Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Meddommer i lagmannsretten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-18, 20:01   #21
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Meddommer i lagmannsretten

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Nå er jeg både skuffet og lettet på en gang. Ble ikke valgt ut som én av ti jurymedlemmer. Saken virket spennende, så jeg skulle gjerne fulgt den. Men er samtidig glad for at jeg nå får vinterferie likevel.

Det er ulempen med å være meddommer. Man må jo rydde kalenderen for all jobb i hele perioden, og så risikerer man å bli sendt hjem første dag. Jeg har stort sett vært meddommer, og de gangene har vikar-meddommerne møtt første dag, og så blitt sendt hjem. En gang var jeg innkalt til jurytjeneste, da ble jeg faktisk skutt ut av juryen av forsvareren i saken. Jeg grubler stadig på hvorfor det var akkurat meg han ikke ville ha. Er jeg mindre troendes til å være sympatisk stilt overfor utenlandske narkosmuglere enn de andre i juryen, liksom?

En annen gang ble aktor eller forsvarer syk, og rettssaken ble avlyst kvelden før den skulle begynne.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-18, 21:22   #22
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meddommer i lagmannsretten

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Nå er jeg både skuffet og lettet på en gang. Ble ikke valgt ut som én av ti jurymedlemmer. Saken virket spennende, så jeg skulle gjerne fulgt den. Men er samtidig glad for at jeg nå får vinterferie likevel.

Dette er grunnen til at jeg sluttet som meddommer. Det ble for uforutsigbart, rett og slett.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-18, 23:17   #23
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Meddommer i lagmannsretten

Skulle ikke ordningen med meddommere i Lagmannsretten avvikles?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-18, 23:28   #24
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meddommer i lagmannsretten

Jo. Men saker som ble anket i 2017 vil fremdeles bruke den gamle ordningen.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-18, 18:19   #25
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Meddommer i lagmannsretten

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Skulle ikke ordningen med meddommere i Lagmannsretten avvikles?

Nei, det er ikke helt rett. Legmenn går inn som meddommere i en meddomsrett. Juryordningen avvikles.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-18, 18:35   #26
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meddommer i lagmannsretten

Det skal da sitte to fagdommere og fem lekdommere oppe på podiet.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-18, 21:20   #27
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.991
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Meddommer i lagmannsretten

Veldig interessant. Men mye sitting og vonde store ærverdige stoler. Hadde lyst å vri meg og stå litt av og til. Jeg har ingen utfordringer med rygg. Men dem som har det bør skygge unna. Hadde nok tatt en ny periode om det ikke var for type jobb jeg har. Blir litt mye skjebner. Klarer fint å ha en distanse. Men greit å ikke ha mer. Kan godt være at jeg blir det igjen dersom jeg endrer innhold i jobben min.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no