Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sykdomslærespørsmål - Hypertensjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-08, 15:48   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sykdomslærespørsmål - Hypertensjon

Jeg er muligens rar, men er altså slik skrudd sammen, at jeg forstå hvorfor det er sånn eller slik.
I min eminente sykdomslærebok står følgende:

"Økt kalsiumnivå i arteriolenes glatte muskulatur er trolig en fellesnevner for mekanismene bak hypertensjon".

Jeg forstår at det fører til at muskulaturen trekker seg sammen, og fører til økt motstand i perifere kar, og at det igjen påvirker trykket, men hvor søren kommer det kalsiumet FRA?

Hvorfor er det høyere kalsiuminnhold i glatt muskulatur hos noen, men ikke hos andre igjen?

  Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:30   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykdomslærespørsmål - Hypertensjon

  Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 10:05   #3
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykdomslærespørsmål - Hypertensjon

Synes det er bra at du er sånn jeg. Sykepleiebøkene er ofte så forenklet at det blir nesten vanskeligere å forstå.

Men, det blir litt tolkning ut fra én setning dette: De mener ikke påvirkningen som angiotensin har på kalsiumkanalene da?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 21:33   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykdomslærespørsmål - Hypertensjon

Ikke ut i fra hvordan jeg tolker det som står skrevet i boka, men det er meget mulig?

  Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 12:48   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykdomslærespørsmål - Hypertensjon

Har sett litt mer på det, og etter å ha lest litt i anatomiboka har jeg funnet svar på det meste av det tror jeg. PTH i forhold til innholdet av kalsium i ekstracellulærvæsken, nedbryting av beinvev osv. Slo opp på Angiotensin og der var det
Jeg klarer ikke å legge fra meg ting før jeg har funnet det ut...

  Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 13:09   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykdomslærespørsmål - Hypertensjon

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Har sett litt mer på det, og etter å ha lest litt i anatomiboka har jeg funnet svar på det meste av det tror jeg. PTH i forhold til innholdet av kalsium i ekstracellulærvæsken, nedbryting av beinvev osv. Slo opp på Angiotensin og der var det
Jeg klarer ikke å legge fra meg ting før jeg har funnet det ut...

Åja sånn ja. Jo, calsiummetabolismen blir regulert av bl.a. PTH, calcitonin og 1,25 Dihydroksycholecalciferol.

Likevel: jeg tror ikke jeg ville ha tenkt sånn at det er kalsium som gir høyt blodtrykk alene (om det da ikke har kommet ny og revolusjonerende viten som har gått meg hus forbi). Det er mange forskjellige bidrag til det.

Som du tenkte helt riktig så virker calsium på sammentrekning av muskulatur også i arteriolene og øker perifer motstand, og det gjør jo også arteriosklerosebelegg osv. I tillegg så virker jo også volumet man har med å gjøre, derfor senker jo vanndrivende også blodtrykket. Hvor hardt/raskt hjertet slår virker også inn, det er dette betablokkere hjelper på.

I tillegg har man sekundær hypertensjon dvs at man har en annen grunnlidelse som hormonsykdom eller nyresvikt etc i bunn.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 13:14   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykdomslærespørsmål - Hypertensjon

Jeez, nå så jeg at du hadde funnet det ut.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no