Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Plassering av klematis

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-10, 21:31   #21
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plassering av klematis

Jeg er ikke helt med på alle rådene du får her. Jeg har testet ut klematis på ulike steder, og på noen av dem trives de dårlig. Dersom du mener at den vil få sol bare en eller to timer midt på dagen, er jeg skeptisk. Da kan det hende at klatrehortensia er bedre for deg.

Det Kanina sier om ulike typer klematisk er viktig. Klematis som blomstrer tidlig (juni og tidligere) får blomster på fjorårets skudd. De skal ikke klippes ned så mye. Disse har jeg sett eksempler på at blir store og flotte på få år. En venninne har fått et lysthus av smijern fullstendig dekket av blader på 3-4 år. Dette var en småblomstrete klematis som blomstrer tidlig og som ikke skal klippes ned.

Klematis som blomstrer fra juli og utover skal klippes ned kraftig hvert år (tidlig tidlig vår). Min erfaring er at disse krever en god plassering for å levere frodig og vakker plante. Klematis som ikke har det bra kan lett utsettes for det som kalles visnesyken. Da visner den og dør helt. Jeg innbiller meg at de storblomstrete sortene som blomstrer sent er mer utsatt for dette, men jeg er ikke 100% sikker.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 21:32   #22
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plassering av klematis

Men kan den fortsette å stå i den store krukken?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 21:35   #23
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plassering av klematis

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Men kan den fortsette å stå i den store krukken?

Ja det er helt strålende å plassere klematis i en stor krukke. Da kan man også flytte den om den ikke trives så godt. Klematis har det forresten mye bedre i en krukke langt ute på plenen hvor regnet slipper til enn inne ved husveggen. Sistnevnte er nemlig ikke en bra plass for klematis.

Jeg ville dog flyttet den fra krukken og ned i jorda et sted før vinteren og frosten kommer.

Jeg ville også passet på at ikke de nederste 18 cm får sol på seg.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 21:39   #24
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plassering av klematis

Ikke ved husvegg...Hmmmm... Hvor skal jeg ellers sette den da? og slik at den vokser oppetter noe...?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 21:43   #25
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plassering av klematis

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Ikke ved husvegg...Hmmmm... Hvor skal jeg ellers sette den da? og slik at den vokser oppetter noe...?

Det er utrolig mye spennende man kan la klematis klatre opp langs. Alt fra et egenprodusert klatrestativ av tre grener man stikker ned i hvert sitt hjørne av krukka (eller i bedet rundt planten) og binder dem sammen øverst (gratisløsning), via enkle stativ man kjøper på Plantasjen, til gjerde av kastanje. Masse kule muligheter! Klematis er for øvrig en av de vakreste plantene jeg vet om... ikke minst fordi den gir sjarme til en hage. I dag gikk jeg forbi en hage med vanvittig mye planter. Det jeg la mest merke til, var en klematis som klatret opp langs et lite stativ midt ute i et bed.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 21:55   #26
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plassering av klematis

Ulike løsninger for klematis. Gjerdet er et hasselgjerde som man bl.a får kjøpt hos www.solfang.no. Bilde nr 2 er fra Helene Fredholm sin hage. Den er verdt å stikke innom på nett og fysisk.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg gjerde av hassel.jpg (148,2 KB, 16 visninger)
Filtype: jpg IMG_0225.jpg (63,2 KB, 18 visninger)
Filtype: jpg trgr2.jpg (62,9 KB, 17 visninger)
Filtype: jpg Clematis_Josephine2.jpg (213,9 KB, 20 visninger)
__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.

Sist redigert av Nooria : 27-05-10 kl 22:08.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 22:00   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering av klematis

Min klematis har masse tørre greiner nederst, men det har begynt å vokse noe ut av det! Skal det ikke vekk altså?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 22:05   #28
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plassering av klematis

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Min klematis har masse tørre greiner nederst, men det har begynt å vokse noe ut av det! Skal det ikke vekk altså?

