Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valg av privat vs. kommunal barnehage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-14, 11:11   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Valg av privat vs. kommunal barnehage

Jeg leste i morges følgende artikkel i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-7790720.html

Jeg må si at jeg undret meg litt. Hvor bevisst valg har man til hvorvidt barna går i privat vs kommunal barnehage? Vi har hatt barna i private barnehager, men det har blitt sånn fordi det har vært der det var plass da vi trengte det. Ikke fordi vi foretrakk en privat barnehage.

Men jeg fikk unger før barnehagegarantien. Er det i større grad slik at man "shopper" barnehage nå?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 11:12   #2
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Gjelder dette den overskriften jeg så om at barn som gikk i private barnehager klarte seg bedre på skolen enn barn fra kommunale barnehager?

Jeg leste ikke artikkelen, men jeg må si jeg syns funnet overrasket meg. Er det noe private barnehager har mulighet til å gjøre som ikke kommunale kan? Og har de private bedre økonomi?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 11:18   #3
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Jeg tipper (bare tipper) at barn som har spesielle behov i større grad plasseres i de kommunale barnehagene fordi de private kan velge hvilke barn de tar inn. Da er ikke veien lang til ulike resultater på skolen.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 11:19   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Ja. Det er den artikkelen jeg linker til.

Vi opplevde i aller høyeste grad at de private barnehagene hadde bedre råd enn det venner refererte fra kommunale barnehager. Men vi valgte tross alt ikke. Vi tok den plassen vi fikk (men valgte å søke knerten inn på søskenprioritet, så litt seleksjon ble det jo).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 11:20   #5
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Der kom artikkelen også, ja

Jeg har aldri hørt om noen som bevist velger privat barnehage for sine barn. Folk ønsker en lett tilgjengelig barnehage med godt rykte, hvorvidt den er kommunal eller privat er underordnet.

Jeg har nok selv tenkt at kommunale barnehager er vel så bra, pga en tryggere økonomi, men der kan det være at jeg tar feil.

Dog lurer jeg på hvorfor minoritetsandelen er så mye høyere i kommunale barnehager. Er det fordi minoritetsbarn prioriteres? Eller bygges det flest kommunale barnehager i områder med stor andel minoriteter?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 11:23   #6
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg tipper (bare tipper) at barn som har spesielle behov i større grad plasseres i de kommunale barnehagene fordi de private kan velge hvilke barn de tar inn. Da er ikke veien lang til ulike resultater på skolen.


Tror du det da? Vi har alltid hatt ungene i private bhg, for det er det vi har hatt tilgang til. Alle har hatt i vedtektene at barn med spesielle behov (jeg husker ikke hvordan det er definert) har fortrinn i køen. Og jeg har sett diverse spesielle behov, fra sonder til Downs, og disse har hatt ekstra ressurser knyttet til seg. Og slike ressurser er til ressurs i en eller annen grad for de andre barna også. Så spesielle behov ved bhginntak tror jeg ikke vil påvirke skoleresultat blandt de andre i negativ retning?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 11:26   #7
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Vi hadde vesla i kommunal barnehage det første halvannet året. Da vi flyttet, søkte vi utelukkende etter plasser i private, foreldreeide barnehager. Foreldrebetalinga er den samme, men jeg opplever aldri underbemanning i barnehagen lenger, de ansatte får reise på kurs og barnehagen selv bestemmer hvordan midler skal disponeres. Det kjøpes inn mye nytt, og det mangler aldri på materiell. Foreldrene bidrar med 10 timer dugnad i året pr barn for å vedlikeholde barnehagen, for vår del betyr det når vi begge stiller opp, en lørdag i året.
Det er generelt svært lav andel minoritetsbarn i Tromsø, og i vår bydel er det svært få. At det kun er to minoritetsbarn i hele barnehagen er et resultat av demografiske tilfeldigheter.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 11:26   #8
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Det står i artikkelen at familier som sender barn i private barnehager har en gjennomsnittelig familieinntekt som er 300.000 høyere enn familier med barn i kommunal barnehage. Det virker ikke som om skoleresultatene er korrigert for dette forholdet (som jeg antar skyldes at "private" foreldre har høyere utdannelse) og dermed vil jeg tro at skoleresultatene ikke har så mye med hvilken barnehage barnet har gått i, men med hvilke foreldre det har.

