Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Blomsterbed

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-10, 08:33   #1
Silver
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 193
Silver har et hav av muligheter foran seg
Standard

Blomsterbed

Skal til å lage blomsterbedd, men er litt usikker på hvordan.
Skal bla ha klematis og noen stauder der tenker jeg.

Men hvordan? Er det lurt å "bygge det opp"? Event hvordan/med hva?

Noen med bilder av sine bedd?

Silver er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 09:13   #2
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blomsterbed

Om du bør bygge det opp, kommer an på hvordan jorden er der du skal ha bedet. Er det greit drenert, slik at blomstene slipper å stå med føttene våte, og det er dypt nok med jord, altså ikke rett på fjell eller stein, så trenger du ikke bygge opp. Ellers er det bare å sette i gang.

Her er ett av våre nylagde bed:

Her har vi rett og slett fjernet plenen (tatt den opp i biter og lagt den et sted den kunne gjøre nytte for seg. Så har vi spadd bort noe av leirejorda og lagt i mer egnet plantejord. Kjøper du slik billig jord i sekker (6 for 200 hos plantasjen for eksempel), må du være flink å gjødsle for den er ofte litt næringsfattig etter det jeg har hørt.
Lett som en plett.

Klematis er en flott plante. Hvilken type skal du ha?
Jeg anbefaler forøvrig forumet på www.hagegal.no. Der er det mange trivelige og hagekyndige mennesker som gjerne deler av sin kunnskap.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 09:23   #3
Silver
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 193
Silver har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Blomsterbed

Takk. Tenkte å lage beddet inntil veggen ved uthuset. Det er i såfall endel sand og leirete jord tror jeg. Jeg har en klematis som er lys-lyslilla med fylte blomster. Den står foreløpig i en krukke, men siden jeg likevel må grave den ned før frosten så kan jeg gjøre det først som sist
Den heter Belle of woking. Har iallefall vokst mye siden jeg kjøpe den, og komt masse knopper. Så det ser ut til at den trivest der den skal stå.

Silver er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 09:47   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blomsterbed

Nei, nei, nei. Man kan ikke hete Metallica og snakke om hage og stauder og navngitte planter.









__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 16:09   #5
Silver
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 193
Silver har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Blomsterbed

Joooooooo! Man kan faktisk det!!

Silver er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 16:20   #6
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blomsterbed

Jeg ville sett når de ulike staudene blomstret og hvilken farge de gir, og satt flere av disse sammen.

Har begynt på et lite bed selv og endte opp med rosa blomster på staudene og de blomstrer alt fra nå ( juni ) til august. Neste år skal jeg utvide og så mer.
Jeg har funnet ut at jeg elsker å så planter ( Det står mange klippa melkekartonger i tv-stua om våren )
Både sommerblomster og varige blomster.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 17:36   #7
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blomsterbed

Blomsterbed.
Jeg har ett. Og der har vi noe rosebuskgreier.
Og to stk gule blomster. Som mannen nå har klipt helt ned visst.

Men altså. Luke ugress?! Det er jo så kjipt! Og det kommer jo opp som hakka møkk.

Men lykke til altså

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 17:48   #8
Silver
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 193
Silver har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Blomsterbed

Men tenkte å legge veiduk, den er jo ganske så ugjennomtrengelig.... og bark rundt. Det skulle da bli minimalt med ugress vil jeg tro? Og det er ikke store greiene jeg planlegger altså....

Silver er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no