Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-08, 20:29   #121
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Hvis mange syntes at det er verre å bli kalt en tjukk gris enn en sur svarting (var det du skrev?); om jeg da også ville tatt mindre alvorlig på sur svarting-stemplet.
Jeg synes begge deler er like ille. Begge er som Azi så fint formulerer: "folk som prøver å heve seg selv ved å kalle andre stygge ting".

Men jeg er litt lei av at det er rasisme som hele tiden løftes frem og folk blir sjokkert over. Det er liksom litt mote nå.
F.eks. er det ikke like pop å løfte frem mye av det jeg ble plaga for i oppveksten med utseende, dialekt og sånne ting.
Altså; det er ikke greit med rasisme; det er forkastelig! Hvis man virkelig mener at folk med mørk hud er mindre intelligent enn lys hud er det virkelig ille.
Men det er ikke alt som er vondt ment, folk trenger bare å få utløp for negative følelser uten at det handler så mye om den personen det går ut over der og da. Sånn som HI beskriver denne damen ville hun ha rast over enhver lille tue som kom i henne vei, tror jeg.

Gode poeng.

Ellers er det fint å se hvilken god diskusjon dette faktisk ble.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 20:41   #122
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Så fordi det i følge dere er mindre fokus på dialekter, vekt og utseende, så skal man ikke reagere på rasistiske utsagn? Det var jo veldig logisk.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 20:44   #123
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Man skal reagere på mobbing, uannset om det pga hudfargen, relgion, utseende, dialekt eller hva!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 21:13   #124
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Man skal reagere på mobbing, uannset om det pga hudfargen, relgion, utseende, dialekt eller hva!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 23:55   #125
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Man skal reagere på mobbing, uannset om det pga hudfargen, relgion, utseende, dialekt eller hva!

Det er jeg enig i, Azi.
Men det kan være lurt å tenke over hvordan, mener jeg.
Jeg synes ikke det er "ett fett" hvordan man gjør ting, spesielt ikke når det er barn tilstede.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 00:34   #126
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det er jeg enig i, Azi.
Men det kan være lurt å tenke over hvordan, mener jeg.
Jeg synes ikke det er "ett fett" hvordan man gjør ting, spesielt ikke når det er barn tilstede.

Ok, så nå sier du at man ikke skal reagere mot rasisme når det er barn tilstede? Hva er det egentlig du mener her Line*? Jeg føler vel at det er nettopp når det er barn til stede at man må ta kampen mot rasistene, slik at barna tidlig skjønner at det ikke er godtatt.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 01:07   #127
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Ok, så nå sier du at man ikke skal reagere mot rasisme når det er barn tilstede? Hva er det egentlig du mener her Line*? Jeg føler vel at det er nettopp når det er barn til stede at man må ta kampen mot rasistene, slik at barna tidlig skjønner at det ikke er godtatt.

Jeg sier at jeg ikke helt har sansen for måten det ble gjort på her, Juste.
Just that.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 01:14   #128
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Nå skal det i det store og hele litt til før at jeg reagerer på ting jeg hører bli sagt, men i den situasjonen HI beskriver her, så hadde jeg nok reagert kraftig. Jeg hadde reagert på ordbruken, og ikke minst det at det ble brukt med barn til stede... Men jeg hadde neppe sagt noe til vedkommende. Det er jeg for feig til...

Jeg tenker ikke automatisk rasisme når jeg hører ord som "svarting", "neger", "pakkis", etc. Jeg vet det er mange som bruker de ordene, uten at det er negativt ladet på noen måte. Men, uansett så burde man, i dagens samfunn, vokte seg litt med hvor man evt bruker slike ord, og spesielt med unger til stedet. Vi prøver å få slike ord ut av vår talemåte, og da sender man feil signaler til ungene ved å la dem høre det, selv om man kanskje ikke har negative meninger bak det.

Damen som HI beskriver hadde jo helt klart negative meninger med det, men det er slettes ikke sikkert at det var rasisme fordet. Hadde det vært en hvit mann hun hadde blitt irritert på, i samme situasjon, så hadde hun sikkert brukt andre, men like negative ord om han. Kanskje.

Jeg har selv vokst opp med ordet "neger". Ikke i nedlatende eller negative sammenhenger, men som en beskrivelse av en type mørkhudet, når en beskrivelse har vært på sin plass.
Og jeg har brukt det ordet langt opp i voksen alder.

Men nå er det svært sjelden jeg sier det ordet. Fordi jeg har skjønt at det ikke er et bra ord, og jeg ønsker ikke at mine unger skal høre meg si det.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 01:23   #129
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg sier at jeg ikke helt har sansen for måten det ble gjort på her, Juste.
Just that.


Kan du da kanskje la oss få et lite innblikk i hvordan du ville ha reagert her i og med at
-Man ikke skal diskutere det med sin bordpartner, eller "bak andres rygg" som du uttalte det.
-Ikke skal diskutere det foran barna, fordi du ikke synes det er "ett fett" hvordan men diskuterer rasisme.

Samtidig sier du at du er for bekjempelse av rasisme.

