Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-10, 09:55   #21
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Å la ungene få prøve seg i motordrevet redskap tidlig, så sant man har egnet redskap OG sikkert sted å la de prøve, ser jeg lite galt i.

Jeg skjønner ikke poenget? 4-åringer på ATV, 8-åringer på traktor og 11-åringer på moped? Hvorfor ikke bare vente til det faktisk er lov?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 09:57   #22
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Min første tanke var at dette må jo vera naboen til Lhi- My.
Men da finnes vel fleire idioter.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 10:02   #23
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg skjønner ikke poenget? 4-åringer på ATV, 8-åringer på traktor og 11-åringer på moped? Hvorfor ikke bare vente til det faktisk er lov?

Jeg kan ikke svare for noe av det du nevner, for det kommer ikke til å skje her.
Men 8 åringen vår er dyktig til å kjøre minilaster og en god hjelp for oss.
Han kjører kun under veiledning, men vi ser at det gjør mye å kunne mestre redskap og ikke minst er det faktisk ganske greit å innarbeide noen rutiner hos en lydhør 8 åring, heller enn å skulle slippe en hormonell og pubertal 15 åring løs i pappas traktor.

I løpet av vinteren skal han få være med å sette i stand en av av våre aller minste traktorer, og så lære å bruke den.
Både for oss og for ungene dreier det seg om å lære å mestre et redskap de kanskje kommer til å bruke hver eneste dag livet ut. Det dreier seg ikke om å tullekjøre på veien til naboen, eller lek. Jeg kan ikke se at det er negativt eller farlig, så lenge det gjøres under kyndig veiledning.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 10:10   #24
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Floksa: Og gjøre noe ulovlig også synes du det er greit? Ser ikke noe annerledes på det enn å kjøre bil. Det er mange som blir yrkessjåfører og har det som levebrød og kjører hver dag resten av livet, men en kan jo ikke begynne å kjøre bil som 10-åring allikevel? Selv på privat vei og gårdstun kan ikke det være lov? Eller har jeg helt feil da? Samme gjelder jo traktor. Det er 16-årsgrense såvidt jeg vet på å ta traktorlappen? Jeg blir bare skremt av sånne holdninger. Det er jo ikke akkurat uvanlig å høre om ulykker på gårder som inkluderer barn av og til.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 10:16   #25
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Floksa: Og gjøre noe ulovlig også synes du det er greit? Ser ikke noe annerledes på det enn å kjøre bil. Det er mange som blir yrkessjåfører og har det som levebrød og kjører hver dag resten av livet, men en kan jo ikke begynne å kjøre bil som 10-åring allikevel? Selv på privat vei og gårdstun kan ikke det være lov? Eller har jeg helt feil da? Samme gjelder jo traktor. Det er 16-årsgrense såvidt jeg vet på å ta traktorlappen? Jeg blir bare skremt av sånne holdninger. Det er jo ikke akkurat uvanlig å høre om ulykker på gårder som inkluderer barn.

Det er nok svært mange av dagens yrkessjåfører som har startet sin karriære bak rattet som 10 åringer

Og nei, jeg har ikke de helt store skruplene med å bryte loven i skisserte tilfelle, nei.
Når det gjelder barn, redskap og ulykker sitter jeg på såpass godt med tallmateriale og kunnskap at jeg vet at det ikke er et argument.
Barn drepes på gårder, alt for ofte, dessverre og å lære å håndtere redskap på en god og sikker måte, under kyndig veilending er forbeyggende.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 10:18   #26
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Jeg har ingen forutsetning for å sette meg inn i deres situasjon, Floksa, men jeg synes fremdeles det er ignorant å gi blaffen i loven.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 10:22   #27
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg har ingen forutsetning for å sette meg inn i deres situasjon, Floksa, men jeg synes fremdeles det er ignorant å gi blaffen i loven.

Det forstår jeg og jeg skjønner også at det er vanskelig å se hvorfor vi finner at dette er god løsning. Når man ikke er i situasjonen selv.

Merk at jeg selvfølgelig ikke forsvarer å la barn kjøre bil etter vei.
Men og man øvelseskjører med en 15 åring 14 dager før 16 årsdagen, på lokale, ikketraffikerte veier greier jeg ikke å hisse meg opp over.
8 åringer på ATV, uten hjelm, med lillebror bakpå, opp bratte skråninger, i 80 km i timen derimot

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 10:35   #28
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Fantastisk. Det henger kanskje sammen det å la ungene kjøre og å skryte av det på fb etterpå. Begge deler vitner jo om valg som i mine øyne ikke er helt gjennomtenkt. For å si det på en snill måte.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 12:26   #29
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook...

