Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valg av privat vs. kommunal barnehage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-14, 14:03   #21
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Undersøkelsen sa ingen ting om kommunal vs privat barnehage generelt i landet. Det var med utgangspunkt i en kommune, nemlig Oslo.

Vi valgte kommunal barnehage for våre barn og det var med tanke på bemanning, uteområde og enkelt andre faktorer som var viktige for oss. Kommuner rundt omkring i landet er veldig ulike og det er tydeligvis store forskjeller. Det har jeg sett når jeg hører om hvilke kostpriser det opereres med, at turer er avhengig av FAU og at grillhytter og materiell må kjøpes inn av FAU. Slikt har vi aldri opplevd og jeg har heller ingen ting å si på bemanning eller noe som helst de årene vi hadde barn i barnehagen.

Det høres ut som om Oslo kommune har en utfordring, ikke nødvendigvis at private barnehager er noe sjakktrekk om man vil ha flinke barn sånn generelt.

Både og, tenker jeg. Det er mulig Oslos private barnehager er i en særstilling, det kommer jo ikke frem i artikkelen. Men, det er en del faktorer som tyder på at private barnehager jevnt over f.eks. har mer fornøyde foreldre her står det noe om det i barnehage.no . Om barna blir flinkere i privat barnehage er vel vanskeligere å si. Det er vel en direkte sammenheng med utdanningsnivået til foreldrene som gjør at det slår ut slik. Samtidig er det jo en sammenheng mellom bemanningstetthet og kvaliteten på barnehagetilbudet, noe som igjen muligens kan vises i en slik undersøkelse?

Her er det egentlig mye som står og faller på kommuneøkonomien. Kommunale barnehager i rike kommuner er helt sikkert en annen historie enn i de kommunene der det er lite penger i barnehagesektoren.

I Trondheim (som jo er den kommunen jeg har indsidekjennskap til) har de den laveste bemanningen pr. barn på landsbasis i de kommunale barnehagene. Når mange av dem i tillegg ikke har penger til å leie inn vikar, er det klart at tilfredsheten blandt foreldrene daler. Det å levere ungen sin til ukjente flere ganger i uken er ikke særlig hyggelig, eller betryggende.
Alt i alt bunner dette ut i politisk vilje. I Trondheim styrer de rød/grønne og kommunen har vært en foregangskommune på full barnehagedekning. Det synes jeg er kjempebra. Men nå, nå må det komme politisk vilje til å sikre kvaliteten på tilbudet og innholdet i barnehagene. Og da må bemanningen per barn økes (og aller helst med utdannende pedagoger). Kvaliteten på barnehagene i dag spriker i alle retninger og kommunene har alt for stort handlingsrom mtp. bevilging av midler, noe som gir kutt (på kutt) i skole/barnehagesektoren. (Igjen tar jeg utgangspunkt i Trondheim kommune, men dette tror jeg nok gjelder for mange kommuner rundt om i landet).

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 14:17   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Er private barnehager oftere små barnehager? Det hadde vært interessant å se noen kvalitetsmål på store vs små barnehager.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 14:21   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Ja det er nettopp det. Veldig stor forskjell mellom kommunene.
Kommuneøkonomi og hvordan det satses på barnehager har alt å si.
Hvorvidt en privat barnehage "leverer" avhenger også mye av lokale forhold. I hjemkommunen min er de fleste barnehagene private og jeg har forstått at det er store variasjoner.