Hvordan ville du ha reagert i den situasjonen som MegaMie beskrev? Vil du svare på det? Hvis du satt i den situasjonen på den kafeen?

Jeg ville ha konfrontert damen med hva hun sa, og dersom hun hadde stått på sitt så ville jeg ha tynt henne for alt det var verdt fremfor barnene hennes (og mine for så vidt). Forhåpentligvis hadde jeg sendt henne ut av kafeen i skam.

Jeg tolererer ikke rasisme, og særlig ikke hverdagsrasisme som dette, og har gått i konfrontsjon med folk om dette flere ganger før. Hvis vi ønsker og bekjempe rasisme (og det tror jeg de fleste vil) så er det denne typen av rasisme vi må bekjempe. Drit i Vigrid og de andre nasjonalsosialistiske organisasjonenen, de er marginale og vil alltid være det. Det er hverdagsrasismen vi må ta.

Du sier at du er mot rasisme, samtidig er du ekstremt ullen i hva du mener. Jeg får intrykket av at du egentlig synes det er helt greit, det er tross alt viktigere at man ikke lager en scene eller at barna måtte bli utsatt for en liten konfrontasjon.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 01:28   #130
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg har selv vokst opp med ordet "neger". Ikke i nedlatende eller negative sammenhenger, men som en beskrivelse av en type mørkhudet, når en beskrivelse har vært på sin plass.
Og jeg har brukt det ordet langt opp i voksern alder.

Men nå er det svært sjelden jeg sier det ordet. Fordi jeg har skjønt at det ikke er et bra ord, og jeg ønsker ikke at mine unger skal høre meg si det.

Her er jeg (paradoksalt nok) ikke helt enig. Jeg synes neger er et helt kurant ord. Jeg ser på det som et relativt nøytralt ord her i Norge, og bruker det selv om afrikanere som jeg ikke helt greier og plassere geografisk (da gjerne fra midt-afrika og sørover). Vi må ikke bli alt for politisk korrekte heller, det er ganske langt fra og kalle en afrikaner for "neger" til og si "svarting". Neger er et ladet ord i USA, men der har de en _litt_ annen historie enn oss for å si det mildt.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 07:04   #131
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Her er jeg (paradoksalt nok) ikke helt enig. Jeg synes neger er et helt kurant ord. Jeg ser på det som et relativt nøytralt ord her i Norge, og bruker det selv om afrikanere som jeg ikke helt greier og plassere geografisk (da gjerne fra midt-afrika og sørover). Vi må ikke bli alt for politisk korrekte heller, det er ganske langt fra og kalle en afrikaner for "neger" til og si "svarting". Neger er et ladet ord i USA, men der har de en _litt_ annen historie enn oss for å si det mildt.

Tuller du, eller?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 07:36   #132
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.411
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg tenker ikke automatisk rasisme når jeg hører ord som "svarting", "neger", "pakkis", etc. Jeg vet det er mange som bruker de ordene, uten at det er negativt ladet på noen måte.

Jeg tror du tar feil. Jeg tror ikke det mulig å bruke ordene svarting og pakkis uten at de er negativt ladet selv om personen som gjør det ikke mener at det er det. Da sitter det noe i grunnholdningen til personen som er feil.

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Jeg ser på det som et relativt nøytralt ord her i Norge, og bruker det selv om afrikanere som jeg ikke helt greier og plassere geografisk (da gjerne fra midt-afrika og sørover). Vi må ikke bli alt for politisk korrekte heller, det er ganske langt fra og kalle en afrikaner for "neger" til og si "svarting". Neger er et ladet ord i USA, men der har de en _litt_ annen historie enn oss for å si det mildt.

Dette syns jeg er tullete. Så lenge afrikanere selv har bedt om å få slippe å bli kalt neger syns jeg man virkelig kan la være.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 08:26   #133
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Juste: Jeg hadde nok ikke reagert i akkurat den situasjonen i det hele tatt.
Jeg hadde nok ikke syntes at det var en "god" anledning til å bekjempe rasisme i den situasjonen som ble beskrevet.

Og jeg må si meg sterkt uenig med deg når det gjelder ordet neger.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 08:42   #134
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Her er jeg (paradoksalt nok) ikke helt enig. Jeg synes neger er et helt kurant ord. Jeg ser på det som et relativt nøytralt ord her i Norge, og bruker det selv om afrikanere som jeg ikke helt greier og plassere geografisk (da gjerne fra midt-afrika og sørover). Vi må ikke bli alt for politisk korrekte heller, det er ganske langt fra og kalle en afrikaner for "neger" til og si "svarting". Neger er et ladet ord i USA, men der har de en _litt_ annen historie enn oss for å si det mildt.

Neger er et ladet ord i Norge. Som glitterchick sier, ber afrikanere i Norge om at det ikke skal brukes. Da er det ikke opp til deg eller meg å avgjøre om det er et kurant eller nøytralt ord.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 09:10   #135
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Jeg ville ha konfrontert damen med hva hun sa, og dersom hun hadde stått på sitt så ville jeg ha tynt henne for alt det var verdt fremfor barnene hennes (og mine for så vidt). Forhåpentligvis hadde jeg sendt henne ut av kafeen i skam.

