Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Når barnet blir 9 kg (bilsetespørsmål)

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-09, 12:47   #1
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når barnet blir 9 kg (bilsetespørsmål)

Er det da greit å fortsette å sitte i babysetet en stund til (0-13 kg) eller er det sikrere å flytte over i et større bakovervendt sete?

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 12:56   #2
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barnet blir 9 kg (bilsetespørsmål)

Om setet er beregnet til 13 kg, så er det vel nettopp det. Om barnet ellers passer greit i det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 13:01   #3
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når barnet blir 9 kg (bilsetespørsmål)

Det skjer ikke noe magisk ved 9kg. Passer barnet kan du fortsatt bruke babysetet, men du kan godt bytte til neste størrelse bakovervendt hvis du ønsker også. Så lenge man bytter til bakovervendt så er ikke tidspunktet så viktig. Skal man deriomot bytte til forovervendt neste størrelse (ikke anbefalt men noen gjør det jo allikevel) så bør man bruke babysetet så lenge som overhodet mulig.

Vi byttet sete til eldste da hun var 8-9mnd. Det begynte å bli tungt å bære med seg babysetet og vi hadde ingen vogn vi brukte det på. Minste satt i MaxiCosi til han var snaut 14mnd. Da brukte jeg det sammen med Zapp og ville nødig gi slipp på den muligheten.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 13:20   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barnet blir 9 kg (bilsetespørsmål)

De sier vel at småbarns seter er sikrere når barnet kan sitte selv på grunn av at ryggen er brattere og dermed gir bedre belastning på kroppen i en eventuell kollisjon.

Men babysetet er ikke mindre sikkert bare fordi barnet går over 9kg. Om dere bruker enkelte av egenskapene til babysete som vogn, bære med seg osv. Så ville jeg ikke byttet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 19:13   #5
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når barnet blir 9 kg (bilsetespørsmål)

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

De sier vel at småbarns seter er sikrere når barnet kan sitte selv på grunn av at ryggen er brattere og dermed gir bedre belastning på kroppen i en eventuell kollisjon.

Men babysetet er ikke mindre sikkert bare fordi barnet går over 9kg. Om dere bruker enkelte av egenskapene til babysete som vogn, bære med seg osv. Så ville jeg ikke byttet.

Bruker man babysetet uten base så kan man montere det brattere i ryggen om man ønsker. MaxiCosi Cabriofix med base var like bratt i ryggen som DL på trinn 2 i vår bil f.eks.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 20:20   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barnet blir 9 kg (bilsetespørsmål)

Jeg har aldri prøvd Cabrip fix. Vi hadde et bebe confort babysete som han ikke brukte over 5mnd fordi det ble for trangt. Da var han over i DL trinn 1 eller 2. Han har brukt mest 2.

Jeg har egentlig ikke peiling. Men mener jeg har lest at de anbefaler å flytte over i småbarnsstol på grunn av beinere rygg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 23:47   #7
Rabarbra
Superaktiv
 
Rabarbra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 330
Rabarbra er litt kul
Standard

Sv: Når barnet blir 9 kg (bilsetespørsmål)

Selger på Barnas Hus sa til meg at babyen (11 mnd, aner ikke hvor mange kg) med fordel kunne sitte i det minste babysetet mye lenger ("det er mest sikkert for babyer"). Vet ikke hvofor, men det var i alle fall det han sa (og det var ikke akkurat noe salgstriks, for da hadde vi jo liksom barnesete en stund til... Så lenge babyen ikke overstiger anbefalte kg så vil jeg tro at det er ok å fortsette med det minste babysetet.

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 06:23   #8
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når barnet blir 9 kg (bilsetespørsmål)

Opprinnelig lagt inn av Rabarbra, her.

Selger på Barnas Hus sa til meg at babyen (11 mnd, aner ikke hvor mange kg) med fordel kunne sitte i det minste babysetet mye lenger ("det er mest sikkert for babyer"). Vet ikke hvofor, men det var i alle fall det han sa (og det var ikke akkurat noe salgstriks, for da hadde vi jo liksom barnesete en stund til... Så lenge babyen ikke overstiger anbefalte kg så vil jeg tro at det er ok å fortsette med det minste babysetet.

Det kan nok ha noe med at veldig mange kjøper forovervendt som neste sete.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 15:58   #9
amelia
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 386
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Sv: Når barnet blir 9 kg (bilsetespørsmål)

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

De sier vel at småbarns seter er sikrere når barnet kan sitte selv på grunn av at ryggen er brattere og dermed gir bedre belastning på kroppen i en eventuell kollisjon.

Men babysetet er ikke mindre sikkert bare fordi barnet går over 9kg. Om dere bruker enkelte av egenskapene til babysete som vogn, bære med seg osv. Så ville jeg ikke byttet.

nei det tenkte jeg også på. spesielt om barnet sovner kan hodet bli tungt. og hvorfor bytte før man må om det du allerede har er like sikkert

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 18:12   #10
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når barnet blir 9 kg (bilsetespørsmål)

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

De sier vel at småbarns seter er sikrere når barnet kan sitte selv på grunn av at ryggen er brattere og dermed gir bedre belastning på kroppen i en eventuell kollisjon.

Men babysetet er ikke mindre sikkert bare fordi barnet går over 9kg. Om dere bruker enkelte av egenskapene til babysete som vogn, bære med seg osv. Så ville jeg ikke byttet.

Jeg har begge setene stående her, så det er ikke noe stress å bytte akkurat.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no