Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Riktig etternavn på billettene (VG)

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-08, 15:20   #1
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Riktig etternavn på billettene (VG)

Ellers kan det blir dyrt.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=504174

Men hvordan skriver jeg navnet. Fornavn Etternavn1 Etternavn2

I rubrikk for fornavn: Fornavn
I rubrikk for etternavn har jeg brukt både: etternavn1 etternavn2
og : etternavn2, etternavn1.

Eller kan det bli : Fornavn: Fornavn etternavn1
Etternavn: etternavn2 ?

Jeg må tydeligvis sjekke dette.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 15:22   #2
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Riktig etternavn på bilettene

Eg har to navn som eigentleg er etternavn men det eine blir da mellomnavn og skal stå etter fornavn. Trudde det måtte vere bindestrek for at to kunne vere etternavn?. :usikker:

Mitt blir da (eks, ikkje mine navn) Lise Rør Jensen eller Jensen Lise Rør
Er det rubrikk for fornavn og etternavn blir det Lise Rør i fornavn og Jensen i etternavn.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 15:26   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Riktig etternavn på bilettene

Jeg har bare for- og etternavn, så det er greit. Men ungene har mellomnavn, altså Fornavn Mellomnavn Etternavn. Jeg skriver da Etternavn i rubrikken for etternavn og Fornavn Mellomnavn i rubrikken for fornavn. Det har alltid fungert.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 15:44   #4
Ivrig
På farten igjen
 
Ivrig sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 238
Ivrig er litt kul
Standard

Sv: Riktig etternavn på bilettene

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Men hvordan skriver jeg navnet. Fornavn Etternavn1 Etternavn2

Jeg er usikker på hvordan det er nå, men jeg trodde det var slik at man kun har lov til å ha ett etternavn iht navneloven?
Da Shantimann og jeg giftet oss, fikk vi ikke ha mitt navn mellomrom hans navn som etternavn. De måtte enten bindes sammen med bindestrek, eller det ene navnet ble mellomnavn.

Kanskje det du henviser til som etternavn1 egentlig er et mellomnavn?
Fornavn-rubrikken: Fornavn Mellomnavn (det du kaller etternavn1)
Etternav-rubrikken: Etternavn2

__________________
En lykkelig hedonist og mamman til verdens beste gutt



Sist redigert av Ivrig : 03-03-08 kl 15:45. Årsak: en liten presisering
Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 16:22   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Riktig etternavn på bilettene

Opprinnelig lagt inn av Shanti, her.

Jeg er usikker på hvordan det er nå, men jeg trodde det var slik at man kun har lov til å ha ett etternavn iht navneloven?
Da Shantimann og jeg giftet oss, fikk vi ikke ha mitt navn mellomrom hans navn som etternavn. De måtte enten bindes sammen med bindestrek, eller det ene navnet ble mellomnavn.

Kanskje det du henviser til som etternavn1 egentlig er et mellomnavn?
Fornavn-rubrikken: Fornavn Mellomnavn (det du kaller etternavn1)
Etternav-rubrikken: Etternavn2

Etternavn1 er mitt pikenavn-etternavn uten bindestrek.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 16:25   #6
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Riktig etternavn på bilettene

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Etternavn1 er mitt pikenavn-etternavn uten bindestrek.

Eg har og med pikenavnet mitt men det er da blitt mellomnavn og hører sammen med fornavnet.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 16:28   #7
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Riktig etternavn på billettene

Da har jeg skrevet feil på hvertafall en bestilling. Det står etternavn2, etternavn1.

Takk for svar.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 17:21   #8
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Riktig etternavn på billettene

Håper de ikke sier noe på det når vi skal reise neste uke. Har ikke tatt med ungenes mellomnavn. Husker ikke om jeg har gjort det tidligere.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 17:31   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig etternavn på billettene

Vi har bestilt tur til høsten og jeg fikk faktisk ikke plass til å skrive inn mellomnavnet mitt. Nå har jeg sendt reiseselskapet en melding om det, så de får lagt det inn.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 18:18   #10
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig etternavn på bilettene

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Etternavn1 er mitt pikenavn-etternavn uten bindestrek.

Da er Etternavn1 et mellomnavn. Og mellomnavnet er en del av fornavnet. Hvis du vil bruke begge navnene som etternavn MÅ du få lagt til bindestrek. Du vil da folkeregister-sorteres under den bokstaven ditt nåværende mellomnavn (dvs pikenavnet ditt) begynner på fordi det da blir ditt fulle etternavn. Idag sorterer du under første bokstav i etternavnet, dvs mannen din sitt. (Antar at det var hans navn du tok da du giftet deg...)

Jeg har etternavn med bindestrek. Barna har dette navnet som sitt mellomnavn og mannens (korte) etternavn som sitt etternavn. Det er ALDRI nok plass på billettbestillingsfeltene til å få med alt uansett. Jeg har aldri egentlig opplevd problemer med tegnsetting og rekkefølge av de ulike navnene ved innsjekk/passkontroller/security. Det eneste er USA, fordi de sammenligner det helt bokstavelig med det det står i passet.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no