Spørsmålet er kanskje heller hvorfor høyerelønte foreldre velger private barnehager? Er det noen som shopper barnehage her? Jeg har ikke opplevd at barnehagetilbudet er så stort at det har vært aktuelt.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 11:30   #9
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Det er faktisk mulig å gjøre det hos oss nå. Og jeg HAR shoppet bhg, fra en privat til en annen. En som er en stiftelse, og alt overskudd går inn igjen i bhg. Det merkes veldig godt etter bare 6 uker. Bhg hos oss ligger rett ved siden av skolen, kommunal 8 min å kjøre. Sånne ting betyr mest for oss.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 12:01   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

[quote=Lilletrille;4113613
Spørsmålet er kanskje heller hvorfor høyerelønte foreldre velger private barnehager? Er det noen som shopper barnehage her? Jeg har ikke opplevd at barnehagetilbudet er så stort at det har vært aktuelt.[/QUOTE]

Jeg tror det handler mest om hvilke barnehager som regnes som private. Det er en god del bedriftsbarnehager fortsatt, som jo blir et tilbud i bedrifter som betaler sine ansatte forholdsvis godt/trenger slike goder for å holde på ansatte. Om du jobber hos Hydro og har barnehage gjennom jobben er som regel snittlønnen høyere.

Vår barnehage er privat, men det valget var et resultat av at det er en bedriftsplass-ordning der vi kunne kjøpe oss plass (fastpris) i 2007. Nå er den imidlertid forpliktet til å følge opptaksordningen i bydelen, men selve betalingsordningen ekskluderer en god del barn likevel.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 12:09   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Vi har gått fra kommunal til privat barnehage, men det handler først og fremst om fysisk plassering av barnehagen. Ikke eierforholdet.
Barnehagen har for øvrig flere spes.ped og assistenter inne på barn med spesielle behov, betalt av kommunen jfr. vedtak mm.
Barnehagen har også felles opptak og opptaksregler med kommunen (pluss et tillegg om at de prioriterer barn i skolekretsen og det er jo helt greit tenker jeg, all den tid barnehagen ligger kliss inntil skolen).
Det er en flerkulturell og flerspråklig barnehage, som gjenspeiler nærmiljøet veldig godt, men samtidig har den fokusområder og bemanning/rekrutteringsstrategi som sikkert fører til større forskjeller. Den kommunale barnehagen som Knotten gikk i hadde en haug med gamle damer som hadde vært der siden barnehagen startet i 1972. Knøtteliten sin barnehage er nybygd (åpnet i 2005), har stor variasjon i alderspenn og utdanning på de ansatte - og har omtrent 50/50 kvinne/mann. Jeg tror det har mye mer å si enn noe annet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 12:19   #12
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg tipper (bare tipper) at barn som har spesielle behov i større grad plasseres i de kommunale barnehagene fordi de private kan velge hvilke barn de tar inn. Da er ikke veien lang til ulike resultater på skolen.

Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men her jeg bor, og jobber i privat barnehage, er det absolutt ikke slik. Inntaket er organisert gjennom kommunen og prisene er det de samme som i de kommunale barnehagene (private barnehager kan vel ta mer i kostpenger, tror jeg).
Nå jobber jeg i to private barnehager der de fysiske forholdene er slik at barn med en fysisk utviklingshemming ikke kan søke seg dit (to vernede hus, med veldig begrenset fremkomstmulighet for rullestol/gåstol), men alle andre barn med ulike utfordringer er velkomne på lik linje med andre barn. De økonomiske rammene for drift er også likt med de kommunale, bortsett fra at de private får sine budsjetter ett år på etterskudd (!).

Jeg er overrasket over funnene gjort i Oslo mtp. inntektsnivå (i gjennomsnitt 300 000 mer i året enn foreldre med barn i kommunale barnehager høres veldig høyt ut?) og utdanning. Jeg tenker at dette i stor grad henger sammen med bevisste valg v.s. praktiske valg. Med mindre prisforskjellene er veldig store da, da sier det seg vel selv at foreldrenes inntekt er høyere i mange tilfeller.

Nå jobber jeg riktignok i private barnehager der det er en høy andel av ressurssterke, høyere utdannende foreldre, men jeg tenker i grunn at det handler mer om tilfeldigheter enn bevisste valg. Begge barnehagene ligger sentralt i Trondheim, det er ikke så mange kommunale å velge i i samme område. Å bo sentralt er dyrt og dermed ikke et alternativ for alle. I tillegg er det kort vei til arbeidsplasser som finansinstitusjoner, sykehus og universitet noe som gjør at vi har en god del foreldre som jobber på disse stedene. Der tror jeg faktisk det er litt tilfeldig om de havner her eller der, de søker vel på de tre som er mest praktiske i forhold til reisevei også får de tildeling i en av dem. Det er også en liten gruppe foreldre som velger oss ut i fra formålsparagraf/rykter/anbefalinger fra venner. Foreldre som bruker såpass mye tid på å sette seg inn i ulike barnehagers tilbud at de drar på "shopping" før søknadsfristen går ut og ser på hva barnehagen kan tilby er jo som regel ressurssterke foreldre med et veldig bevisst forhold til hva en barnehage skal tilby og hva de eventuelt kan kreve. I tillegg har vi barn fra kommunale boliger i sentrum som har fått beste tilgjengelige plass. I denne barnegruppen finnes med andre ord alle utgaver av barn og det er jo ikke slik at foreldre med høy inntekt ikke får barn med ulike utfordringer.

