Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Trenger virkelig tips til middag i morgen (gjester)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-12, 23:27   #21
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger virkelig tips til middag i morgen (gjester)

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Frosne erter ja. Du har disse rett over i kokende lettsaltet vann i et par minutter til ertene er bløte gjennom. Sil av og ha i en beholder som du kan bruke stavmiskeren i. Til en vanlig størrelse ertepose går det ca en halv boks creme fraishe kanskje. Du ser det nok raskt på konsistensen. Her er et bilde av en slik puré:
http://www.alltidsulten.com/kamskjel...este-ertepure/

Porsjonsberegning på ren fiskefilet er forresten ca 200 gram. Ikke mindre enn det ihvertfall. Hvis du har rene fileter (f.eks salma) må du ikke ha de i ovnen så lenge som en halvitme. Jeg er mer på 200 grader i 10 minutter.

Forrettforslag:
Landbrød fra bakeren og lag et småmatfat med:
kjøpt "hjemmelaget" aioli, en spekepølse som du skjærer i biter, litt spekeskinke, cherrytomater, god olivenolje, et lite stykke parmesanost i biter, maldonsalt og en pepperkvern. Enkelt og kjempegodt!

Ikke forrett. Ikke mer enn middag og dessert. Holder i hauger og lass kjenner jeg. En annen gang kan jeg fikse den forretten. Akkurat nå fikser jeg ikke tenke på det en gang.

Laks blir bra. Da blir det laks med ertepure, poteter eller ris (klarer selvfølgelig ikke bestemme meg for hva jeg skal velge...) og grønnsaker da eller? Ertepureen går som saus nesten? Grønnsaker i tillegg hva?

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 23:30   #22
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger virkelig tips til middag i morgen (gjester)

Ris er enklest.
De grønnsakene jeg sa i stad er gjort på no time.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 23:31   #23
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger virkelig tips til middag i morgen (gjester)

ovnstekte rotgrønnsaker er veldig godt sammen med ovnstekt laks. Vi pleier å bruke sellerirot, persillerot, løk, gulrot.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 23:39   #24
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger virkelig tips til middag i morgen (gjester)

Kjøp laksefilet i hele stykker i en fiskedisk. Beregn 200 g per. person ca (hadde kjøpt litt over 1,6-1,7kg til din gjeng)
Ovnssteikte poteter er veldig godt til. Skjær poteter i båter med skall. Kok 5 minutt, og i ovn med ojle, salt og litt pepper 20 min. Server med agurksalat (agurk, litt eddik og sukker), smørdampet brokkoli og rømme (stivpisket sæter rømme med bittelitt eddikk og sukker er veldig godt).

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 23:45   #25
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger virkelig tips til middag i morgen (gjester)

Ris er enklest ja. Det blir ris.
Ovnsstekte grønnsaker hørtes godt ut da. Kuttet i biter, blandet med olivenolje og urter/krydder og rett i ovnen. Samtidig med laksen burde gå greit selv med den ødelagte komfyren min.

Gud så deilig å få planlagt dette klart nå. Det hadde virkelig skåret seg voldsomt hadde jeg ikke hatt dette på plass nå i kveld. Hadde utvilsomt blitt det totale kaos inn i meg med full kollaps som resultat. En kjempebekymring mindre kjenner jeg. Alt sammen føles gjennomførbart ut. Og det blir sikkert kjempegodt!

Tusen takk alle sammen! Jeg elsker FP.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 00:10   #26
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger virkelig tips til middag i morgen (gjester)

Håper det blir bra i morgen, at du får slappet av og kost deg også! Fikk lyst på laks selv, jeg, så det blir det her i morgen selv om barna ikke spiser det. Kanskje vil de smake litt likevel.

Desserten din høres god ut!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 09:17   #27
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger virkelig tips til middag i morgen. Gjester.

Reker, ferdigkjøpte rundstykker, sitron, sitronpepper og dill?

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 10:33   #28
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger virkelig tips til middag i morgen (gjester)

Jeg lager en kjempegod ovnsbakt laks. Alt i samme formen, og svusj inn i ovnen.

Jeg kutter brokkoli, gulerøtter, poteter, løk og sopp og legger i en ildfast form.
Så tar jeg matfløte i en liten kjele på svak varme og har i en boks med krydderost og lar krydderosten smelte inn i fløten. Helles over formen. På stor form trengs sikkert to, tre bokser med fløte. Salt og pepper.
Tomatskiver legges på toppen, og laksebiter oppå der igjen. Ost om ønskelig.

Må stå i ca 45 minutter. Legg gjerne laksen på kun de siste 20 minuttene.

Dette er kjempegodt, og superenkelt. Og alt gjør seg selv i ovnen samtidig. Her kan man godt improvisere litt også. Legge til og trekke fra grønnsaker etter hva man liker og har i skapet.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:33   #29
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger virkelig tips til middag i morgen (gjester)

Hvordan gikk det?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no