Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-08, 21:02   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Jeg blir bare bedre og bedre med overskriftene.

Spørsmålet mitt er enkelt: Hvordan husker dere ting? For min del er det veldig enkelt: Jeg "ser" ting inne i hodet mitt, enten som still-bilder eller som film. Men ofte er denen filmen og bildet totalt uten lyd - jeg tror jeg hadde gjort meg dårlig som shizofren, hvilke stemmer skulle jeg ha hørt?

Men dette er bare minner. Når det gjelder andre ting som feks fag så husker jeg ingenting, jeg ofte bare vet hva jeg skal gjøre, eventuelt husker jeg når jeg lærte det, og da er det samme greia. Bilder eller film. Jeg får også utrolig sjeldent "sanger på hjernen". Er det noen her som husker ting som lyd?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 21:04   #2
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Jeg kan huske lyd, lukter, hva som blir sagt eller bilder alt ettersom. Men helst ikke altt samtidig dessverre, derfor blir minnet noen ganger ganske amputert! :ammetåke:

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 21:23   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Jeg husker ofte lyd, og veldig ofte ord eller formuleringer, men så å si aldri bilder. Jeg har en veldig lite visuell hukommelse/hjerne. Jeg husker hvordan ting står i forhold til hverandre (fysisk), f.eks. hvor et hus er i forhold til et annet, men jeg ser det ikke for meg som et bilde. (Jeg har også en slags "romfølelse" på abstrakte ting, der begreper og ideer og størrelser er plassert i forhold til hverandre.) Og når jeg tenker på en person, får jeg et slags sammensatt "multi-sensorisk" bilde av stemmen og mimikken og følelsen jeg har for vedkommende, men jeg ser ikke personen for meg som et bilde. Bortsett fra hvis det er et faktisk bilde jeg tenker på, da - hvis jeg skal tenke konkret på hvordan noen ser ut (f.eks. for å beskrive dem), prøver jeg å tenke på et fotografi jeg har sett av vedkommende, ellers synes jeg det er vanskelig.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 21:30   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg husker ofte lyd, og veldig ofte ord eller formuleringer, men så å si aldri bilder. Jeg har en veldig lite visuell hukommelse/hjerne. Jeg husker hvordan ting står i forhold til hverandre (fysisk), f.eks. hvor et hus er i forhold til et annet, men jeg ser det ikke for meg som et bilde. (Jeg har også en slags "romfølelse" på abstrakte ting, der begreper og ideer og størrelser er plassert i forhold til hverandre.) Og når jeg tenker på en person, får jeg et slags sammensatt "multi-sensorisk" bilde av stemmen og mimikken og følelsen jeg har for vedkommende, men jeg ser ikke personen for meg som et bilde. Bortsett fra hvis det er et faktisk bilde jeg tenker på, da - hvis jeg skal tenke konkret på hvordan noen ser ut (f.eks. for å beskrive dem), prøver jeg å tenke på et fotografi jeg har sett av vedkommende, ellers synes jeg det er vanskelig.


Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 21:32   #5
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Skilpadda er iallefall skrudd sammen på en annen måte enn meg. Jeg er helt klart visuell, t.o.m når det gjelder fag (da ser jeg for meg siden i boken der det jeg tenker på stod skrevet). Jeg ser sjelden stillbilder i hodet, kun "film" og gjerne med lyd.
Hvis jeg skal tenke på hvordan noen ser ut, så memorerer jeg tilbake til sist jeg så vedkomne og forklarer ut ifra det.
Kalender/årstider og ukerdager har sitt eget utseende i hodet mitt, altså som stillbilder.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 21:32   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Lokkedama! Her trodde jeg vi skulle snakke om sex og hukommelse, og var virkelig spent på hva du lurte på ang. det temaet, men så snakker du bare om hukommelse og minner?

Ellers er jeg som Maimor.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 21:35   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Lokkedama! Her trodde jeg vi skulle snakke om sex og hukommelse, og var virkelig spent på hva du lurte på ang. det temaet, men så snakker du bare om hukommelse og minner?

