Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å ta mye plass

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-18, 12:01   #21
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.932
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta mye plass

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg opplever det som et nøytralt uttrykk. Hverken positivt eller negativt. Litt som at noen er veldig sjenerte. Folk er ulike, tenker jeg bare da.
Hvis noen derimot er f.eks spydige, snurpehimlete, aggressive eller sutrete, da tenker jeg at de bør skjerpe seg. Ta seg en bolle.

Slik bruker jeg det også, og så hvis man ønsker å beskrive enten i den ene eller den andre retning, så gjør man det.

Men med så mange her som kun tar det negativt så skal jeg jammen meg passe på hvordan jeg bruker det fremover, spesielt når det kommer til mine barn (og andres). For jeg bruker det ikke på langt nær så ofte i negativ forstand.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 12:07   #22
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Er det en god løsning å bekrefte at det ligger noe negativt i det?
Jeg tror dessverre det ligger endel kjip kultur i det å stemple det å ta plass som noe negativt. Jeg tror det er mer allergi mot sånt blant kvinner enn blant menn.

Det trengs at folk tar plass og i mange sammenhenger trengs det at kvinner tar mer bevisst plass og ikke snakker ned det å ta plass i seg selv.
Det betyr ikke at det er greit å være veivals.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 12:12   #23
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta mye plass

Folk som tar stor plass kan gjøre det på både gode og dårlige måter. Det kan være alt fra facilitatortypen til altskaldreiesegommegtypen og alt mellom de to. Selve uttrykket "ta stor plass" oppfatter jeg som negativt ment. Uttrykket i trådtittelen er mer nøytralt slik jeg oppfatter det.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 12:13   #24
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.767
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg tolker det først og fremst negativt om en person beskrives som "en som tar stor plass". Men jeg anerkjenner at mennesker som tar stor plass trengs i en del settinger og da synes jeg ikke det er negativt. Mange er morsomme å være sammen med, spesielt de som er bevisst sin egen plasskrevenhet.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 12:18   #25
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg tenker rene damesettinger i denne tråden, og vanlige sosiale settinger, ikke kvinners plass i samfunnet.

Å ta mye plass er helt greit, hvis plassen er ledig. Det er først når noen tar for mye plass at det kan oppleves negativt. Folk som snakker kontinuerlig, om sine ting, og ikke involverer andre eller slipper til andre, de tar for mye plass og jeg opplever dem negativt etter en tid. Folk som tar mye plass i form av at de initierer samtaler, underholder, involverer andre og skaper god stemning, de tar mye plass på en positiv måte.


Sist redigert av Timar : 04-03-18 kl 12:25.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 12:25   #26
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg opplever mest elever som tar stor plass i klasser. De kan dominere og styre hele klassen uten at de kanskje er klar over det selv. Hvis man i en klasse har 2-3 som tar stor plass, så kan det være veldig ødeleggende for klassemiljøet. Og det er krevende for både medelever og lærere. Som regel er ikke disse elevene selv klar over hva slags rolle de har i klassen, og trenger litt veiledning.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 12:48   #27
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.381
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg spiller i et korps, hvor det er 3 stk som tar ganske stor plass. Jeg føler at den ene tilfører masse positivt og at det er kjedelig hvis ikke vedkommende er tilstede, en annen tilfører mye positivt, men det kan bli litt mye. Den siste er slitsom å ha tilstede, og det er behagelig når ikke den personen er der. Det blir slitsomt når plassen handler om "meg, meg, meg"-type oppmerksomhetskrevende baluba.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 13:09   #28
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg kjenner en som konstant omtaler seg selv i 3. person. Hele tiden. Han tar plass på en slitsom måte. Jeg kjenner ellers mange som tar plass, men er sprudlende og personer jeg liker å være med. Men om jeg treffer dem sammen, så kan det bli litt lite plass til oss andre.

Jeg kan også selv til tider tider ta for mye plass.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 14:58   #29
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Det treng ikkje vere negativt, men eg opplever ofte at «å ta plass» blir brukt som ei eufemisme for å snakke for mykje/ for høgt/ vere for sjølvsentrert/ for what not. Det er stor forskjell på om ein seier «Hanna er ei skikkelig glad-dame, som tar plass og løfter stemninga i rommet!» og «Kari er litt sånn ... ho tar litt mykje plass».