Jeg ser for meg at bedriftsbarnehager kan trekke opp snittet mye der hvor det er mange slike. Universitets, oljeselskaps og sykehusbarnehager får nødvendigvis høyere utdanningsnivå i foreldregruppen enn en del andre barnehager.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 14:28   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Hentet fra regjeringen.no

Sitat:

. 6.3 Barnehagens størrelse og organisering
6.3.1 Status og utfordringer
Det er om lag 6450 barnehager i Norge. Noe over halvparten er private. 31 prosent av barnehagene har mindre enn 30 barn, mens om lag 20 prosent av barnehagene har henholdsvis 30-44 barn, 45-59 barn og 60-79 barn. 11 prosent av barnehagene har fra 80 barn og mer. 1 Gjennomsnittlig størrelse er 47 barn i barnehagen, jf. kapittel 3. Størrelsen har vært økende over tid, særlig fra 2005. 2 NOVAs undersøkelse om kvalitetsfaktorer i barnehagen tyder også på at barnehagene har blitt større over tid. 3
56 prosent av barnehagene er helt eller delvis organisert som tradisjonelle avdelingsbarnehager. 25 prosent av barnehagene har innslag av både avdelingsbasert og avdelingsfri drift. Kun 6 prosent av barnehagene er helt avdelingsfri, mens 13 prosent av barnehagene har kun én gruppe. 4 Resultatene fra IRIS-undersøkelsen kan tyde på at det er både fordeler og ulemper med store og små barnehager og hvordan de er organisert (avdelingsfrie eller avdelingsbasert) med hensyn til struktur i barnehagen og kompetansen til personalet. Store barnehager og avdelingsfrie barnehager har større barnegrupper sammenliknet med de små barnehagene og de avdelingsorganiserte barnehagene. Videre ser vi at jo større barnehagen er, desto flere ett- og toåringer forholder de voksne seg til. Dette slår også ut for avdelingsfrie barnehager. Pedagogiske ledere i store barnehager tilbringer mindre tid med barna enn de gjør i små barnehager. Gruppestørrelsen øker med barnehagens størrelse.
Flertallet av de største barnehagene (100 barn eller mer) er organisert helt eller delvis avdelingsfritt eller som en mellomform. Resultatene viser på den annen side at personalet i store barnehager oftere oppfyller kravene om formell utdanning og noe oftere har tilleggsutdanning enn personalet i små barnehager. 5 Store barnehager etterlever i større grad pedagognormen enn små barnehager, og den oppfylles i større grad i avdelingsfrie barnehager enn i de tradisjonelle avdelingsbarnehagene.
6.3.2 Vurdering
Departementet mener at en eventuell bestemmelse om barnets rett til å tilhøre en barnegruppe, at barnegruppen skal være forsvarlig og et krav om tallfesting av bemanningen i barnehagen vil veie opp for de strukturelle ulempene som kan forekomme i store barnehager og avdelingsfrie barnehager, jf. omtalen over. Departementet mener på denne bakgrunn at det fortsatt må være barnehageeierne som må vurdere størrelsen på barnehagen og hvordan barnehagene organiseres (avdelingsfrie eller avdelingsbaserte). Dette må bestemmes ut fra blant annet tilgjengelighet, barnetall og tilgjengelig bygge- og tomteareal. Departementet ser derfor ikke behov for å innføre tiltak for å regulere barnehagens størrelse og organisering. Barnehagelovutvalget anbefaler heller ikke detaljerte regler om barnehagens organisering.
1Vassenden m.fl. 2011
2SSB barnehagestatistikk
3Gulbrandsen og Eliassen 2013
4Vassenden m.fl. 2011
5

Her vises det til at flere faktorer betyr noe.

Vi har hatt barn i en barnehage med 14 barn, 25 barn, 40 barn og 150 barn. Den barnehagen som opplevdes "minst" og best organisert var den med 150 barn. Det var avdelingsbarnehage med veldig stabil bemanning og god organisering, faste vikarer osv.
Det mest rotete var der det var 14 barn i midlertidig lokale.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 14:53   #25
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Hvis undersøkelsen kun gjelder Oslo, så blir det jo meningsløst å diskutere forskjeller generelt.

Vi har hatt barn i kommunal Oslo-barnehage, og selv om de hadde flotte, omsorgsfulle ansatte der så hadde ikke barnehagen penger nok til vikarer og nok leker og turer.