Det jeg derimot har observert er at der noen kommunale barnehager sitter å venter på at midler til spes.ped., assistenter etc. skal komme på bordet, omprioriterer styrer i en privat barnehage midler til tiltak for barn som viser seg å ha spesielle behov før ressursene kommer. Fordi man ikke kan vente ett år (eller i verste fall mer) på at barnet skal få den hjelpen det trenger der og da. Dette tenker jeg henger sammen med forskjellen på å selv, som leder, kunne disponere pengene mer fritt og dermed også prioritere annerledes uavhengig om summen er den samme som i de kommunale barnehagene.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 12:42   #13
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Vi har bevisst bytta til kommunal barnehage fra en privat, fordi vi opplevde den private som "industri". Vi hadde eldstemann der et par måneder, og han hadde ofte full bleie ved henting, satt aleine i vogna når jeg kom enten klokka var 14 eller 16, ("han var så sliten"), det gikk rykter om dårlig miljø blant de ansatte, jeg hørte flere historier om unger som satt uten tilsyn og i det hele tatt. Det er en privat her som skal være bra også, men der er det håpløst å få plass. Vår kommunale barnehage har ikke god råd, men har vært i drift lenge og har godt innarbeida rutiner og tradisjoner, samtidig som det kommer inn nye, unge ansatte med nye ideer, det er trygt, det er fokus på lek og læring og kommunikasjon rundt dette ut til foreldrene er bedre, uteområdet er fantastisk og slitne småunger får et fang å sitte på. Det har vel ikke nødvendigvis noe med eierskap å gjøre, heller at den har vært i sammenhengende drift i over 30 år.

Jeg har inntrykk av at en viktig grunn til at folk velger den private vi ikke liker er åpningstid. Jobber man utenfor bygda, så kommer det godt med, den vi har ungene i fungerer ikke om begge foreldre pendler, eller om man er aleine og ikke har hjelp til henting. Det har helt klart sammenheng med utdanningsnivå også, det er begrensa med jobber til høyt utdannede her.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 13:32   #14
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.239
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Jeg selv har hatt barn I 3 ulike barnehager, først privat I 5 år , deretter kommunal I 8 måneder for så å bytte til privat for 2,5 år.

Vi har opplevd at bemanningsituasjonen er bedre I de private og sammensetningen av barnegruppen var svært ulik I de 3 barnehagene.

Vi flyttet og byttet derfor til kommunal barnehage. Det var ikke et godt valg og vi byttet derfor igjen etter mindre enn 1 år etter mye tvil og mange våkenetter.

I den kommunale barnehagen måtte de bruke vikarbyrå og fikk aldri tilby lengre kontrakter enn 2 uker ( maks lengde på sykemeldinger), dvs nye ufaglærte og umotiverte 19 åringer hver 2. uke. De som hadde potensiale finner seg raskt jobb andre steder med mer forutsigbare ansettelseforhold. Krevende barnegruppe med bare 10% etnisk norske barn, med store språkutfordringer og mange barn med spesielle behov. Stor gjennomtrekk hos de ansatte pga utfordrende barnegruppe, for lav bemanning (vikarbyrå kan ikke skaffe vikar på timen). På mitt barns gruppe var det aldri noen ansatte som fikk overskudd til å jobbe med godt miljø og barnet mitt mistrivdes veldig på grunn av urolige barn og skiftende forhold.

Vi fikk sjangsen til å bytte over til en privat barnehage I vårt nabolag og det var som å komme tilbake til himmelen. Her var det en foreldredrevet barnehage med høyere bemanning enn minimumsnormen I loven, og fokus på positivt miljø og pedagogiske aktiviteter. Vikar bruk var det mye mindre av da de ansatte ikke hadde så mange utfordringer. Barnegruppen var også en helt annen, 85% kom fra svært ressurssterke foreldre. Alle kommer på arrangementer og dugnader. De private barnehagene er raskere til å søke om støtte til tiltak for de barna som trenger det

Jeg er ikke overrasket over at barna senere gjør det bedre på skolen, men mulig mitt utvalg ( n=1) av kommunale barnehager er lite representativ for alle kommunale barnehager.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 13:36   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Dette med vikargruk har jeg skjønt at er veldig forskjellig. Vi har hatt barn i private barnehager (2 forskjellige). Der har de hatt faste vikarer, så selv om det kommer en vikar så er det noen ungene kjenner. Og det var alltid en vikar. Det var aldri sånn ta de jobbet med mindre personale enn de skulle.

