasifigurer, så hvilke signaler sender de egentlig ut :noia: ?
Ikke det at jeg tror ungene oppfatter slike subtile sammenligninger.

Jeg tror du er på bærtur.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:23   #14
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Ok , ser at andre forklaringer kommer opp. Kanskje de ikke er riktige homser da.
Kanskje blitt forledet av min egen tolkning og illustrasjonene i boken?

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:23   #15
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror du er på bærtur.

Ja. det er mulig. Det var derfor jeg stilte spørsmålet .

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:24   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Kanskje blitt forledet av min egen tolkning og illustrasjonene i boken?

Ser homsene i boken spesielt homofile ut?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:25   #17
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

- og på det faktum at tove jansson selv var lesbisk?...Jeg kan ikke si jeg har lest nok mummidalen til at jeg har noe kjennskap til homsene - men er boka fra femtitallet høres det unektelig litt rart ut at det faktisk er snakk om homser.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:26   #18
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kan virkelig ikke tenke meg at homsene i Mummidalen er ment å være homofile. Virkelig ikke. Både på grunn av tiden de ble skrevet i, som Teo er inne på, og fordi Tove Jansson selv var lesbisk og neppe ville funnet på å fremstille homofile som en egen type vesener.

Men nettopp pga av tiden det var skrevet i , så tenkte jeg at det var kanskje derfor de ble nevnt i samme åndedrag som Filifjonker og andre fantasifigurer. Da anerkjente man på en måte ikke deres eksistens.

Men jeg tror jeg har fått svar på spørsmålet. Jeg går for at Homsene ble kalt homser tilfeldig og ikke fordi de var homofile?

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:29   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Jeg fant en ok tråd om dette på Kvinneguiden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=353698

Sitat:

Det är nog en översättningsgrej. På svenska, orginalspråket, heter de homsor (vet inte varför).
[…]
På svenska säger man att någon är homo, gay eller bög. I plural blir det homos (fast man säger väl "flera homo"), gay och bögar.

Homofil används väl nästan bara i skrifter, och homse finns inte.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:30   #20
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

... og fordi Tove Jansson selv var lesbisk og neppe ville funnet på å fremstille homofile som en egen type vesener.

Altså, nesten alle lesbene jeg kjenner vil insistere på at homser er en egen type vesener.

:flåse & digregere:

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no