Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valg av privat vs. kommunal barnehage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-14, 12:13   #61
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Da vi søkte bhg.plass første gang, endte vi opp i en bhg jeg aldri hadde hørt om, en privat bhg. Der hadde vi derfor både eldste og yngste inntil vi flyttet, og etter hvert søkte og fikk plass i kommunal bhg, også litt tilfeldig kommunal/privat. Jeg har i grunnen aldri tenkt over hvorvidt bhg er kommunal eller privat. Det ble bare sånn.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 12:16   #62
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Her er det felles opptak til kommunale og private barnehager. Men naturligvis vil ryktet spre seg om en barnehage f.eks. har høye kostpenger, og derved få en sosial segresjon. Det samme gjelder jo i høyeste grad geografi her i distriktet. Noen boområder med store eneboliger nær sjøen har naturligvis en annen sosioøkonomisk sammensetning i "nærbarnehagen" enn andre steder - og du skal ikke se helt bort fra at private aktører vurderer sånne ting når de tenker ut hvor de etablerer seg.

Veldig fornøyd med vår kommunale, som vi egentlig fikk litt slengt etter oss fordi vi bare måtte ha en plass (den sto på 3. valg ved første barn. Sidn blir man jo der man er).

Etter det jeg hører fra ansatte i bhg er det litt ymse - fikk bla. høre fra en privat bhg at der hadde de avtale med styreren at det de sparte på vikarbruk kunne de bruke på personaltur. Det var de ansatte veldig fornøyd med. Men det blir jo bittelitt vanskelig å argumentere for hvor viktig pedagogikk og voksendekning er i neste runde. Hva foreldrene syntes om det (og om de visste det) forteller historien ingenting om.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 12:17   #63
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Denne dama syntes tydeligvis at forslaget var omtrent like teit som jeg syntes: http://www.aftenposten.no/meninger/H...a-7793825.html

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 12:21   #64
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Denne ideen kan jo videreføres til alt mulig! Bolig!! Bil! Inntekt!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 12:21   #65
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Jeg har hatt barn i to private og en kommunal barnehage. Kjempefornøyd med en av de private og den kommunale, veldig misfornøyd med den andre av de private. De to barnehagene jeg er fornøyd med hadde begge to faste vikarer som jobbet bortimot hver dag på en av avdelingene. Dermed var det sjelden noen ukjente vikarer. Gode pedagogiske opplegg og jeg har følt at barna mine har det bra.

Den vi ikke var fornøyd med var en stor barnehage med mange avdelinger som var i en del av en barnehagekjede. Jeg vet at det er andre som er fornøyd med andre avdelinger i samme barnehage, men jeg følte at personalet som var på den avdelingen barnet mitt gikk var nokså tafatte og lite engasjerte. Det var sjelden noen kom ut i garderoben ved levering eller henting, episoder med bittmerker på barnet mitt som ingen kunne forklare og ikke minst gadd de ikke fylle ut og sende henvisning til PPT. Til tross for lovnader om dette og mye masing fra vår side. De hadde også mye vikarer i forbindelse med ferier og under ferieavviklingene opplevde vi at det var mange ganger ingen voksen barnet mitt kjente til stede. Han var virkelig utrygg pga. dette og jeg hadde uansett lillesøster hjemme, så vi endte opp med å ikke bruke barnehagen den siste måneden han skulle gå der.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 12:24   #66
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er private barnehager oftere små barnehager? Det hadde vært interessant å se noen kvalitetsmål på store vs små barnehager.

Ikke i Bergen, tror jeg. De aller største er private.
I min bydel er det mange små kommunale, den største jeg kjenner til har 100 barn (på 6 avdelinger).

(Med all mulig forbehold om at jeg ikke er oppdatert.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 16:47   #67
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

I vår by er det felles opptak av kommunale og private barnehager. Vi hadde egentlig en privat på førsteplass, fikk plass i ønske nr 2 som er kommunal. En fantastisk barnehage, flott beliggenhet, stabilt og engasjert personale og en helt særegen ro og harmoni preget barnehagen. Stemningen var nær og hyggelig, jeg tror rett og slett alle hadde det fint der, både voksne og barn. Sikkert noen som var misfornøyde, men jeg har faktisk aldri hørt noe om det.
Dette gjaldt de to yngste, de to eldste har gått i flere barnehager, både kommunale og private(vi har flyttet mye), og jeg har aldri opplevd at private har vært bedre eller dårligere enn kommunale. Storesøs gikk en periode i en litt spesiell friluftsbarnehage som var helt fantastisk, den var privat og ganske sær på en måte som passet henne utmerket, ellers har vi vært fornøyde med de mer tradisjonelle barnehagene også. Både private og kommunale.
Vi har dog alltid bevisst valgt bort store og åpne barnehager fordi våre barn har hatt et tydelig behov for få voksne og trygge rammer.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 17:42   #68
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Denne ideen kan jo videreføres til alt mulig! Bolig!! Bil! Inntekt!

Hvis vi importerer Mr. Kim fra Nord-Korea, så er jeg helt sikker på at han kan iverksette denne planen og sikkert komme med mange flere gode forslag!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 20:29   #69
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Private barnehager kan ikke velge bort barn med prioriteringskoder nei, men det kan ikke de kommunale heller, og de får søkerlistene først. Dermed er det ikke så mange igjen å fordele på de private, og da blir det en forskjell.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no