Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Sekretær

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-08, 21:08   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Spinoff: Sekretær

I diskusjonen ang hersking og trakassering ble det vist til dette med at kvinner ofte blir antatt å være sekretær, rett og slett fordi man er kvinne. Og reaksjoner på at sekretæryrket blir sett ned på.

Jeg har jobbet som sekretær i mange år og har gjort meg mine tanker om yrket og anseelsen til yrke og de som har denne stillingen.

Sekretæryrket er ikke et anerkjent yrke, sånn er det bare. Det er et yrke med klar overvekt av kvinner og følgelig har det heller ikke anerkjennelse. Hverken fra kvinner eller menn. :erfaren: Og her ligger vel hele mye av essensen i problemene. Jeg har aldri blitt forsøkt hersket så mye med som i løpet av min tid som sekretær, jeg har aldri vært så mye lille venn, eller søte deg eller snuppa, som da jeg jobbet som sekretær. Jeg har faktisk aldri kokt så mye kaffe heller, selv om det faktisk ikke var en av oppgavene som var beskrevet i arbeidsinnstruksen min...

Så er det også en kjennsgjerning at sekretærfunksjonen er en av funksjonene man forsøker å spare inn i de fleste bransjer. Det blir ikke sett på som verdifulle oppgaver eller spesielt vanskelige oppgaver. Man anser at hver enkelt ansatt lett kan ta seg av slikt, det er jo bare "latskap" eller bedaglighet som gjør at hver enkelt ansatt ikke selv tar seg av det man benytter en sekretær til.

Jeg ser at i flere og flere bedrifter så forsvinner funksjonen og i den offentlige administrasjonen skal du være god om du klarer å lete frem mer enn en sekretær.

Dette er ikke ment som en diskusjon på om sekretærene faktisk er viktige. For uansett hva andre sier så mener jeg selv at det er hevet over envher tvil at det faktisk er det. Jobben er utrolig viktig og jeg synes det er leit at den har lav status og at den faktisk er på tur bort.

Jeg lurer rett og slett på hvorfor statusen er så lav?

Har dette sammenheng med at det er kvinneyrke eller har det sammenheng med de arbeidsoppgaver som har vært sekretærens ansvar? Eller det faktum at det blir sett som en jobb man lett kan utføre uten å ha utdannelse?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 21:18   #2
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

Jeg tror filmer og bøker har mye av skylda. Jeg fikk sjokk første gangen jeg skjønte at de geniale damene på kontoret som kunne ordne alt, egentlig var sekretærer. Når jeg så for meg sekretærer var det slike blonde bimboer man ser i hollywood-filmer.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 21:26   #3
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg lurer rett og slett på hvorfor statusen er så lav?

Det tror jeg er fordi det til stillingen ligger at det er enkle oppgaver. En sekretær kan enklere erstattes enn f eks fagspesialister, da det er en stilling som ikke krever spesielle ferdigheter utover personlig egnethet. Du sier at sekretæren får oppgaver som ikke blir gjort av andre på grunn av latskap. Å få en advokat til å kopiere dokumenthauger har en høyere alternativkostnad - han har en spesialkompetanse som gjør hans tid mer verdifull.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 21:27   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg lurer rett og slett på hvorfor statusen er så lav?

Ja, det kan du si.
Nå forsvinner jo sekretærene, i hvert fall i det offentlige, mer og mer. Når det slutter en sekretær erstattes de nesten alltid med en høgskoleutdannet, som dermed også gjerne får tittelen saksbehandler i tillegg til veldig mye høyere lønn. Det er faktisk et problem …
(Det er jo bare å se til skolene, det er jo omtrent som om bygget raser den dagen skolesekretæren er syk … )

Dette kunne jeg sagt himla mye om, men jeg sparer det til lønnsforhandlingene.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare

Sist redigert av Ru : 28-01-08 kl 21:28. Årsak: Det ble fryktelig mye komma …
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 21:47   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det tror jeg er fordi det til stillingen ligger at det er enkle oppgaver. En sekretær kan enklere erstattes enn f eks fagspesialister, da det er en stilling som ikke krever spesielle ferdigheter utover personlig egnethet. Du sier at sekretæren får oppgaver som ikke blir gjort av andre på grunn av latskap. Å få en advokat til å kopiere dokumenthauger har en høyere alternativkostnad - han har en spesialkompetanse som gjør hans tid mer verdifull.

Jeg sier at det blir sett på - på den måten. Jeg er ikke selv av den oppfatningen.

Min erfaring er at sekretæren er så mye mye mer enn bare kopiering og sentralbord. Mens andre funksjoner i firmaet krever fagkompetanse kreves det erfaring av en sekretær.

