Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Samværsordninger

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-07, 23:44   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samværsordninger

Denne tråden er vel mest rettet mot dere som faktisk har barn som har to hjem. Eller dere andre som av en eller annen grunn har mye kunnskap på området.

Hvilke samværsordninger har dere valgt? Og hvor gamle er barnet/barna? Om dere ikke har delt omsorg, hvordan fikk dere til å avgjøre hvem barnet skulle bo mest hos? Hva har fungert godt og dårlig for deres barn?

Hva finnes av økonomisk støtte der ute om et par skulle finne på å gå ifra hverandre?

__________________
~Maybe it's time to heal~

Sist redigert av Kirsebær : 18-08-07 kl 00:03.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 23:57   #2
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Samværsordninger

Vi har "normalt" samvær, dvs, de er hos far annenhver helg. Vi har ikke samvær i ukene, fordi det hadde ikke fungert pga avstander, jobb og skole.

Vi har ikke ekstra samvær feks i ferier eller noe, da har far dem gjerne enda mindre enn normalt, særlig om sommeren. I jula kan det hende han har de på "rød-dagene", om han ikke må jobbe, om han jobber så har han til nøds Malika der, fordi stemoren klarer ikke med begge ungene mens han er på jobb.

Vi tok avgjørelsen om at barna skulle bo hos meg, ut fra vårt religiøse ståsted, og det har fungert bra for oss. Det som ikke har fungert, er jo at far driter i de så fort han har ferie, og det er litt sårt for barna også.

Økonomisk støtte er jeg ikke såå inne på, men det er vel overgangsstønad på rundt 9000 for den som har barna, dersom man ikke deler, om den som har barna ikke har jobb. Har den som har barna jobb, blir det mindre overgangsstønad ut fra inntekt. Dobbel barnetrygd og bidrag får man også. Dvs, man får jo ikke dobbel barnetrygd, man får for ett barn mer enn det man egentlig har.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 00:01   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samværsordninger

Vi har også såkalt "normalt" samvær - annahver helg, en ettermiddag i uka (med overnatting) og to uker om sommeren. Jul og påske tar vi litt som det kommer. Jeg har vært aleine med ungene siden fødselen, så jeg er glad for at faren tross alt har så god kontakt med ungene som han har.

Ang. stønader er jeg ikke sikker på om jeg har oversikt lenger - jeg mottar utvida barnetrygd og litt bidrag, ellers ikke noe. Det finnes stønad til barnetilsyn; da får man dekka 64% av barnepassutgiftene forutsatt at man jobber, studerer eller er reell arbeidssøker. Overgangsstønad og bostøtte kan vel også være aktuelt hvis man har lav eller ingen inntekt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 00:09   #4
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samværsordninger

Jeg har ikke erfaring med samlivsbrudd selv, men har en halvbror som var hos oss etter "vanlig" samværsordning. Annenhver helg + halve ferier. Det finnes vel fordeler og ulemper med enhver samværsordning, men det jeg kanskje synes var verst med denne typen samvær var at halvbroren min på en måte ble som en gjest i huset siden han ikke var med på hverdagslivet med fiskepinner og skole og plikter. Han har et godt forhold til pappa, men jeg og den yngste broren min har et mye nærere forhold enn det noen av oss har til halvbroren vår. Pappa føler nok også at han har gått glipp av mye av oppveksten til sønnen sin.


Håper det er ok at jeg svarte.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 00:10   #5
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Samværsordninger

http://www.jusstorget.no/article.asp...=33&ArtKey=196

http://www.folloadvokatene.no/rettigheter_3barn.htm

Det står endel i linkene jeg har lagt til. I tillegg til det de andre her har sagt, så lignes man i skatteklasse 2 som enslig forsørger. Det er også noen ekstra fradrag som kan føres opp i selvangivelsen(har ikke helt oversikten lenger, for det er en stund siden jeg var enslig).

De som jobber har krav på stønad til barnetilsyn. Alt sånn får man greie på hos nav trygd.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 08:57   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samværsordninger

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

De som jobber har krav på stønad til barnetilsyn.

Bare hvis man tjener under 6G i året.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 09:52   #7
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Samværsordninger

Vi hadde før 60-40, det var da jeg var student og hadde mer fri enn far. Etter at han begynte på skolen flyttet vi så nær hverandre at han bruker maks 3 min fra det ene hjemmet til det andre. Og nå bor han 50-50. Det har fungert veldig bra, han bor altså en uke hos hver i strekk. Det som har vært viktig for oss er å ha kontinuitet i samværet også pga søsken.

I ferier ol. ser vi litt ann hvem som skal hva, så selv om det feks er min påske, kan han godt dra med de hvis de skal på fjellet og vi være hjemme.

