Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-08, 10:12   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Jeg har en nå som blomster igjen som bare det, så lurer på om jeg bare har hatt griseflaks, eller om de pleier å gjøre det??

  Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 10:12   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vansklelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Jeg tror du har vært usedvanlig dyktig.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 10:12   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.860
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vansklelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Jeg eier ikke grønne fingre, men mine orkideer blomstrer titt og ofte.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 10:14   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vansklelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Orkideer er forbausende villige til å blomstre mange ganger, selv hos eiere uten grønne fingre og selv om de ser ut som en trist vissen stilk i perioder.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 10:16   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor vansklelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg eier ikke grønne fingre, men mine orkideer blomstrer titt og ofte.

Hvilken type orkidee har du? Bilde?
Hvilke er villigst til å blomstre igjen?

  Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 10:19   #6
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Flaks!

Neida, bare tuller. Jeg hadde veldig hell med det før, men nå blomstrer de sjelden igjen.
Jeg vet ikke helt hvorfor, jeg gjør jo akkurat det samme som før.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 10:22   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Jeg kan ikke fordra planter, og forsøker å ta livet av dem hvis de kommer i hus. Men orkideen klarer jeg aldri å knerte.
Den blomstrer og blomstrer hele tiden.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 10:23   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Slik ser min ut.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg orkidee.jpg (155,7 KB, 27 visninger)
  Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 10:28   #9
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Orkidéer trenger tough love.
Og de trives ekstra godt når de står sammen med andre orkideer.
Klipp ned stilken til 3. ledd når de er ferdigblomstret, og vent på neste runde.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 10:37   #10
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Dere vet det sikkert, men for de som ikke vet så finnes det en egen gjødning for orkideer. De holder seg lengre og blomstrer raskere igjen

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 12:02   #11
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Jeg tar livet av selv den ivrigste orkidé, så all ære til de som klarer å få dem til å komme igjen. (Naboen kommer nok til å angre på at han ba meg vanne plantene nå når han skal være bortreist i tre måneder ...)

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 12:09   #12
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vansklelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg eier ikke grønne fingre, men mine orkideer blomstrer titt og ofte.

Mine også!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 12:27   #13
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Orkidéer trenger tough love.
Og de trives ekstra godt når de står sammen med andre orkideer.
Klipp ned stilken til 3. ledd når de er ferdigblomstret, og vent på neste runde.

Hva menes med 3. ledd? Det er øynene på stilken, ikke sant? Teller du fra toppen eller fra bunnen?

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 12:53   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Jeg er en blomsterdødare. Nesten ingen ting overlever her hos oss annet enn orkideer. De blomstrer gang på gang og jeg har en orkide som nå er 6 år gammel og som blomstrer flere ganger i året. Det jeg har funnet ut er at orkideene liker seg best hos slike som meg som absolutt ikke kan stelle blomster, glemmer å vanne, skvetter på litt når jeg ser at de ser helt innskrumpa ut og ellers ikke bryr meg noe særlig.

Mamman min er veldig flink med blomster og lar lest opp og ned og i mente om hvordan hun skal ta vare på orkideene sine. Hos henne lever de sjeldent lenge.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 14:40   #15
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er en blomsterdødare. Nesten ingen ting overlever her hos oss annet enn orkideer.

Hos oss dør orkideene også. Vi har ingen planter. Alt dør, før eller senere. Jeg tror kanskje det er fordi vi aldri vanner dem.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 14:49   #16
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Mine orkideer har holdt seg veldig bra faktisk, og jeg er en plante-dødare.
Men - da jeg var innlagt hadde svigermor seg et raid på dem, og klippet dem ned,
og etter det har de visnet en etter en.
Så hun får ikke røre dem igjen! Ever!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 14:49   #17
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Her blomstrar orkideane igjen, til tross for slett omsorg. Det vil seie, når eg let dei vere i fred og berre hiv i dei ein skvett vatn no og då, då blomstrar dei. Prøvar eg meg på skikkeleg omsorg, dør dei av for mykje vatn (og sjokk, sannsynlegvis).

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 14:51   #18
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Jeg vanner faktisk plantene mine ganske så regelmessig, gjødsel får de også, så da må vel denne raringen være unntaket?

  Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 16:04   #19
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Hva menes med 3. ledd? Det er øynene på stilken, ikke sant? Teller du fra toppen eller fra bunnen?

Det er nok øynene på stilken. Vi kaller de bare forskjellige ting.

Teller fra bunnen og klipper like over 3. Tror det står i "bruksanvisningen" som står stukket nedi potta også.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 17:17   #20
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig/lett er det å få orkideer til å blomstre igjen?

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Det er nok øynene på stilken. Vi kaller de bare forskjellige ting.

Teller fra bunnen og klipper like over 3. Tror det står i "bruksanvisningen" som står stukket nedi potta også.

Takk! Jeg har nemlig en avblomstret orkidé her, uten bruksanvisning, som har en helt enormt lang stilk. Skal jammen ta og klippe den. Vanligvis visner hele stilken, men denne ser ut til å holde litt til.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no