I tillegg var det lav turnover. Stabil gruppe med ansatte er utrolig viktig i en barnehagegruppe, synes jeg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 13:36   #16
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Hos oss er det søskenprioritet som trumfer alt, og som regel er det kun søsken som blir tatt opp hver høst - de har bortimot hundre søkere til enhver tid på venteliste.

Derfor trodde jeg kanskje de hadde andre inntakskriterier enn de kommunale barnehagene.

Men som sagt - det var ren tipping, og tydeligvis tipping som ikke var riktig.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 13:38   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Undersøkelsen sa ingen ting om kommunal vs privat barnehage generelt i landet. Det var med utgangspunkt i en kommune, nemlig Oslo.

Vi valgte kommunal barnehage for våre barn og det var med tanke på bemanning, uteområde og enkelt andre faktorer som var viktige for oss. Kommuner rundt omkring i landet er veldig ulike og det er tydeligvis store forskjeller. Det har jeg sett når jeg hører om hvilke kostpriser det opereres med, at turer er avhengig av FAU og at grillhytter og materiell må kjøpes inn av FAU. Slikt har vi aldri opplevd og jeg har heller ingen ting å si på bemanning eller noe som helst de årene vi hadde barn i barnehagen.

Det høres ut som om Oslo kommune har en utfordring, ikke nødvendigvis at private barnehager er noe sjakktrekk om man vil ha flinke barn sånn generelt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 13:41   #18
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Oslo78: Jeg tipper at søskenprioritet ligger høyt oppe på retningslinjene for inntak i de fleste (alle?) kommuner. Nest etter barn med spesielle behov, de har en utvidet rett på barnehageplass i henhold til lovverket (så vidt jeg husker) og der kan kommunene til og med opprette nødplass i allerede fulle barnehager om nødvendig.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 13:46   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Her er de private og de kommunale i samme opptak og jeg har inntrykk av at geografi trumfer det meste når det gjelder kriterier for hvilke barnehager man vil inn i.

Jeg tror forskjellen kan forklares ganske lett ved
1. Geografi - jeg tror andelen kommunale vs. private varierer noe fra bydel til bydel og at det i bydeler med større sosiale utfordringer også er en større andel kommunale barnehager
2. Bedriftsbarnehager som selvsagt har en helt annen og i snitt mer ressursterk sammensetning i barnegruppen enn andre.

Hvis det ikke er korrigert for inntektsforskjeller blant foreldrene i undersøkelsen så er resultatene meningsløse.


Når det er sagt: Jeg har hatt et inntrykk av at en del private barnehager har klart å få til veldig god lokal ledelse og gode driftsmodeller der de blant annet har høy trivsel og lavt sykefravær blant de ansatte. Noen er også veldig flinke til å bruke vikar, noe som er positivt både der og da og for sykefravær på sikt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 13:55   #20
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Alle våre unger har gått i samme avdeling på samme barnehage. Det er en bedriftsbarnehage. Veldig stabil bemanning, faste vikarer, høyere krav til kompetanse hos de ansatte (to pedagoger og en assistent) på 14 barn (i alder 1-6). Barnehagen har i perioder hatt god økonomi, i andre perioder relativt stram økonomi. Samordnet opptak med kommunen, men ansatte i bedriften har førsteprioritet. I perioder har det vært umulig å bli tatt opp med mindre man hadde søskenprioritet, nå er det lettere. For en del år siden var barnehagen kun for ansatte, i praksis er det fortsatt slik da søkningen er god nok fra ansatte.

Utdannelsesnivå på foreldre og barnehagens/de ansattes kompetanse og stabilitet er alle faktorer som trekker opp på barnas skoleresultater, vil jeg si.

Jeg tror de aller fleste (alle?) er veldig godt fornøyd med barnehagen, og jeg anbefaler den gjerne til andre. Mange velger den nok også da det føles naturlig siden det er en bedriftsbarnehage. Men jeg tror uansett at beliggenhet er en faktor som teller mer for de fleste enn om barnehagen er privat elle kommunal, og kanskje spesielt når man søker på barnehage for første gang.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no