Vel, jeg vedder på at vi med visuell hukommelse har saftigere sex-minner enn de med audiativ hukommelse. Eller kanskje ikke?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 21:37   #8
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Skilpadda er iallefall skrudd sammen på en annen måte enn meg. Jeg er helt klart visuell, t.o.m når det gjelder fag (da ser jeg for meg siden i boken der det jeg tenker på stod skrevet). Jeg ser sjelden stillbilder i hodet, kun "film" og gjerne med lyd.
Hvis jeg skal tenke på hvordan noen ser ut, så memorerer jeg tilbake til sist jeg så vedkomne og forklarer ut ifra det.
Kalender/årstider og ukerdager har sitt eget utseende i hodet mitt, altså som stillbilder.

Jag med.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 21:37   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vel, jeg vedder på at vi med visuell hukommelse har saftigere sex-minner enn de med audiativ hukommelse.

Hva med oss som har veldig god romlig hukommelse, da (og dermed husker veldig godt hvor ting er i forhold til hverandre)?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 21:39   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva med oss som har veldig god romlig hukommelse, da (og dermed husker veldig godt hvor ting er i forhold til hverandre)?

Skilpadda, da!! Nå er det bare grisebilder inne i hodet mitt!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 21:39   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vel, jeg vedder på at vi med visuell hukommelse har saftigere sex-minner enn de med audiativ hukommelse. Eller kanskje ikke?

Kanskje slett ikke.

Jeg husker som Skilpadda, og det "multi-sensoriske" bildet hun snakket om er slett ikke så verst i så måte.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 22:59   #12
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Jeg husker mye som på film, kan se det tydelig for meg. Lukter husker jeg også, helt fra grytidlig barndom.
Har også fotografisk minne når jeg leser, det har kommet svært godt med til eksamner som anatomi.

En liten digresjon :
Mitt første minnet er som et foto, ser ei hvit kake med brun stø på, masse bein rundt meg og vet at jeg gråter og gråter. Dette er i følge mamma min 2 års bursdag. Finnes svært få bilder fra min barndom, og ingen fra jeg var 2 år. Minne er så tydelig og jeg vet så godt at jeg gråt fordi det var så mye folk, jeg var sliten og ville ha mer stø på kakestykket mitt.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 23:28   #13
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Jeg husker ting som film inni hodet mitt, veldig ofte ledsaget av lukter.
Jeg har - i følge andre - visstnok en irriterende nøyaktig langtidshukommelse ...
Jeg kan ofte huske formuleringer og datoer veldig godt (noe som irriterer samboeren min når vi en sjelden gang krangler om noe ), og kan ofte huske hva den og den hadde på seg i den aktuelle situasjonen.
Jeg har ofte lurt på om andre har det som meg, at en spesiell lukt kan følge en spesiell sang eller opplevelse.
Hver eneste gang jeg hører Yngwie Malmsteens "Heaven tonight" og "Hold On", kjenner jeg helt tydelig lukta av lilla Catzy hårspray, og det har jeg gjort i 17 år nå...

I det siste har min fantastiske hukommelse dessverre sviktet meg noe, og det frustrerer meg litt, men det er en annen historie.
Det går vel egentlig mest på korttidshukommelsen - se tittelen min ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09

Sist redigert av Enhjørning : 27-01-08 kl 23:45. Årsak: Tilleggsopplysninger
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 23:36   #14
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Mine minner er ofte knyttet til musikk - eller omvendt, kanskje. Etter å ha svart i sexdebuttråden i går kveld, fikk jeg straks flere sanger på hjernen - med tilknytning til akkurat den tida. Da var det moro med Youtube, gitt, for ikke å snakke om mine gamle dagbøker. Ting som jeg av en eller annen grunn ønsker å huske spesielt godt, skriver jeg ned. Når jeg så leser om det på nytt, gjerne mange år seinere, kan jeg fremkalle synsinntrykk, lukter, smaker og brokker av samtaler.

Jeg husker godt det jeg leser og veldig godt det jeg skriver ned. Derimot har jeg en elendig auditiv hukommelse. Jeg har lett for å falle ut under forelesninger, for eksempel, og hater å høre på radio. Ting jeg hører, glemmer jeg nesten før jeg har hørt dem. Jeg pleier å kalle meg orddøv. Lydbøker har jeg aldri prøvd; jeg føler meg overbevist om at jeg ikke vil greie å følge med, og da føler jeg meg så dum. Ellers er jeg god til å huske ansikter, og jeg kan vel fortsatt de fleste bursdagene til mine klassekamerater på barneskolen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 23:43   #15
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Mine minner er ofte knyttet til musikk - eller omvendt, kanskje. Etter å ha svart i sexdebuttråden i går kveld, fikk jeg straks flere sanger på hjernen - med tilknytning til akkurat den tida. Da var det moro med Youtube, gitt, for ikke å snakke om mine gamle dagbøker. Ting som jeg av en eller annen grunn ønsker å huske spesielt godt, skriver jeg ned. Når jeg så leser om det på nytt, gjerne mange år seinere, kan jeg fremkalle synsinntrykk, lukter, smaker og brokker av samtaler.