Nå vet ikke jeg hva slags klematis du har, men det er helt fascinerende hvordan klematisgreiner som ser helt død ut den ene uken er full av grønne blader den neste... så nei det er ikke sikkert de skal fjernes. Du får se om det kommer noe. Er det en sentblomstrende klematis skal den klippes ned slik at den er 20 cm+.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 09:22   #29
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plassering av klematis

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det er utrolig mye spennende man kan la klematis klatre opp langs. Alt fra et egenprodusert klatrestativ av tre grener man stikker ned i hvert sitt hjørne av krukka (eller i bedet rundt planten) og binder dem sammen øverst (gratisløsning), via enkle stativ man kjøper på Plantasjen, til gjerde av kastanje. Masse kule muligheter! Klematis er for øvrig en av de vakreste plantene jeg vet om... ikke minst fordi den gir sjarme til en hage. I dag gikk jeg forbi en hage med vanvittig mye planter. Det jeg la mest merke til, var en klematis som klatret opp langs et lite stativ midt ute i et bed.

Pinner i krukka var ikke så dumt kanskje! Så det er et alternativ.
Jeg hadde egentlig tenkt at den skulle dekke ene veggen på uthuset vårt etterhvert da... Men da må den kanskje plantes? Vi har bare grus inntil, men jeg kan vel altids spade til et lite bed. Har forstått at den tåler litt sandholdig jord?

Hvordan er det med brunsnegler og klematis ofresten.....?? En av grunnene til at jeg tenkte den var tryggere i krukke ved husveggen enn i hagen.... Vi har før om årene hatt altformasse brune sleipe skapninger i hagen

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 09:44   #30
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plassering av klematis

Jeg leste i et hageblad en gang, om en som plantet klematis sånn at de vokste oppover cypress/tuja! Det var veldig veldig fint! (Kan ikke fordra sånne trær, men med klematis på ble det veldig kult!)

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 10:55   #31
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plassering av klematis

Jeg har en klematis som er sterkblå-lilla med store blomster. Den står inntil stolpen på verandaen og har vokst masse hvert år. Kryper bortover rekkverket også og er kjempedekorativ.
Klipper den helt ned på høsten, den visner ned uansett så alt må klippes bort. Håper den overlevde den harde vinteren i år. HAr glemt å titte etter den nå men skal sjekke i kveld.
Da jeg plantet min stod det at den ikke likte sol på "føttene" så jeg har plantet en thuja foran der det er sterkt sollys på dagtid. Trives iallefall sånn.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 21:56   #32
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plassering av klematis

Veravera. Jeg har både gravd plantehull der hvor det er grus og bygd opphøyd bed med med store steiner for planting av klatreplanter. Du har begge mulighetene. Krukke er et sjangsespill med de vintrene vi har.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 21:58   #33
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering av klematis

Er det bare jeg som leser plassering av klitoris og iler inn for å se om noen hjelper til?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:06   #34
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plassering av klematis

MinaX da!

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 08:45   #35
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plassering av klematis

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Veravera. Jeg har både gravd plantehull der hvor det er grus og bygd opphøyd bed med med store steiner for planting av klatreplanter. Du har begge mulighetene. Krukke er et sjangsespill med de vintrene vi har.

Ja, du har vel rett idet..
Den har forøvrig stått i krukken i 2 uker nå, og den ser ut til å vokse bra! Men mulig jeg skal lage bed der da, blir inntil veggen, men lyst og halvskygge. Et opphøyd bed var ikke dumt, har ikke tenkt på det, men det var jo lurt! Må sondere hagen event etter andre steder å plassere den, men mulig jeg kjøper entil, for dem er kjempefine! Og jeg ha så lyst på noe oppetter den veggen...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 09:28   #36
Solblomst
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Plassering av klematis

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Er det bare jeg som leser plassering av klitoris og iler inn for å se om noen hjelper til?

Nei, det er det ikke bare du.

  Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 21:40   #37
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plassering av klematis

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Ja, du har vel rett idet..
Den har forøvrig stått i krukken i 2 uker nå, og den ser ut til å vokse bra! Men mulig jeg skal lage bed der da, blir inntil veggen, men lyst og halvskygge. Et opphøyd bed var ikke dumt, har ikke tenkt på det, men det var jo lurt! Må sondere hagen event etter andre steder å plassere den, men mulig jeg kjøper entil, for dem er kjempefine! Og jeg ha så lyst på noe oppetter den veggen...

Du kan gjerne la den stå i krukken i hele sommer og sette den i jorda før nattefrosten kommer. Jeg har kjøpt en til og en til og en til osv. Det er så mange kjempefine varianter. Nå har jeg fem, og skal nok ha mange flere.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 21:48   #38
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plassering av klematis

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Er det bare jeg som leser plassering av klitoris og iler inn for å se om noen hjelper til?

Jeg også! Og ble litt paff når noen forklarte hvor stor den var..

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no