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Det høres i grunnen ut som noen som kunne vært naboen min.

Jeg tenkte på naboene deres. De kjenner jo politiet nå.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 12:33   #30
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men og man øvelseskjører med en 15 åring 14 dager før 16 årsdagen, på lokale, ikketraffikerte veier greier jeg ikke å hisse meg opp over.


JEG hisser meg opp over det. Sånn i praksis er det kanskje ikke farligere enn om man ventet to uker til ungdommen var fylt seksten, men det er likevel ULOVLIG, og det sender veldig dårlige signaler til ungdommen. Jeg synes foreldre har et ansvar her, og jeg finner det moralsk forkastelig å videreformidle en pytt-pytt-holdning til lov og rett.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 14:38   #31
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Jeg synes det er litt forskjell på øde skogsveier (vokst opp på landsbygda som jeg er ) og rimelig trafikkerte riksveier.

Signaleffekten er dog den samme. En følger loven når det passer en selv.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 14:57   #32
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Signaleffekten er dog den samme. En følger loven når det passer en selv.


Helt klart.
Men det finnes lover vi ikke forholder oss til, og akkurat på dette området, så tøyer vi grensene. Andre kjører for fort, eller lar vær å sikre barn i bil, eller tøyer andre regler.
Jeg er relatvit trygg på at de ikke ødvendigvis vil bli kriminelle voldsmenn uten respekt for loven av den grunn

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 15:00   #33
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

JEG hisser meg opp over det. Sånn i praksis er det kanskje ikke farligere enn om man ventet to uker til ungdommen var fylt seksten, men det er likevel ULOVLIG, og det sender veldig dårlige signaler til ungdommen. Jeg synes foreldre har et ansvar her, og jeg finner det moralsk forkastelig å videreformidle en pytt-pytt-holdning til lov og rett.

Ja.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 15:20   #34
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Jeg har tenkt litt på dette med traktorkjøring. Jeg har vokst opp på gård og ble satt til å kjøre traktor i steinplukkingen før jeg var tung nok til å trykke ned clutch og brems (6-7 år?). Traktoren gikk i sneglefart og jeg ble satt til å styre. Lenge tenkte jeg at "sånn er det på en gård og det er vel ikke noe problem", men det er faktisk like lite smart som å la en 14-åring øvelseskjøre med bil.

Én ting er signaleffekten overfor ungene i forhold til det å rette seg etter lover og regler ("Akkurat denne loven har vi valgt å se bort fra."). En annen ting er at det i landbruket skjer veldig mange ulykker med alvorlige skader. Av den grunn er det lurt å la ungene vente til de er 15 og tatt trafikalt grunnkurs. Selvfølgelig er det hjelp i en traktorkjørende tiåring, men en lov er en lov, og tiåringen får bidra med andre ting fram til h*n blir gammel nok til å kjøre traktor.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 15:23   #35
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Det er selvsagt intet mindre enn uhørt uintelligent å kringkaste øvelseskjøring av denne sorten på Facebook. Jeg er allikevel ikke overrasket. Jeg synes ikke HI er prippen. Jeg er helt enig.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 15:48   #36
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg har tenkt litt på dette med traktorkjøring. Jeg har vokst opp på gård og ble satt til å kjøre traktor i steinplukkingen før jeg var tung nok til å trykke ned clutch og brems (6-7 år?). Traktoren gikk i sneglefart og jeg ble satt til å styre. Lenge tenkte jeg at "sånn er det på en gård og det er vel ikke noe problem", men det er faktisk like lite smart som å la en 14-åring øvelseskjøre med bil.

Én ting er signaleffekten overfor ungene i forhold til det å rette seg etter lover og regler ("Akkurat denne loven har vi valgt å se bort fra."). En annen ting er at det i landbruket skjer veldig mange ulykker med alvorlige skader. Av den grunn er det lurt å la ungene vente til de er 15 og tatt trafikalt grunnkurs. Selvfølgelig er det hjelp i en traktorkjørende tiåring, men en lov er en lov, og tiåringen får bidra med andre ting fram til h*n blir gammel nok til å kjøre traktor.