Dette er jeg redd hadde virket rakt mot sin hensikt. Hennes barn ville nok ikke sympatisert så mye med deg, og det ville vært en fryktelig lei og flau opplevelse for dem. De har tross alt ikke gjort noe annet her i verden enn å fått en uopplyst og inntolerant mor. Jeg har langt større tro på noen få velvalgte ord til moren, uten å hisse seg opp, i en slik sammenheng. Har enda til gode å se noen fremstå som vinner av en diskusjon ved å tyne motparten. (Hvertfall slik tyne er i min verden)

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 10:17   #136
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Mener du man ikke skal reagere dersom det ikke er aldeles helt sikkert at det får en umiddelbar konsekvens?

At det hadde vært bedre å stilltiende godta nazisme siden den ikke forsvinner helt likevel? At unger ved et bord kan få høre voksne uttrykke uakseptable holdninger uten motbør, bare fordi de sikkert ikke forandrer mening likevel?

Jeg konstaterer bare at dårlig oppførsel er dårlig oppførsel, uansett om man handler med rettferdig harme.

Når det gjelder nazisme som politisk (?) retning syns jeg det er helt greit at det er forbudt - men jeg syns det hadde vært enklere om organisasjonene hadde vært synlige og åpne og tillatte. Det er lettere å vite hva og hvem du har med å gjøre hvis du ser dem.

Og til syvende og sist: oppdragelse av barn foregår ikke gjennom noen minutters utskjellig av foreldrene på en kafe. Oppragelsen foregår hjemme, mest av alt. Men også på skoler, i barnehager, på SFO, og på fritida. Den påvirkningen en 10-åring utsettes for på skolen, fra venner og fra foreldrene vil alltid veie tyngre enn utskjelling på kafe.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 10:18   #137
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Juste: du er virkelig rar! På den ene siden snakker du med store ord om å bekjempe "hverdagsrasismen" - og på den andre siden syns du at neger er et helt OK ord?????????

Kanskje du skulle ta tak i din egen hverdagsrasisme før du går løs på andre?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 10:21   #138
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Kjenner at jeg ikke ble noe sjokkert over det HI opplevde eller det bina og Line* står for.
Det er det jeg fint kaller hverdagsrasisme og folk som prøver å heve seg selv ved å kalle andre for stygge ting.

Og jeg mener at hovedinnlegger gjorde akkurat det. Kalle denne kafe-damen for stygge ting, rakke ned på henne, og derigjennom heve seg selv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 10:39   #139
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.411
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og jeg mener at hovedinnlegger gjorde akkurat det. Kalle denne kafe-damen for stygge ting, rakke ned på henne, og derigjennom heve seg selv.

Nå løper fantasien din løpsk med deg Bina, HI kalte ikke denne damen noe som helst, hun rakket heller ikke ned på henne. Her er beskrivelsen av hva som skjedde:

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Jeg gjentar lavt til min venninne hva hun sa og det hører hun selvfølgelig. Hun sier : ja det var det jeg sa ja! Jeg sier at jeg ikke kunne unngå å høre henne og at jeg reagerer på ordbruken hennes. Hun blir bare mer sinna og lurer på om vi ikke ha noe bedre å gjøre enn å lytte på henne.

Vi ble så satt ut at vi bare måtte gå derfra....

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 10:40   #140
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Utrolig at man må dra opp igjen info fra African Youth fra 10 år tilbake den dag i dag.

Finnes det "negre"?

Ifølge Dagbladet, leksikoner, norsk barnelitteratur, tegneserier og naturvitenskaplige fagbøker finnes "neger". "Neger"-figuren går helt tilbake til middelalderen. Myter beskrev "negeren" som en underlig skapning med ører som rakk ned til knærne eller føtter som var vendt bakfrem og som skulle finnes under fjerne himmelstrøk.

Opp gjennom historien har ordet "neger" blitt beskrevet på følgende måter:

  • laverestående menneskerase som bare egner seg som slaver
  • barnlige mennesker uten selvstendig kultur
  • illeluktende, barneliknende dyr
  • skjevtannede langhoder
"Negre" finnes like mye som julenissen. Julenissen er ikke noe annet enn en fantasifigur. "Negeren" er også en fantasifigur skapt av europeere for å tilfredsstille sine behov, for å rettferdiggjøre undertrykkelse, kolonialisme, slavehandel og folkemord. Det var nemlig europeere som skapte "negeren". "Negeren" skulle være et primitivt, historieløst og uselvstendig menneske, som trengte noen til å lede og styre seg.
Det bor mennesker av Afrikansk opprinnelse over hele verden. I de fleste land har man etterhvert forstått at det ikke går ann å bruke ordet "neger". Ordet "neger" vil, uansett hva du føler eller mener om det, være et rasistisk ord som refererer til den figuren som europeerne prøvde å skape.

Det å kalle en Afrikaner "neger", uansett om det er Nelson Mandela, Oprah Winfrey eller Ian Wright, er nedverdigende og respektløst. Kinesere kommer fra Kina, skotter kommer fra Skotland og australere fra Australia. Hvis det finnes "negre", må det jo finnes et "Negerland"!

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no