Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Lær meg om teknisk tøy

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-12, 09:01   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Lær meg om teknisk tøy

Jeg har lest flere tråder om vanskelige sfo- og barnehageansatte som ikke lar barna gå med teknisk tøy når det regner. Må innrømme at jeg har litt tungt for å henge med i svingene.

Storebror fikk skallklær fra twentyfour i sommer, jakke og bukse. Men jeg er redd for at det kommer til å bli ødelagt av hans bruk. Sandkassearbeid er virkelig ikke sunt for buksebaken, verken på dress eller regnbukse.

Storebror fikk isbjørn of Sweeden-dress til jul, men så lenge gamledressen passer - så får han ikke bruke den nye dressen på skikkelig før det er litt bra med snø rundt oss. Reimatecdressen blir dyvåt etter en omgang i våt snø. Gutten inni holder seg fortsatt tørr, men hele dressen er tung av vann.

Til dere som sverger til teknisk tøy:
Hvilke merker er det snakk om, hvor får man kjøpt dette?
Holder de virkelig tett i Bergensregnet?
Tåler de sandkasseleik og rutsjing ned grusete bakker?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 09:15   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Her har vi Pop og isbjørn. Det holder tett som bare det i Bergensregn. Vi har fått ødelagt en pop dress men det var på en spiker i et lekehus. Jeg bruker teknisk klær på de barna som har det når jeg er på jobb også. Helt til jeg opplever at de blir våt igjennom. Da er det gjerne arvet tøy som er slitt eller vasket feil. Skjer skjeldent.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 09:30   #3
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Jenta vår (2004) har hatt Isbjørn både til vår/høst og vinterbruk siden sist vinter. Hun er vel ikke de som sliter aller mest, men er allikevel forholdsvis aktiv. Isbjørn klærne ser fortsatt ut som nytt. Og jenta har aldri blitt våt.

Reimatec er ikke spesielt slitesterkt, men vanntett. Dersom du opplever at dressen trekker til seg vann, så kan du reimpregnere dressen. Jeg har god erfaring med Nikwax (kjøpes i sportsbutikker, OBS osv..).

Vår og høst har vi brukt Isbjørn todelt skallsett (uten fòr) og det har holdt absolutt tørt.
Når vinteren kom, ble Isbjørn skibukse og parkas tatt i bruk. Min erfaring er at Isbjørn er langt mer slitesterkt enn Reimatec.

Husk å vaske klærne minst mulig, ofte holder det å kun skylle av i dusjen. Skal det vaskes, skal det absolutt ikke brukes skyllemiddel.
Jeg bruker som oftest Nikwax vaskemiddel også.

Ellers har jeg god erfaring med Polarn o Pyret, Bergans og tildels Helly Hansen (Hellytec) når det gjelder skallsett.

Av vinterdresser har jeg best erfaring med Reimatec + (som er mye mer slitesterk enn vanlig Reimatec) i tillegg til Isbjørn. Ticket to heaven er jeg ganske fornøyd med, men oppleves ikke like slitesterkt som de to andre merkene. Rasavil er også bra, men ikke like lett å få tak i.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 09:38   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Vi bor i Stavangerområdet, og det har høljregnet i hele vinter. Poden på seks år har Reimatec+ dress, og Bergans Stallo jakke. Begge deler holder helt tett. Dressen er på sin andre sesong, og er ikke slitt. I fjor ble den brukt i barnehage.

Vi har aldri brukt gummiert regntøy. Barna har blant annet Reimatec året rundt, og vi voksne har yttertøy fra Bergans.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 09:40   #5
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Til nå har Reflex gjort en svært god jobb. Både som vinterdress, og gummibukser. Reimatecdressen er utslitt altså, hull i rumpa og helt rufsete på baken.

Hm - er i tenkeboksen. Storebror blir jo større, og kan etterhvert bruke klærne sine litt lenger. Lillebror har også slitt hull på regnbuksene sine - reflex gummibukser. Jeg nekter å be dem om å roe seg i leken for å spare på klærne. Storebror får beskjed om å styre unna spiker og velge den gamle dressen til grusete aktiviteter, men det er jo arbeidstøyet deres.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 09:45   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Reimatec+ tror jeg er noe av det mest slitesterke til gutter i rette alderen. Jeg har aldri vært redd for at klærne skal slites. Det skal brukes, og barna er uansett så mye ute at de fortjener godt yttertøy.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:02   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.356
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Jente, 2005, har todelt sett fra Polarn nå i vinter. Det holder henne stort sett tørr, Stavangervær. I høst og vår hadde hun skalljakke fra Polarn og bukse fra HH (HH tech XP). Hun har ikke regntøy. Ingenting er slitt, hun er en aktiv jente, så jeg er fornøyd!

Yngste, 2008, har lego tec dress i bhg, vinterdress. Brukes på bar mark. Noe slitt, men ikke mer enn forventet. Den er søkkvåt utenpå, men han er tørr og fin inni. Han har heller ikke regntøy. I vår og høst hadde han TTH dress og reima tec.

