Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Eksamen i 3. på vgs

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-16, 18:54   #1
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Eksamen i 3. på vgs

Jeg prøver å finne informasjon på hjemmesiden til skolen, og fylkeskommunens side, men er egentlig like klok (eller ikke...);

Hvor mange eksamener har elevene som avslutter videregående skole? Har de både trekkfag og noe som alle kommer opp i? I så fall hva?

Denne informasjonen kan jeg selvfølgelig vente på at min lett tilbakelente russ finner ut av, men det har jeg ikke tålmodighet til!

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 19:19   #2
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Eksamen er det Utdanningsdirektoratet som styrer, du finner informasjon her. Hvilke eksamener elevene skal opp i avhenger av studieprogram, men om det er VG3 ST han går, så skal han opp i norsk hovedmål (evt samisk, der det er hovedmål) i tillegg til at han skal trekkes ut i to skriftlige og ett muntlig fag.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda

Sist redigert av Matilda : 30-04-16 kl 19:34. Årsak: Retter like gjerne opp, så unngår vi forvirring
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 19:25   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

På Vg3 studiespesialisering skal elevene ha fire eksamener - i utgangspunktet tre skriftlige og en muntlig:

  • Alle skal opp i norsk skriftlig hovedmål (evt. samisk eller norsk som andrespråk)
  • I tillegg trekkes de i to andre skriftligfag. For de fleste er fagene det trekkes mellom tre programfag og norsk skriftlig sidemål. For de som har fritak fra vurdering i sidemål, eller som har programfag uten skriftlig eksamen, er det færre fag å trekke mellom
  • Til slutt trekkes de i et muntligfag (norsk, historie, religion, alle programfag)

I noen ytterst få tilfeller ender en elev med to skriftige og to muntlige eksamener. Det skjer bare hvis det ikke lar seg gjøre å få trekket til å gå opp med tre skriftlige (fordi eleven ikke har nok skriftlige fag og/eller fordi flere av fagene har eksamen på samme dag).

Dato for alle de skriftlige eksamenene ligger på Udir. Dato for muntlige eksamener settes av den enkelte fylkeskommunen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 19:31   #4
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Se der, ja, hør på Stompa. Jeg må ha lest litt fort (men lenka jeg la ved er riktig, altså). Jeg har nesten aldri VG3-elever. Jeg retta opp forrige innlegg, så slipper vi at folk blir forvirra, om de ikke skulle lese hele tråden!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 19:51   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Jeg er kontaktlærer på Vg3 for x'te gang, så dette har jeg kontroll på.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 20:11   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg er kontaktlærer på Vg3 for x'te gang, så dette har jeg kontroll på.

Ja, det var det jeg visste. (En gang skal jeg få tatt historie, så får jeg kanskje lov å følge elevene litt lenger, jeg og.)

Udir er tingen, i alle fall. Jeg ser norsk hovedmål er tirsdag 31. mai, så den kan du i alle fall notere i kalenderen, Engasjert.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 21:35   #7
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg er kontaktlærer på Vg3 for x'te gang, så dette har jeg kontroll på.


Det er vel berre dei som har veldig spesielle fagkombinasjonar som kjem opp i to muntlige. Eg har aldri opplevd det med mine trur eg. Men opp skal dei. Eg har vg3 i år, og har sagt i tre år: det er to ting som er sikkert her i livet, og det er at de kjem opp i norsk, og at de skal døy ein dag. Då ler dei litt.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 21:39   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Det er vel berre dei som har veldig spesielle fagkombinasjonar som kjem opp i to muntlige. Eg har aldri opplevd det med mine trur eg. Men opp skal dei. Eg har vg3 i år, og har sagt i tre år: det er to ting som er sikkert her i livet, og det er at de kjem opp i norsk, og at de skal døy ein dag. Då ler dei litt.

Jeg har opplevd det en gang. Det var en elev med fritak fra sidemål som i tillegg hadde to realfag og ett språkfag som programfag. Det ene realfaget hadde eksamen på samme dag som forberedelsesdagen til NOA, det andre andre realfaget og språkfaget hadde eksamen på samme dag. Dermed måtte h*n ha to muntlige eksamener.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 21:47   #9
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Tusen takk! Visste jeg kunne stole på dere

Han går studiespesialiserende, så da blir det tre skriftlige og en muntlig eksamen. Eksaminanden selv er veldig avslappa til det hele, mora trenger litt mer kontroll

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 22:00   #10
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.


