Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Det flerkulturelle Oslo

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-13, 19:58   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det flerkulturelle Oslo

Det finnes så mange spennende små butikker, restauranter og annet som drives av utlendinger med et utbud som man ikke finner på Rimi og i kjedebutikker. Jeg har ikke vært så flink på å besøke så mange av dem de siste årene, mer enn noen grønnsakshandlere som jeg besøker ganske ofte.

Kan du anbefale meg og andre noen av disse stedene der man kan finne små bortgjemte skatter, spennende mat, andre produkter, god service eller bare en kulturell opplevelse?

I dag var vi på Grønland for å reparere en mobil og vi var inne i en butikk ved siden av Kiwi pånGrønlandsleiret 25. God service og greie priser.

Så kjøpte vi nan-brød på et bakeri i samme kvartal, litt nærmere politihuset. Bakeriet ligger inne i en bakgård.

I tillegg så var det en fantastisk brukthandel litt nærmere polithuset.

Jeg er ofte i grønnsaksbutikken som ligger på Vinderen. Flotte grønsaker, frukter og annen mat.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 20:03   #2
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Må få med meg dette, i tilfelle det kommer tips om noen butikker jeg ikke har vært i.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 19:28   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Et element man alltids kan ha litt i bakhodet når det gjelder en del av produktene: http://www.handelsbladetfk.no/id/27620

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 19:56   #4
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Et element man alltids kan ha litt i bakhodet når det gjelder en del av produktene: http://www.handelsbladetfk.no/id/27620

For såvidt. Men er ikke veldig bekymret kjenner jeg, siden det jeg kjøper på slike butikker er frukt, grønnsaker, ris og krydder. Og kanskje en og annen boks med tomater og muligens te.

Ellers har jeg aldri tenkt på dette, men når det nå først er omtalt så kommer det jo ikke som et sjokk egentlig. Sånn med tanke på alt det "rare" som blir importert fra andre land som kanskje ikke har så stort fokus på transfett enda.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 21:17   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Den grønnsaksbutikken som er inne på Linderudsenteret, vis-a-vis Ica er veldig god på krydder, paster, tørrvarer mm.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 10:45   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

På Grønlands torg ligger det en super grønnsakshandel, som faktisk presset ut den skikkelig dårlige Rema-butikken som lå der tidligere.

Litt lenger bort ligger en av Evita-filialene, Grønlands egne, lille kaffekjede. Ikke alltid den raskeste servicen, men de lager utrolig deilige små muslibars.

På Grønland ligger også Oslos første pakistanske fastfood-restaurant Desi Kitchen (selv om de andre ikke akkurat er slowe i serveringen, de heller). Min favoritt er riktignok Punjab Tandoori, den originale indiske restuaranten på Grønland. Her er det litt soupnazi-tendenser, det går fort og når det er din tur bør du ha tenkt ut hva du skal ha. Null fuzz, og deilig mat.

Grønland tror jeg også er det stedet i Oslo hvor du finner mest moderne kunst, innenfor minst radius. Det bugner av små gallerier, blant andre Unge Kunstneres Samfunn, 0047, 1857 og Galleri-Map.

Cafeteatret ligger også her, Nordic Black Theatres hjemmescene, og hvor du også kan spise i cafeen som er åpen hver ettermiddag. Vegg i vegg ligger cafe saba som drives av kirken bymisjon. Jeg har ikke testet den, men det er alltid andre fullt der.

Kulturskolen i Oslo holder også til på Grønland, i den gamle politistasjonen. Der ligger også Interkulturelt museum, en delen av Oslo Museum. Vel verdt et besøk! Her er det også en hyggelig og veldig god cafe, kalt Vann og Brød. I tillegg til galleritettheten tror jeg Grønland leder på cafetetthet også. I lokalene til museet og kulturskolen arrangeres Barnas Verdensdager hvert år i november. Det er et fantastisk arrangement hvor ungene kan lære indonesisk dans, spille instrumenter fra Siri Lanka, besøke et marrokansk marked, spise mat fra flere ulike land, lage nicaraguanske drager, teste kung fu og en masse annet. Kjempegøy!

Grønland er rett og slett det eneste stedet i Oslo som er internasjonal storby.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 00:23   #7
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Ja, Grønland en en sann kosmopolittisk oase

Det er et område preget et eksotisk utbud av diverse tilbydere av matvarer fra Midtøsten og østafor, som har vokst frem siden 80-tallet. Dette har tiltrukket seg kunstnere, alternative, ei blokk med homser og ivrige urbanister som har gitt et marked for kunstvirksomhet og et voksende uteliv.

Imidlertid blir det stadig mer møblert. De løse fuglene dør, innrøkte institusjoner renoveres. Sist jeg gikk over Grønlandsleiret hadde Kaffebrenneriet etablert seg i den gamle brannstasjonen. Omtalt i selveste New York Times.

Nylig leste jeg en reiseomtale om Brussel i en større norsk avis, journalisten måtte reise flere kilometer for å få seg sin sårt tiltrengte latté i byens eneste utsalg av denslags. Tenke seg til å bli avspist med en liten kopp svart og en sjokoladebit....

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 00:32   #8
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Den grønnsaksbutikken som er inne på Linderudsenteret, vis-a-vis Ica er veldig god på krydder, paster, tørrvarer mm.