Men, på den andre siden, når det er sånn at kostnaden ved at en advokat tar kopien er større enn dersom en sekretær gjør det, hvorfor er da funksjonen på vei bort?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 22:43   #6
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

Og så har du de som jobber på sentralbordet/resepsjonen som også ofte i tillegg har noe regnskap, skretæroppgaver og saksbehandling og mye annet som er VELDIDG viktig for bedriften. En bedrift klarer seg ikke uten dem.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 23:01   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

Man skal virkelig ikke kimse av en erfaren og dyktig sekretær, de ordner, administrerer og tryller og får alt mulig gjort. Det er ikke en kaffekokerjobb. Jeg tror det ligger mye i hva som lå i stillingsbetegnelsen "før i tiden". Da var det mer vanlig at en sekretær kunne settes til kaffekoking, vanne blomster og settes til "slavejobber". Jeg tror holdningen henger i. Og det at man "liksom" gjør oppgaver for andre.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 23:02   #8
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Men, på den andre siden, når det er sånn at kostnaden ved at en advokat tar kopien er større enn dersom en sekretær gjør det, hvorfor er da funksjonen på vei bort?

Jeg har ikke inntrykk av at de er på vei bort - i alle fall ikke i tjenesteytende næring. De har bare fått litt andre oppgaver, ettersom de fleste nå skriver selv (slutt på diktafoner o.l.), og blir i mange tilfeller titulert som assistent eller lignende.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 00:19   #9
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

Tror ikke sekretær har så lav status lenger jeg.
Tenk deg alle de arbeidsoppgavene de har som innebærer mer kunnskap enn å sette på kaffetrakteren og handle inn til lunsj.

Tror få arb.givere ville klart seg uten. Akkurat som vi ikke ville klart oss uten renholdere , som det vel heller ikke akkurat lyser status av.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 00:55   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

Jeg ønsker meg intenst en sekretær å ha på deling med de andre som har samme type jobb som meg. Vi som egentlig har helt andre type jobber, bruker sikkert dobbelt så lang tid når vi fjusker i sekretærjobbene enn det en god sekretær ville ha gjort, som hadde rutinen inne.

Vi som forholder oss til arkivsystemer og småbestillinger og bestilling av trykking og hva har du, bare av og til, må lese innstrukser hver gang fordi vi gjør det for sjeldent. Bare tull! Hadde vi hatt en som fikk unna sånne ting for oss, ville vi hatt mye mer tid til å gjøre det vi egentlig er ansatt til å gjøre og som vi kan best.

Jeg kan ikke fatte at en god sekretær ikke skal få anerkjennelse. En tyggegummityggende, neglfilende sekretær derimot fortjener ikke mye respekt, men det gjelder jo for alle yrker.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 00:58   #11
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

For et par år siden var det ordentlig "hanekamp" i toppledelsen i firmaet jeg jobbet i. Det var en interessant leksjon i maskulin hersketeknikk mellom menn. Det forløp omtrent slik:

Trinn 1: Ta over ansvaret hans
Trinn 2: Overta kontoret hans og forvis ham til et mindre et
Trinn 3: Nådestøtet; overta sekretæren hans.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 06:30   #12
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

Signerer Monsoon. I min bransje er spesialkompetanse viktig, og da outsourcer man "trivielle" ting til sekretæren, og jeg tror det er derfor yrket blir nedvurdert. For jeg vet utmerket godt at hvis de "trivielle" tingen ikke blir gjort fungerer ingenting, hallo, jeg har et hjem. Hvordan ser det egentlig ut der når man ikke vasker kopper og klær? Da hjelper ikke mye med satengsett i senga hvis den er full av knekkebrødsmuler. (Men jeg merker at jeg nedvurderer de "trivielle" tingene i hjemmet også, jeg tar feks nesten bestandig feil når jeg skal vurdere tiden en ukomplisert oppgave skal gjøres. Jeg er generelt sett en tidsoptimist, men dette er spesielt tydelig på rutineoppgaver.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 06:46   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

Åhh. Jeg ønsker meg en sekretær! Det er dog ikke lett å finne den riktige personen, altså den som synes rutinearbeid er ok og som kan holde orden på min alt for fulle timeplan.

  Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 07:18   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Sekretær

En god sekretær er gull verdt og jeg slet hadt i høst for å finne en god en. Av de jeg hadde på intervju var 2/3 helt blåst og fullstendig ute av stand til å gjøre rede for noe som helst, i tillegg til en mengde skrivefeil i søknaden. Jeg trengte en selvgående oppegående person som uten hjelp kan gjøre alt fra å forhandle frem avtaler med hotellkjeder til å gjøre i stand møterom. Og alt i mellom. Jeg har greid å finne et slikt menneske og hun er verdt sin vekt i gull. jeg måtte finne henne selv i bekjentskapskretsen og hun hadde ingen formelle sekretærkvalifikasjoner, men var en kjapp og lærenem person.

Ellers er jeg helt enig i at det er tåpelig å la folk som koster flere tusen kroner i timen bruke tiden sin på å kopiere. Jeg gjør mye selv, men en del oppgaver, som kopiering og andre rutinepregete oppgaver, overlater jeg uten dårlig samvittighet til sekretæren.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no