Nå har vi barna i en kommunal barnehage i ny kommune, og vi kunne ikke vært mer fornøyde. Det brukes vikarer, og ofte faste vikarer, det er massevis av lekeapparater på uteområdet og inne har de alt de trenger. Jeg ser at de barnehagene i kommunen som har scoret best på foreldrevurderinger, er kommunale barnehager. Nyoppstartede, store private barnehager gjør det (kanskje ikke overraskende) ikke så bra.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:00   #26
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Det er vel en vesentlig forskjell på finansieringen, så vidt jeg vet. De private får et tilskudd til drift etter antall barn, de kommunale tildeles driftsmidler etter kommuneøkonomi.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:05   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Gjør de? Jeg trodde tilskuddene per barn sånn i siste omgang ble ganske likt? Bortsett fra at private (i Oslo?) en periode fikk mindre enn de offentlige, men det tror jeg til slutt ble utjevnet. (Det var mye hulahei rundt det etter maksprisen ble innført)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:06   #28
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er private barnehager oftere små barnehager? Det hadde vært interessant å se noen kvalitetsmål på store vs små barnehager.

Det har iallefall vært en trend at kommunene legger ned små barnehager for å bygge større/slå sammen ansatte. Det er bedre kommuneøkonomi med større enheter/færre ledere. Dermed er de fleste små barnehagene som er igjen private her i kommunen. I kombinasjon med lave tall på ansatte pr. barn tror jeg dette er svært negativt for kvaliteten på tilbudet. Jeg (og dette er min helt subjektive mening) tror kvaliteten vanskeligere lar seg sikre på store barnehager med mange barn og ansatte (både med tanke på avstand mellom ledelse og ansatte og ansattes tilknytting til enkeltbarnet) og har planer om å skrive bachelor om temaet.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:10   #29
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

En faktor er vel også at kommunale barnehager har dyre pensjonsordninger for sine ansatte, mens de private ofte kun har minimumspensjon. Det betyr jo fort at de private sitter igjen med mer penger til drift (og overskudd til eiere) enn de kommunale.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:11   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Har det ikke blitt såpass vanskelig å rekruttere førskolelærere at man må tilby dem ok pensjonsordninger for å få dem over?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:13   #31
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Gjør de? Jeg trodde tilskuddene per barn sånn i siste omgang ble ganske likt? Bortsett fra at private (i Oslo?) en periode fikk mindre enn de offentlige, men det tror jeg til slutt ble utjevnet. (Det var mye hulahei rundt det etter maksprisen ble innført)

Nope. I bydelen jeg kjenner, får de kommunale barnehagene et rammetilskudd som i noen grad er beregnet ut fra fødselsåret til barna, men alle barnehagepengene tildeles som en pott som fordeles ut på barnehagene. Det er feks vanlig å ha inntaksstopp på vikar som generell regel i bydel og ikke individuelt vikarbydsjett til hver barnehage. Barnehagene er slått sammen til store enheter slik at det er vanlig å ikke ha en styrer i hver barnehage lenger. Jeg vet ikke om det er slik i alle, men i en gitt bydel som jeg kjenner godt, er det slik.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:14   #32
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er vel en vesentlig forskjell på finansieringen, så vidt jeg vet. De private får et tilskudd til drift etter antall barn, de kommunale tildeles driftsmidler etter kommuneøkonomi.

I Trondheim er det ikke slik. Eller jo, alle får tilskudd etter antall barn. De private barnehagene drives jo med avtale og driftstilskudd fra kommunen og private barnehager har omtrent samme rammer, men at det er noen kroner i forskjell -disfavør private barnehager (de kutter stadig i tilskuddet til de private her i kommunen). Private barnehager får ikke vite hva de har i budsjett før på slutten av året (desember), da beregnet ut i fra hva de kommunale har brukt. Noe som faktisk gjør driften for de private barnehagene vanskeligere sånn rent teknisk mtp. økonomi. Derimot er det slik at det som eventuelt blir igjen av overskudd sitter styrer selv igjen med styringsretten over. I kommunene går dette tilbake til kommunen som deler ut der de måtte ha behov.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:18   #33
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Hvor gammel er denne undersøkelsen? Hvis de måler skoleresultater så må nødvendigvis barnehagefordelingen være fra før det ble "likestilt" mellom private og kommunale hva angår opptak og priser.