Jeg har ikke tenkt til å argumentere imot det du sier, men ikke link det oppimot ulykker, for det er altså ikke her ulykkene skjer i landbruket.
(selv om det sikkert finnes eksempler på det)
De skjer under håndtering av dyr, og ved bruk av store redskaper/maskiner OG ved lek uten tilsyn osv osv.

Men å la en som ikke greier fysisk, å bruke brems/chluch styre er ikke så lurt, for det betinger at en voksen må hoppe av og på traktoren i (snegle) fart og DER skjer det en del ulykker.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 16:07   #37
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har ikke tenkt til å argumentere imot det du sier, men ikke link det oppimot ulykker, for det er altså ikke her ulykkene skjer i landbruket.

Men det kan jo være fordi de fleste bønder holder ungene unna traktoren til de er gamle nok til å kjøre den. Jeg tror holdninger til dette har forandret seg mye 20-30 år, i hvert blant bønder jeg kjenner. Denne sier at:

Sitat:

Ulykker blant mindre barn skjer stort sett på gården når de ikke deltar i gård­s­arbeidet, mens hos eldre barn inntreffer ulykkene når de deltar i arbeidet på gården.

Jeg synes det er ganske vesentlig at barn/ungdom som vokser opp på gård skal beskyttes på samme måte som andre barn. Skal de delta i arbeidet på gården er det Arbeidsmiljøloven som gjelder også her:

Sitat:

For barn mellom 13 og 15 år er det åpnet adgang også til lett arbeid som ikke kan være til skade for deres helse, utvikling eller skolegang. Den nedre grense på 13 år er imidlertid ufravikelig. Lovens bestemmelser vil likevel ikke være til hinder for at barn under denne grense gir en håndsrekning, for eksempel potet- og bærplukking, stikling, lett stell av dyr under forsvarlig tilsyn m.v. Dette anses ikke som arbeid i lovens forstand, men som gjøremål som det kan være naturlig og forsvarlig å la barn utføre på familiens bruk. Det forutsettes at barnets foreldre eller andre foresatte bedømmer situasjonen på en forsvarlig måte og utelukkende ut fra barnets ve og vel. Dette område vil ikke bli regulert ved lov eller forskrift.

At en 8-åring kjører minigraver er ganske langt unna dette altså.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 16:14   #38
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Hva skal dem si til barna da når barna gjør noe ulovlig? Jeg kan, men ikke du? :/

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 16:15   #39
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Men det kan jo være fordi de fleste bønder holder ungene unna traktoren til de er gamle nok til å kjøre den. Jeg tror holdninger til dette har forandret seg mye 20-30 år, i hvert blant bønder jeg kjenner. Denne sier at:

Jeg synes det er ganske vesentlig at barn/ungdom som vokser opp på gård skal beskyttes på samme måte som andre barn. Skal de delta i arbeidet på gården er det Arbeidsmiljøloven som gjelder også her:

At en 8-åring kjører minigraver er ganske langt unna dette altså.

Erfaringsmessig er barnba rundt om MYE med å kjører traktor, men man er blitt langt mer bevisst på ting som å holde vinduene igjen, at man ikke sitter i trakturskuffa eller står bakpå hengeren og veldig mange av dagens traktorer kommer med eget passasjersete.
Ungene her har mange, mange, mange timer I traktor, sammen med pappa før de begynner på skolen altså og slik er det stort sett bortover.
Det er langt mindre farlig for ungene å være med i traktoren, enn utenfor.
Så antall timer barna er med tror jeg ikke har endret seg så mye, men holdningen til hvordan barna sikres i traktor har endret seg MYE!!! Heldig, heldigvis!.

Poden her kjører minilaster, ikke graver
Jeg kan ikke se at hans kjøring bryter med sitatet ditt fra arbeidsmiljøloven. Hva loven sier i forhold til alder vet jeg faktisk ikke, det er ikke krav om førerkort for å føre vår minilaster.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 16:17   #40
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Du peker på mye viktig, Embs. En klassekamerat av min bror omkom som traktorfører da han var 9 år... Min tantes nabo rygget som 15-åring over sin 12 år gamle bror med traktor. Han omkom.

Det finne ufatterlig mange tragisk eksempler fra landbruket, det er det virkelig ingen tvil om. Og det er svært viktig å lære fra og hente kunnskap i disse tragediene. Men en 15 åring har lov å føre traktor under veiledning, så der var det ikke snakk om lovbrudd.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no