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 15:03   #30
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg tror jeg bruker andre uttrykk enn å ta plass når jeg mener det positivt. For meg er folk som tar mye plass ofte litt slitsomme. Selv om de kan bidra med liv og leven. Det kan ha med at jeg er introverte å gjøre og ofte blir "sliten" av å være mye sammen med andre. Jeg tror kanskje jeg opplever at folk som tar mye plass suger mer energi fra meg. Selv om de også kan tilføre noe positiv, jeg tror bare jeg kaller den biten noe annet. De skaper stemning, har alltid noe å prate om osv.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 15:25   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.968
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg tar ofte mye plass. Det er ikke bare positivt eller bare negativt. Jeg er sosial, utadvendt og flink til å dele. Dette gir andre mulighet til å åpne seg også. Og dette får jeg beskjed om at er trivelig.

Og så er det garantert noen som synes det er for mye.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 15:35   #32
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg mener at uttrykket «å ta mye plass» alltid er negativt ladet, men at det ikke nødvendigvis er negativt å faktisk ta mye plass.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 15:56   #33
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å ta mye plass

Å ta mye plass oppfatter jeg som negativt. Det innebærer å snakke mye, være høylytt, le litt for ofte av egne og andres morsomheter, avbryte andre, ikke lytte, selv når de tier så er øynene ufokuserte og de lytter ikke til andre, bare venter utålmodig på å komme til orde. Igjen. De kan henvende seg til andre, tilsynelatende inkluderende og vise interesse, men det virker ikke ekte. Ikke alle gjør alt dette, noen bare et par ting, andre flere.

Å være utadvendt, sosial og livlig ser jeg på som noe annet. Jeg blir likevel mer sliten av sistnevnte fordi de krever mer av meg. Egotripperne i første gruppe er fornøyd med å kjøre solo show, og da kan jeg bare lene meg tilbake og observere.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 16:28   #34
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

For meg er dette utelukkende et negativt uttrykk, og handler om folk som tråkker litt over andres grenser og er brautende/høylytte og slitsomme.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes ofte ordene brukes for negativt. Er det litt jantelov som slår inn? For det å ta plass kan være bra, det er jo fort ganske kjedelig om folk sitter der uten å gi noe særlig av seg selv.

Jeg syns ikke dette har noe som helst med janteloven å gjøre, det handler mer om manglende antenner.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 16:38   #35
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg tror nok at jeg også oppfatter uttrykket som negativt, fordi jeg opplever at de fleste som bruker det mener at det er en negativ ting å ta mye plass. Men- det betyr ikke at jeg personlig oppfatter det som negativt at noen snakker mer, er mer utadvendte, altså "tar mer plass" enn andre. Det kommer an på person, hva som blir sagt og gjort, sammenheng etc. om jeg tenker at vedkommende tar mye plass i negativ konktekst eller ikke. Jeg tenker ikke at det nødvendigvis har noe med sosiale antenner å gjøre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 17:04   #36
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg oppfatter for øvrig uttrykket som kulturavhengig og ser at det er en del av en slags sosial justis særlig innenfor enkelte miljøer. Selv om jeg ikke selv bruker det slik ser jeg at andre gjør det. For eksempel tror jeg ikke det er like aktuellt å bruke uttrykket om deltakere på en ledersamling som i en foreldregruppe.
Jeg bor på Sørlandet. Her er det ofte underkommunikasjon som gjelder, og terskelen for å ta for mye plass er nok særlig lav.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 19:43   #37
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.533
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta mye plass

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg mener at uttrykket «å ta mye plass» alltid er negativt ladet, men at det ikke nødvendigvis er negativt å faktisk ta mye plass.

Det satte du ord på noe ja. Det trenger ikke være negativt. Men utrykket er det. Bruker andre ord ellers

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 19:46   #38
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Å ta stor plass blir lett negativt, men ar noen «tar rommet» er i større grad positivt - som i karismatisk eller noe sånn.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 22:27   #39
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

For meg er dette utelukkende et negativt uttrykk, og handler om folk som tråkker litt over andres grenser og er brautende/høylytte og slitsomme.



Jeg syns ikke dette har noe som helst med janteloven å gjøre, det handler mer om manglende antenner.

Enig i dette. Jeg bruker det aldri positivt i forbindelse med å være f.eks "life of the party". Til det har jeg andre uttrykk.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 22:53   #40
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å ta mye plass

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tar ofte mye plass. Det er ikke bare positivt eller bare negativt. Jeg er sosial, utadvendt og flink til å dele. Dette gir andre mulighet til å åpne seg også. Og dette får jeg beskjed om at er trivelig.

Og så er det garantert noen som synes det er for mye.

Dette er veldig likt det jeg tenker om meg selv.

(og jeg forresten synes du kun har tatt i positiv forstand de gangene vi har truffet hverandre)

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no