Ja, den er bra. Istanbul, heter den. De har fine ting som kokebananer og cassawa. Åpent på søndager har den også.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Min favoritt er riktignok Punjab Tandoori, den originale indiske restuaranten på Grønland. Her er det litt soupnazi-tendenser, det går fort og når det er din tur bør du ha tenkt ut hva du skal ha. Null fuzz, og deilig mat.

Det er Punjabi sweet house, ikke sant?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 00:40   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Det er Punjabi sweet house, ikke sant?

Jupp.

Ang cassawa, du vet at den må bløtlegges, vannes ut og koke med lokket av, ikke sant? Så du ikke blir blåsyreforgiftet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 00:48   #10
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jupp.

Ang cassawa, du vet at den må bløtlegges, vannes ut og koke med lokket av, ikke sant? Så du ikke blir blåsyreforgiftet.

Det kommer an på hva slags cassava. Den som er vanlig i Sør-Amerika har blåsyreproblemt.

Edit: feilinformasjon fra min side - dette har visst ikke noe med verdensdel å gjøre, men med type cassava og vekstforhold. Uansett hvor den er fra: cassava må skrelles og ikke spises uten ordentlig varmebehandling.

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 17-02-13 kl 09:32.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 00:52   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Er du sikker? Når jeg googlet det nå for å dobbelsjekke om det var blåsyre fikk jeg opp en historie om et mulig dødsfall i Thailand.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 01:23   #12
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Ja, jeg er enig at det er andre merker og mat enn de vanlige daglivarekjedene, men det er veldig standard utvalg. Som om alle flerkulturelle butikker tar inn fra samme grossist, og ikke alltid top kvalitet på varene. Det gjelder selvsagt ikke alle varer, og den største fordelen med å handle i slike butikker synes jeg er utvalget av frukt og grønt. Den dagen de får påfyll av ferskvarer er det gøy å handle der.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 01:26   #13
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Er du sikker? Når jeg googlet det nå for å dobbelsjekke om det var blåsyre fikk jeg opp en historie om et mulig dødsfall i Thailand.

Jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise, men jeg har kokt ganske cassavaer som ikke trengte bløtlegging - bare vanlig varmebehandling.

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 17-02-13 kl 09:30.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 01:31   #14
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise, men jeg har kokt ganske mange cassawaer som ikke trengte bløtlegging - bare vanlig varmebehandling.

Fra wikipedia:

Sitat:

Cassava varieties are often categorized as either sweet or bitter, signifying the absence or presence of toxic levels of cyanogenic glucosides, respectively.

Cassawaene jeg har kokt er ikke kjøpt i Norge, altså - de er dyrket i helt andre strøk av verden. (En viktig presisering når jeg plutselig så for meg tilfeller av blåsyreforiftning pga påståelig FP-dame. )

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 08:06   #15
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Ja, jeg er enig at det er andre merker og mat enn de vanlige daglivarekjedene, men det er veldig standard utvalg. Som om alle flerkulturelle butikker tar inn fra samme grossist, og ikke alltid top kvalitet på varene. Det gjelder selvsagt ikke alle varer, og den største fordelen med å handle i slike butikker synes jeg er utvalget av frukt og grønt. Den dagen de får påfyll av ferskvarer er det gøy å handle der.

Det er ikke noe hokus pokus, det gjelder å være på Økern torg tidlig om morgenen. Der handles det inn fra eksakt samme grossistledd, av og til samme som kjedene. Førstemann til mølla. Det er slike utsalg over hele byen på sentrale knutepunkt. Tyrkerne er best.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 09:05   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Tangina; mulig du har rett altså. Jeg liker ikke cassava og har ikke satt meg skikkelig inn i det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 09:30   #17
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tangina; mulig du har rett altså. Jeg liker ikke cassava og har ikke satt meg skikkelig inn i det.

Jeg ble veldig usikker etter å ha googlet litt, og det ser ut til at jeg tar feil hva angår verdensdeler. Dette har med type cassava å gjøre, men også vekstforhold mm. Der jeg har erfaring med cassava fra, var det tilstrekkelig å skrelle den og koke den på vanlig vis, men det kan altså ha noe med kvaliteten på jorda den er dyrket i snarere enn hvor dette er. Jeg går inn og redigerer innlegget der jeg påsto det så ikke noen blir feilinformert. Sorry. Og ingen må spise rå cassava!

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 10:50   #18
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Jeg slår et slag for Red Sea Star, etiopisk restaurant i Storgata. Absolutt ikke fancy, og med ganske eksotisk service, men maten er god. Dessuten får man gjerne et kjempefat med injera - en slags pannekake - hvor de ulike rettene ligger oppå, og så er det meningen at alle tilstedeværende spiser med hendene fra dette fatet. Det er ganske festlig. Sjefskikadorkelneren fnyser foraktelig om man skulle komme til å spørre etter bestikk, men kan til nød finne frem en kniv til de største kjøttstykkene.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 15:00   #19
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det flerkulturelle Oslo

Jeg synes Red Sea Star var direkte dårlig sist gang jeg var der -altså dårlig mat! Jeg har vært der mye, og på tross av interessant service likt meg godt. Men sist gang var så dårlig at jeg ikke tror jeg gidder å gå dit igjen.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no