Jeg har vel egentlig aldri fått noe penger fra far, men jeg har aldri vært intressert i det heller. Vi delte barnehage og SFO regningen i 2, og bursdagsgaver spleiser vi på slik at han får en stor gave fra ste og foreldrene hvert år. Vi går også ut å spiser på bursdagen hans alle sammen,

For oss har det alltid vært snakk om hva som er best for storebror også har vi voksene måte lære oss å jenke oss litt, også steforeldrene er inneforstått med det.

Når vi skal ta opp nye ting, som legge tid, aktiviteter ol, er alle 4 voksne med i samtalen, for hos oss har steforeldrene også rett til å være med å bestemme i hverdagen som tross alt berører de også.

Storebror omtaler oss som storfamilien sin, og det er jo ikke så rart når vi snart 9 stykker som må ta hensyn til hverandre.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-

Sist redigert av Føniks : 18-08-07 kl 10:11.
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 10:01   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samværsordninger

Vi har delt omsorg med en uke på hvert sted, alle var skolebarn da vi ble skilt. Både barna og vi syns dette stort sett har fungert og fungerer veldig godt. Det er fleksibelt i alle retninger om f.eks. noen skal på ferie eller bort en helg, eller om en av guttene ønsker å være hos den andre utenom "systemet".
De har et stabilt hjem hos både meg og hos faren sin, og bor ikke i koffert. Vi bor i gangavstand, så nærmiljøet er det samme, og de er som regel innom flere ganger i uka der de ikke sover også.
Vi får barnetrygd for ett barn hver (mulig at faren deres får for ett ekstra barn, siden han ikke er gift/samboer). Vi jobber og får ikke noen form for offentlig støtte.

Vi deler på alle litt større utgifter til tenåringene, dvs vi noterer ned sånt som musikkskole og kontingenter, klær, skoleturer og utstyr, og så avregner vi en gang i blant. Dette fungerer veldig greit, det er ingen av oss som finregner og er vriene når det gjelder dette. Vi er gode venner og samarbeider for at ungene skal ha det så bra som mulig.


Sist redigert av Filifjonka : 18-08-07 kl 10:16.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 10:11   #9
Snuta
Fullverdig medlem
 
Snuta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 76
Snuta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Samværsordninger

Mine 2 eldste er hos faren sin 1 helg i mnd. De er nå 12 og 13 år. Dette har kun fungert siden januar i år.
Før dette så har jeg prøvd hele tiden og få far til og se guttene sine mer. Men han har aldri vært intr. Jeg syns det er viktig at guttene har kontakt med faren sin. Barn trenger begge foreldrene. Men når den ene vil, så kan man ikke tvinge dem heller.
Jeg merker nå at guttene kanskje har alt for liten tid med faren sin. Han eldste har kommet de siste gangene og sagt at han ikke vil dit, pga at pappa ikke forstår han etc.
Nå skal det sies at eldste har en diagnose, sånn at dagen må på en måte legges opp litt anderledes. Men dette er ikke far flink til.

Jeg mottar bidragsforskudd fra staten 2570 eller noe. Far betaler ikke.

Alle utgifter jeg har på barn, skiutstyr, skoleting etc etc, er det jeg som må betale.

Snuta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 10:25   #10
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Samværsordninger

Vi har 60/40 og jeg har hovedomsorgen. Ungene er hos far annenhver uke fra onsdag til mandag noe jeg mener er for lenge i og med at far bor i en knøttliten leilighet og de kan verken gå til venner pga avstand eller de kan ha venner på besøk pga plassmangen. Men dette er en kompromiss i et betent brudd og som regel drar de litt seinere eller kommer hjem en dag før.

Annenhver jul og nyttår (ikke begge i samme år), annenhver påske, felles 17. mai og 2 uker ferie hos far om sommeren. Han får en 3dje uke om det er ønskelig.

En av årsakene til at jeg har hovedomsorgen er at han er et rotehue, både når det gjelder penger, eiendeler og tid. Nå i ferien greide han å rote bort fullt regnsett til begge ungene, eldstemann kommer kronisk for seint på skolen (han må kjøres fra far), samt at ungene vil bo her med eget rom og venner i nærheten.

Det positive er at ungene har mer enn en sirkuspappa. De har hverdager, lekser og alt annet som hører med. Han er flink til å stille opp også når det gjelder fotballtrening. Ting som har med skole og barnehage å gjøre, som møter og happeninger i barnehagetid er min sak, det vil han ikke være med på. Helt greit, da har jeg all oversikt.

Vi har et fint samarbeid så lenge han ikke er sur på meg for ett eller annet...

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 10:43   #11
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samværsordninger

Her er noen linker jeg har gravd fram. På NAV.no finner du mye relevant info.

Overgangsstønad

Barnetilsyn

Bidragskalkulator for barnebidrag

Stønad til enslig mor/far

Søknadsskjema for søknad om barnetilsyn og overgangsstønad (med informasjon om stønadene)

Infor om bostøtte fra husbanken

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no