Vi hadde en privat barnehage, der tror jeg ikke det var et eneste funksjonshemmet barn, f.eks. Det ble privat fordi det var mangel på barnehageplasser på den tiden, og det ble sagt at kun barn med utfordringer fikk kommunale plasser. En sannhet med mye modifikasjoner, men det var nok noe i det.

Hadde jeg vært alenemor, hadde jeg aldri hatt råd til å ha barnet i den dyre, private barnehagen der vi fikk plass.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:23   #34
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Nå har det vært samordet opptak ganske lenge, da, siden min andre begynte, tror jeg i hvert fall, og hun går i femte nå. Men det er et godt poeng. Sånne ting tar tid å måle.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 16:23   #35
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.976
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Men det var leseferdighetene i slutten av 1. klasse som ble målt, så datagrunnlaget burde være ganske bredt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 16:29   #36
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Jeg har hatt mine i kommunal barnehage rett og slett fordi de har gått i den barnehagen jeg har jobbet i.

Som ansatt så har jeg prøvd både privat og kommunal barnehage, og jeg foretrekker definitivt å jobbe kommunalt.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 16:42   #37
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Jeg har vel egentlig opplevd kommunale barnehager som mer stødige enn private her i byen. Nå har vi barna i en privat, og det var med en viss skepsis, men den fungerer fint.

Det som er med private barnehager er at de oftere er spesielle barnehager, da tenker jeg på bedriftsbarnehager, livssynsbaserte barnehager, gårdsbarnehager, sportsbarnehager, utebarneahger, har spesiell pedagogikk etc. Det tiltrekker seg kanskje høytlønte foreldre?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 17:05   #38
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Mine fire har gått i en privat barnehage som fungere som en slags bedriftsbarnehage, de rekrutterer barna fra to av byens kunnskapsinstitusjoner og har tidligere fått prydelige driftstilskudd fra disse institusjonene. Barnehagen har små avdelinger, aldersblandede grupper og to utdannede pedagoger pluss assistent på hver avdeling, lav sykemeldingsprosent og vikar fra første time. Den barnehagen går glatt utenpå alle de kommunale barnehagene i byen som vennene mine forteller om.

Logistikkmessig ville det vært bedre å ha ungene i barnehage nærmere der vi bor, men vi har valgt å bruke denne barnehagen nettopp fordi vi synes den er så bra.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 17:19   #39
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Jeg har jobbet i privat barnehage, og har hatt begge barna i to forskjellige private barnehager. Jeg vet at de styrer hvilke barn de tar inn, i mye større grad enn de vil innrømme. Og de har hatt bedre økonomi enn det jeg har oppfattet som gjengs i de kommunale barnehagene i samme område. Det kan være tilfeldig, men jeg hadde nok valgt privat foran kommunal om det stod mellom to barnehager.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 18:56   #40
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Jeg har overhodet ikke inntrykk av at det er særlig anledning til å shoppe barnehage i Oslo. Det meste er fullt, det er vanskelig å få plass om man ikke rekker hovedopptaket osv.

Skjønt en og annen barnehage utmerker seg jo med sitt dårlige rykte. Der vi har ungen - en kommunal gigantbarnehage vi overhodet ikke er fornøyde med - reklamerer de med ledige plasser på Facebook nå.

Jeg har ikke inntrykk av at det er privat vs. kommunal som er kvalitetsskillelinjen heller. Mange private er elendige, andre private er supre. Det samme med kommunale. Eneste jeg kan tenke meg er at det er mange private barnehager som trekker opp snittet fordi de er bedriftsbarnehager (=minimumskravet er at foreldrene har en jobb) og studentbarnehager (=ekstrasubsidierte barnehager med krav til studiekompetanse hos foreldre), mens barn med prioritet pga belastninger i familien nok oftere styres mot kommunale barnehager grunnet etablert samarbeid med andre hjelpeinstanser.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no