Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Valp - hjemme alene

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-10, 15:43   #1
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Valp - hjemme alene

Dere som har hatt valp, hvordan har dere gjort hjemme alene-tilvenning?
Og er valpen egentlig hjemme alene om den er sammen med en annen voksen, rolig hund? Blir det samme tilvenning da, eller går det lettere fordi den er sammen med en i flokken sin?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 16:05   #2
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valp - hjemme alene

Har du en annen hund har den på mange måter flokken sin, og trenger ikke den tilvenningen den burde ha om den var helt alene.
Valp helt alene startet vi tilvenning fra den var omlag 12 uker. Først kun for å gå å kaste søppel eller hente posten, deretter forsiktig lenger og lenger. Helt alene en dag var den ikke før den var ca 6 mnd, fortsatt er hunden vår veldig lite alene hjemme, nå er den 8 mnd, men vi har bare en hund da.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 16:15   #3
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valp - hjemme alene

Vi valgte å ha korte øyeblikk alene, da i bur for å minske risikoen for uhell. En godt luftet hund som ikke var sulten ble plassert i buret, som hunden sov i hele nattan. Det gjorde vi fra den var 3 mnd/ 12 uker. Kun korte øyeblikk, fram til 6 mnd. Da var hunden hjemme alene, i lukket gang med buret åpent i opptil 2-3 timer. Går man for fort fram kan man få en hund som uler store deler av dagen.

Vi valgte å ha hundene fra hverandre under denne periode for å venne valpen til å være alene. De sov i hvert sitt rom, og da var det naturlig at de var fra hverandre mens vi var på jobb også. Da får de mer ro, da en valp kan være litt vel gira for hva en voksen hund orker. Men man må sikkert se an.
De er alene hjemme sammen om jeg er borte i en time, men nå er valpen blitt 14 mnd og mer rolig.

Valpen var hjemme alene i 6 timer fra 8-9 mnd, og 8 timer fra og med 1 år. I en periode i førsten dro vi hjem etter 4 timer og luftet valpen, og dro igjen.
Man må se an om valpen har bæsja eller tissa inne mens du er vekk. Da ble enten hunden ikke luftet godt nok, eller så er det litt for lenge for hunden å kunne holde seg.
Vi har to jakthunder, og valpen var enkel å få tørr, men hun var naturlig litt gnien fra starten av, og jeg tror hun har tisset inne 5 ganger totalt. Men det er mye pga bur-tilvenning. Det er supert.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 16:25   #4
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valp - hjemme alene

Men, jobbet dere? Hvis så, hadde dere noen innom midt på dagen?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 17:15   #5
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valp - hjemme alene

Som jeg skrev over, så jobbet vi åtte timer hver dag fra valpen var 1 år. Før det dro vi hjem å lufte valpen etter 2-3 timer, så 4 timer, så 6 timer til hunden holdt 8 timer. Måtte som sagt se an hvor ofte vi kom, siden det var ikke alltid hun tissa rett og slett når vi var hjemme.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 17:30   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valp - hjemme alene

Gradvis ja. Selv nå etter halvannet år er det sjelden hun er hjemme mer enn 6 timer alene. Vi startet litt sent, så vi hadde en ganske stri greie med tilvenningen. Men nå ligger hun med åpent bur i gangen og sover både natt, når vi er borte, og ellers når hun vil være i fred.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 17:48   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valp - hjemme alene

Gradvis. Han var stort sett med meg på jobben hele tiden før, nå er han stort sett hjemme.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 17:54   #8
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valp - hjemme alene

Ok. Jeg har aldri hatt valp før, så jeg kan ikke noe om dette. Har nå to voksne hunder, og skal muligens bytte tispa vår mot en valp (av diverse årsaker), men jeg vet ikke helt om jeg orker en valp i hus egentlig. Hunder orker jeg mange av!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 18:24   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valp - hjemme alene

Vår hund var også mye med på jobb i starten ja. Og så var jo jeg hjemme når jeg var gravid, så når jeg var ferdig med å spy så var hun hjemme med meg.

Jeg kan med hånden på hjertet si at det var slitsomt å ha valp. Mer slitsomt enn å ha baby faktisk. Men nå har vi terrier da. De er ganske intense. Men nå har hun blitt veldig rolig her hjemme, bortsett fra de første ti minuttene når vi får besøk. Da er det full pinne!!!

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 18:47   #10
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valp - hjemme alene

Vi har whippet, og de er visst ganske aktive som valper de også, har jeg hørt.
Men som voksne er de helt fantastiske.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 19:02   #11
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Valp - hjemme alene

Første valpen vår var med meg på jobb. Hun ble veldig fort vant til rutiner og tisset egentlig veldig lite mens hun var med meg på jobb, så hun trivdes bedre med å være hjemme nokså fort.
Den vi har nå... han var med meg på jobb nokså lenge. Første uken flyttet jeg ut av mitt kontor og inn på et der sjefen ikke kom (han er hyperallergisk), og deretter var jeg ofte innom og luftet valpen i løpet av arbeidsdagen. Jeg hadde også fått låne en babycall av en kollega så jeg kunne høre han når han sutret/pep. Drøyde tiden mellom hver gang jeg var innom - og til slutt kunne han være hjemme alene. Han er ennå valp, og selv om jeg nå er hjemme hele tiden så legges han i buret for å sove i nokså mange timer. Han trenger rett og slett den påtvungne roen for ellers blir han litt vel gira.

Vi har forresten en terrier vi også. Det er en stri kar vi har fått i hus med et enormt energinivå.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no