I noen ytterst få tilfeller ender en elev med to skriftige og to muntlige eksamener. Det skjer bare hvis det ikke lar seg gjøre å få trekket til å gå opp med tre skriftlige (fordi eleven ikke har nok skriftlige fag og/eller fordi flere av fagene har eksamen på samme dag).

Jeg ser at rettslære og markedsføring er lagt på samme dag. Altså kan han bare komme opp i en av dem. En av dem, matte eller nynorsk er da alternativene for skriftlig, i tillegg til norsk hovedmål.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 01:31   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Man kan komme opp i 3 muntlige og ett skriftlig også forøvrig. Der jeg jobbet er 2 skriftlige og 2 muntlige ganske vanlig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 09:48   #12
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Man kan komme opp i 3 muntlige og ett skriftlig også forøvrig. Der jeg jobbet er 2 skriftlige og 2 muntlige ganske vanlig.

Da må mange elever ha ganske merkverdige fagkombinasjoner altså, for det skal i utgangspunktet være 3 skr/1 mu. Jeg spurte faktisk hun som er ansvarlig for eksamen hos oss om dette i forrige uke, i forbindelse med en spesifikk elevsak (eksamensangst), og det er ikke lov å avvike fra hovedregelen hvis den lar seg gjøre ut fra eksamensdatoer og fagkombinasjoner.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 20:59   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Da må mange elever ha ganske merkverdige fagkombinasjoner altså, for det skal i utgangspunktet være 3 skr/1 mu. Jeg spurte faktisk hun som er ansvarlig for eksamen hos oss om dette i forrige uke, i forbindelse med en spesifikk elevsak (eksamensangst), og det er ikke lov å avvike fra hovedregelen hvis den lar seg gjøre ut fra eksamensdatoer og fagkombinasjoner.

Jeg vet det. Jeg er med og trekker. De tar stikkprøver (evt sjekker alle? Vet ikke) og om man lar noen få avvik fra 3 skr/1 mu uten at det er nødvendig kan man få det påtalt på ene eller andre måten.
Ja, mange elever har merkelige fagkombinasjoner i tillegg til at veldig få har sidemål.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 21:09   #14
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.072
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

..også har du de fagene som har lokalgitt skriftlig eller praktisk-muntlig. F.eks på idrettsfag. Ganske vanlig at de ikke har 3 skriftlige eksamener, ihvertfall er det det der jeg jobbet og der ungene mine gikk/går.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 06:53   #15
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg vet det. Jeg er med og trekker. De tar stikkprøver (evt sjekker alle? Vet ikke) og om man lar noen få avvik fra 3 skr/1 mu uten at det er nødvendig kan man få det påtalt på ene eller andre måten.
Ja, mange elever har merkelige fagkombinasjoner i tillegg til at veldig få har sidemål.

Kva betyr det at få har sidemål? Er mange på skulen fritatt for sidemål?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 09:11   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Blunk

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Kva betyr det at få har sidemål? Er mange på skulen fritatt for sidemål?

Mange fritatt for vurdering ja. Noen fritatt fullstendig (særskilt norskopplæring).

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 09:48   #17
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

..også har du de fagene som har lokalgitt skriftlig eller praktisk-muntlig. F.eks på idrettsfag. Ganske vanlig at de ikke har 3 skriftlige eksamener, ihvertfall er det det der jeg jobbet og der ungene mine gikk/går.

Ja, vi har musikk og dans, og der er det også helt annerledes, bortsett fra at de skal ha fire til sammen. De har jo gjerne en eller annen praktisk eksamen, for eksempel.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 20:32   #18
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Det ble norsk, rettslære og norsk sidemål. Han er misfornøyd med sistnevnte, men jeg mener at med litt innsats er alle disse fag han kan gjøre det rimelig greit i.

Gleder meg til "vi" er ferdig på vgs for denne gang!

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 20:38   #19
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Statistikken hos oss viser at ca 50 % av elevene kommer opp i sidemål hvert eneste år. Jeg forteller dette til eleven, igjen og igjen, men likevel får de sjokk når de trekkes, alle som en. Nilen er ikke bare en elv i Egypt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 22:20   #20
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eksamen i 3. på vgs

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Statistikken hos oss viser at ca 50 % av elevene kommer opp i sidemål hvert eneste år. Jeg forteller dette til eleven, igjen og igjen, men likevel får de sjokk når de trekkes, alle som en. Nilen er ikke bare en elv i Egypt.

Samme her. Eg seier til elevane kvar gong eg har VG 3, at halve klassen kjem til å komme opp i sidemål. I år trudde dei faktisk på meg, for det var litt konstaterande tone då eg spurte på messenger kven som hadde komme opp.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no