Akkurat sånn har jeg det også!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 23:50   #16
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

:har elefanthukommelse:

Mye av min hukommelse er knyttet til lukter. Ved bestemte lukter kan minner langt tilbake i tid dukke opp.
Jeg knytter også mye opp til opplevelser.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 23:56   #17
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Når jeg tenker meg om, har jeg også minner knyttet til smaker. Blandingen av sitronbrus og bolle, for eksempel, minner meg om en gang jeg var med mamma på kontoret som barn. Da husker jeg hvilket donaldblad jeg leste, hvordan kopipapiret luktet, hvordan det føltes å trekke ut skuffene i pulten og at sjefen hadde glassøye.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 23:57   #18
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Skilpadda er iallefall skrudd sammen på en annen måte enn meg. Jeg er helt klart visuell, t.o.m når det gjelder fag (da ser jeg for meg siden i boken der det jeg tenker på stod skrevet). Jeg ser sjelden stillbilder i hodet, kun "film" og gjerne med lyd.
Hvis jeg skal tenke på hvordan noen ser ut, så memorerer jeg tilbake til sist jeg så vedkomne og forklarer ut ifra det.
Kalender/årstider og ukerdager har sitt eget utseende i hodet mitt, altså som stillbilder.

Å, denne kan jeg sitere ordrett!

Og så husker jeg veldig godt fødselsdager (gjerne visualisert i form av datoformatet eller bilde av en kalendermåned) - og bilskilt. Don't ask me why... men jeg kjenner altså igjen venners forrige biler på gaten og vår straks verifisert det fordi jeg kan registreringsnummeret. Enten jeg vil eller ikke.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 00:03   #19
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Når jeg tenker meg om, har jeg også minner knyttet til smaker. Blandingen av sitronbrus og bolle, for eksempel, minner meg om en gang jeg var med mamma på kontoret som barn. Da husker jeg hvilket donaldblad jeg leste, hvordan kopipapiret luktet, hvordan det føltes å trekke ut skuffene i pulten og at sjefen hadde glassøye.



Mamma jobbet på NORA da jeg var liten og smaken av det lille brusglasset jeg fikk da jeg var på besøk er noe av det beste jeg kan huske å ha smakt.
Kan fremkalle den smaken hvis jeg drikker pesi av samme kopp som jeg har drukket kaffe av. Og også lukten av stensileringsmaskinen ( ja, det er lenge siden).

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 00:09   #20
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hukommelse (Spinnoff av en sex-tråd!)

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Når jeg tenker meg om, har jeg også minner knyttet til smaker. Blandingen av sitronbrus og bolle, for eksempel, minner meg om en gang jeg var med mamma på kontoret som barn. Da husker jeg hvilket donaldblad jeg leste, hvordan kopipapiret luktet, hvordan det føltes å trekke ut skuffene i pulten og at sjefen hadde glassøye.

Ja, men dette tenker jeg på det stikk motsatte av å huske noe. Jeg tenker på det som:
a) at man prøver å huske noe. Feks jeg i en sex tråd, når det dukker opp et minne så ser jeg det da som et bilde eller en form.
b) Det er noe utenfor meg selv som vekker til livet et minne. Feks en sang, smaken av sitronbrus (for min del sjokolade og horn med ost og skinke). Selve minnet ser jeg på akkurat samme måte. Feks når jeg drikker sjokolade og spiser horn med smeltet ost og skinke kan jeg "se" rulletrappene på gamle Tempo(?) i Tromsø.

Eller er det slik at du har enkelte minner som bare lukter? Jeg er glad i lukter og smaker selv (endelig noen sanser som fungerer i motsetning til hørsel og romfølelse ), men jeg har ingenting som jeg vil si eksisterer som et lukteminne, men mange lukter fungerer som i punkt b) at de vekker til livet minner.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no