Jeg er ikke redd for om klærne slites, sparer dem ikke. Det viktigste er at de er tørre og varme.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:04   #8
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Tja, på aking i grusbakker skal det vel litt til for at det holder..

Trolldressene har holdt holdt utrolig bra.
Bergansjakken også.
Helly hansen -både bukse og jakke (hellytech) funker også. De blir ikke våte, men blitt litt slitt av aking på bar bakke..

Skogstad har også holdt forsåvidt. Men synes ikke de puster like bra som HH, troll og bergans. Buksen ble også fort slitt.

Vi holder oss til hellytech nå, og så blir det nok bergans igjen når han blir litt større. Går i 2.klasse nå.

Han er en veldig aktiv gutt. Aldri i ro ute! Han leker der det er mest grisete også Han rutsjer ned "akebakkene" uten snø og har alltid elsket vann.
Aldri vært et problem. Sjelden våt. Når han har vært våt har det vært fordi det har kommet inn vann mellom skoen og buksa. Skifteklærne har bare ligget i kurven sin og er brukt kanskje så mye som to ganger i året.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:11   #9
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg er ikke redd for om klærne slites, sparer dem ikke. Det viktigste er at de er tørre og varme.

Nei, klærne er til for å brukes. Men den der sandkassejobbinga tar hardt på klærne altså. Derfor er jeg i tenkeboksen om det svarer seg å kjøpe dyrt og forhåpentligvis bra eller om vi bare skal ta billig, greit og kjøpe nytt når det er utslitt. Ikke særlig miljøvennlig det da.

Vi fikk forresten sjekket ut hele famliens regntøy på 1. nyttårsdag. Da gikk vi tur i øsende regn. Gutten med reflextøy og støvler fra spar kjøp var varm og tørr. Min 10 år gamle hellytech regnbukse holdt ikke tett (den er impregnert underveis, men ikke denne høsten), støvlene mine har tydeligvis hull etter 4 års vestlandsbruk. Merell-kåpa er slitt i kantene, men holder tett.

Søskenbarna med Bergans og Stormberg - (teknisk), var våte. Lillebror med hull i gummibukserompa var også våt.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:12   #10
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Han hadde Troll da han var 5-6 år. Den dressen er også helt utslitt. For en unge altså.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:24   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.356
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Nei, klærne er til for å brukes. Men den der sandkassejobbinga tar hardt på klærne altså. Derfor er jeg i tenkeboksen om det svarer seg å kjøpe dyrt og forhåpentligvis bra eller om vi bare skal ta billig, greit og kjøpe nytt når det er utslitt. Ikke særlig miljøvennlig det da.

Jeg tenker det er greit å kjøpe en mellomting, ikke det billigste, men heller ikke det dyreste. Følg med på salget.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:42   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Vi handler på salg, ja.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:44   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.356
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

www.barnihagen.no har salg på reimatec.
www.lillemartine.no har salg på ticket
www.lekmer.no har salg
www.ellos.no har salg på ticket
www.familiebutikken.no har også salg

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:45   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Ellos har også salg på Reima.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:48   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.356
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Polarn har også salg, men ikke på nett tror jeg.
HH har jeg ofte kjøpt på salg på Obs og XXL.
XXL har nok også mye salg nå, likeså stormberg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:50   #16
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Dere er bare helt strålende!

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 11:05   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.356
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Jeg kjøper ofte skalltøy når jeg finner gode tilbud, for de kan brukes året rundt her og de vokser inn i de. Vintertøy er det litt verre med mtp størrelser og årstid.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 11:15   #18
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Mini har fra HH. Godt fornøyd. Det hender hun blir våt, men det skal litt til å holde en unge tørr når hun svømmer i vanndammene. Jeg er mer fornøyd med holdbarheten på skallklærne enn regntøy, hun sliter ut en vanlig regnbukse på en mnd, men skallklnærne har hun hatt siden i sommer, og de ser helt nye ut enda.

Eldste har Stormberg, veldig fornøyd med det også. Aldri våt, men hun har sluttet med svømmingen, siden hun er ni år.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 11:21   #19
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Begge mine har Stormberg, og det fungerer heilt flott på vestlandet. Storesøster sliter mindre på klær denne vinteren merker eg, men lillesøster er typen ake-ned-berget-på-bukse-baken for deretter henge opp ned i toppen av eit tre, og så grave seg ned i sandkassa. Ho er kronisk skitten, klærne kan vera fullstendig dekka med dritt, men dei held ho mykje tørrare enn gummierte regnklær.
Eg tørker klærne og banker den verste skiten av, vasker dei ikkje så alt for ofte, mogeleg at det sparer dei ein del.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 12:14   #20
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.844
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om teknisk tøy

Poden har Isbjørn of sweden 2delt ,det holder tett. Flere ganger har barnehagen trodd han var søkkvåt inni siden han er så våt utenpå men da har han altså vært tørr inni.

www.uteunger.no
www.smakryp.no
www.lillevanilje.no
www.xxl.no
www.sportman.no
har Isbjørn Klær, vi passer på å kjøpe på salg så blir det ikke så dyrt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no