Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

EKSTREMT viljesterke barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-16, 23:52   #21
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: EKSTREMT viljesterke barn

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg har sett markant endring i negativ adferd etter å ha blitt bevisst på dette. Det er lett å bare mase, ikkje sjå det som blir riktig.

Samme her. Det gjør stor forskjell hos oss, men selvsagt forebyggende, da. Når de først er i en sånn detaljkontrollfrenzy, det skjer fortsatt med ujevne mellomrom, så virker det ikke like bra. Men vi har sjeldnere meltdowns, både hos mor og barn.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 01:16   #22
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EKSTREMT viljesterke barn

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Samme her. Det gjør stor forskjell hos oss, men selvsagt forebyggende, da. Når de først er i en sånn detaljkontrollfrenzy, det skjer fortsatt med ujevne mellomrom, så virker det ikke like bra. Men vi har sjeldnere meltdowns, både hos mor og barn.

Ja, forebyggende.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 08:00   #23
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EKSTREMT viljesterke barn

Rose, rose, rose, lærte jeg på De utrolige årene-kurs. Selv om man syns det er skikkelig vanskelig å rose den ene sokken som endelig kom på, etter at barnet hadde kastet klær i hele stua i en halvtime først. Det er kjempeviktig, og det er helt utrolig hvor effektivt det er, når man først begynner med det.

Jeg vil gjerne anbefale nettopp "De utrolige årene", som er en bok av Carolyn Webster-Stratton. Metoden hennes er laget for å hjelpe nettopp den type barn som du beskriver. Les gjerne Jesper Juil også, men jeg syns metoden hans er dårligere tilpasset "de vanskeligere tilfellene".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 11:01   #24
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EKSTREMT viljesterke barn

Jeg er barnehagepedagog, og jeg syns hva du forteller høres helt innenfor normalt ut. Det er mang en slitsom periode barn (og foreldre) går igjennom når man skal vokse opp og bli et tenkende, selvstendig individ. Viljen er stor, innimellom er evnen til å gjennomføre ikke i samsvar med viljen, og er man da sliten, og litt utålmodig, så går det ofte på en smell, både for små og store.

Jesper Juul (med en god klype salt til) fungerer godt på "A4-barn" tenker jeg.

Positiv forsterkning fungerer (litt om litt) på de aller fleste barn, og er uansett med på å styrke selvbildet deres. Positiv forsterkning - ros til du blir blå i fjeset og får avsmak i munnen. Ignorer, så lang det er forsvarlig, negativ atferd og framhev enhver positiv atferd. Irettesett hva som irettesettes må, men da med en forklaring og en anerkjenning - anerkjenning av at barnet ble sint, eller andre følelser, bevisstgjøring på at hva barnet gjorde var feil, opplæring i konsekvensforståelse. "Nå syns jeg du skal være med å trøste* - insert hva som er adekvat for instruksjon i hvordan gjøre opp for en lei situasjon - ros for hyggelig oppførsel.

Ta barnet i forkant av en potensiell negativ situasjon og forsøk snu det til noe positivt. Ros enhver liten hyggelig gest, et hvert hyggelig ord.

Det tar tid, det krever tilstedeværelse både fysisk og mentalt, det kjennes i ny og ne som en håpløs oppgave, og innimellom er man rett og slett så lite pedagogisk oppegående at man føler seg som en dust etterpå. ( ) Men altså - ros, ros og ros - anerkjennelse av barnets følelser, jeg ser deg, jeg hører deg, jeg skjønner at... Konstruktive, logiske konsekvenser.

Og masse, masse - jeg er glad i deg, du er en fin person, du er verdifull.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 29-10-16 kl 19:32.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 17:51   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EKSTREMT viljesterke barn

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ja, forebyggende.

Jeg syns det meste jeg har funnet ut at fungerer er ting som fungerer forebyggende. Når man først er i en fastlåst situasjon så har jeg aldri funnet noen "magisk formel". Det hjelper selvsagt å telle til ti, puste med magen, prøve å se situasjonen med barnets øyne og å prøve å være bevisst sine egne reaksjoner og hva det er man egentlig er sint for. Men når det først smeller, så smeller det gjerne...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 17:53   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EKSTREMT viljesterke barn

Og alt Inagh sa . Og boken til Teo.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 17:56   #27
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EKSTREMT viljesterke barn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det meste jeg har funnet ut at fungerer er ting som fungerer forebyggende. Når man først er i en fastlåst situasjon så har jeg aldri funnet noen "magisk formel". Det hjelper selvsagt å telle til ti, puste med magen, prøve å se situasjonen med barnets øyne og å prøve å være bevisst sine egne reaksjoner og hva det er man egentlig er sint for. Men når det først smeller, så smeller det gjerne...

Det er det eg og tenker. Det er noko med det at når ein eller begge parter er sinte, er ikkje evna til å tenke klart og lære av situasjonen så veldig god for verken voksne eller barn.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 18:11   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EKSTREMT viljesterke barn

Den eneste som har en magisk formel her i huset er eldstemann. Når det går i total skjærings mellom meg og mellomsøster, så kan han alltid finne de riktige ordene til å hjelpe henne til å samle seg, mens jeg får en pause. Så disse små tassene man har stått i full klinsj med når de var små folk som ikke fikk til alt de ville og var sinte og frustrerte, de kan bli til skikkelig fine, forstandige, varmhjertede og kloke ungdommer etter hvert. Sånn til trøst.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 23:10   #29
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: EKSTREMT viljesterke barn

Nå har muligens trådstarter forlatt tråden, men hos oss har vi ihvertfall klart å avdekke at vi syns hver vår av våre to er "ekstremt viljesterk". Så den ungen som jeg syns er easypeasy å avlede, sliter mannen med, mens jeg lett kommer i konflikt med den andre.

Denne innsikten tilsier jo at det handler veldig mye om personlighet. Jeg har mest konflikter med det barnet som er mest likt meg. Kanskje fordi jeg har liten tålmodighet med negative egenskaper som jeg kjenner igjen fra meg selv?

Hos oss kan vi fort finne på å være taktiske i forhold til hvem som tar på seg "kjipe" oppdrag, avhengig av hvilken unge det er snakk om.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no