Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lær meg å lage espresso skikkelig

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-12, 14:40   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Lær meg å lage espresso skikkelig

Jeg har en kaffemaskin som bruker kapsler og er helt ny i kaffegamet. Men det irriterer meg grenseløst med dyre kapsler og all emballasjen, så jeg tenker å kaste ut hele kaffemaskinen og kjøpe kanne og lage selv på komfyren.

Er dette alt jeg trenger for å lage noe som ligner på latte eller cappucino?

http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=656405

http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=744384

Kan noen forklare meg eksakt hva jeg skal gjøre for å få godt drikke ut av dette?
Vaskes alt sammen i maskin?
Bruker man lettmelk eller ekstra lett eller helmelk i sånne ting?
Kjøper man kaffe på for eksempel stockfletch og ber de male den for meg eller noe?

  Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:15   #2
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Før vi kjøpte Nespressoèn så hadde vi sånn Bialetti espressokanne + Bialetti melkesteamer.

Jeg kjøpte kaffe i butikken, espressokaffe. Innimellom kjøpte jeg løsvekt på kaffeshopper. Spørs hvor mye du vil gi for kaffen, det.
Vi har kun brukt lettmelk. Blir supert skum av det.

Jeg var ingen racer på dette men det ble fullt drikkelig kaffe.
Fyllte vann til den lufteskruen, kaffepulver til hele beholderen ble dekket, og fulgte med på kokingen. Når det hadde rent oppi beholderen i ca 10sek så tok jeg den av platen ellers begynte den ferdige kaffen å koke og det ble ikke noe godt.
Melken fikk flott skum av denne melkeskummeren iallefall. Varmet opp melken til rett før kokepunkt og pumpet 10-20 ganger.
Vasket aldri noen av delene i oppvaskmaskinen. Skylte alt med en gang så det ikke satte seg fast noe belegg.
Vi v ar veldig fornød med dette helt til jeg ble påvirket av disse kaffemaskintrådene herinne.. så nå står det i skapet og tar opp plass.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:18   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Hvis det er i stål, så kan du selge det til meg?

Setter man melkeskummeren på komfyrplata? Det der jeg så på var kanskje mer en kanne bare det?

  Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:19   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Før vi kjøpte Nespressoèn så hadde vi sånn Bialetti espressokanne + Bialetti melkesteamer.

Jeg kjøpte kaffe i butikken, espressokaffe. Innimellom kjøpte jeg løsvekt på kaffeshopper. Spørs hvor mye du vil gi for kaffen, det.
Vi har kun brukt lettmelk. Blir supert skum av det.

...
Vi var veldig fornød med dette helt til jeg ble påvirket av disse kaffemaskintrådene herinne.. så nå står det i skapet og tar opp plass.

Jeg har denne varianten på hytta, men også en kaffekvern (elektrisk som jeg vant på jobb). Veldig greit og god kaffe.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:30   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Men altså. For å få en kopp kaffe så må jeg da bruke espressokannen til kaffen, en kjele til å varme melken og til slutt en skummer for å piske den?

Det ble masete syns jeg. :lat:

  Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:31   #6
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Vi har kaffebrygger både til vanlig ovn og til induksjon. Melkesteameren går ikke på induksjon men etter at vi fikk sånne plater har jeg kokt opp melken i kjele og helt over for pumping.
Vi har vel også en kaffekvern, elektrisk, som heller ikke blir brukt lengre.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:33   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Jeg tenker at jeg må ha en melkegreie som går rett på induksjon. Som er lett å holde rent.

  Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:34   #8
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Nespresso sin melkesteamer er iallefall genial.
Om du lager espresso selv, og så steamer du melka. Jeg tror i grunn den steameren er ganske uslåelig på skum iallefall

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:36   #9
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Denne steamer både varm og kald melk, noe som er genialt om man vil ha iskaffe om sommeren



Jeg har den hjemme.


Den finnes i hvit og rød også.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:37   #10
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Eller denne:

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:38   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men altså. For å få en kopp kaffe så må jeg da bruke espressokannen til kaffen, en kjele til å varme melken og til slutt en skummer for å piske den?

Det ble masete syns jeg. :lat:

Jepp.
Du får sånn melkesteamer fra Bialetti til induksjonsovn. Finnes også en type elektrisk melkeskummer fra Bialetti.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:41   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Men kan jeg bruke en sånn liten stålkanne på ovnen og skumme med sånn melkeskummer som ligner på en stavmikser? Det virker nett og kjapt.

  Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:42   #13
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Jeg kjøpte en gang en liten sånn «håndmikser» på IKEA, det anbefales ikke…
Jeg synes det er genialt med elektrisk steamer. De er litt dyre, men med tanke på alle kaffe latte/cappuccinoene jeg dropper å kjøpe på kafè fordi jeg vet jeg kan lage det når jeg kommer hjem, er de fort inntjent.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 16:56   #14
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Ikke varme melken mer enn til 70 grader, så slipper du at den smaker grøt.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 15:41   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Nuh sitter jeg med den første koppen fra ikke-kapsel.

Valget falt til slutt på billigst mulige løsning siden jeg er gjerrig, og siden argumentet for å kjeppjage kapselmaskinen var penger.

Valget falt dermed på en bialettikopi fra Coop for induksjon. Pris på smartclub 179 spenn. I tillegg en melkevisp fra IKEA til tolv kroner og to bittesmå kjeler til å varme små melkemengder til 59 per stykk.

Det gikk kjappere å lage kaffe med det nye utstyret enn med kapselmaskinen. Men dette må i tillegg rengjøres, så det bruker litt lenger tid totalt enn kapselmaskinen.

Kaffen smaker nydelig.

Melken ble kjempefint skummet synes jeg. Ikke at jeg aner noe om standarder, men jeg ga den nå en lunk og vispet den litt og slang den i koppen.

Drikken smaker veldig godt, eneste utfordring nå blir å lage litt mindre. Dette ble eksakt nok til de store halvliterskoppene mine, og det er muligens litt mye espresso. Vi får se om jeg slutter å være trøtt etterpå.

Tusen takk for hjelpen alle - smaksprøver utdeles med glede hos meg.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 15:44   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nuh sitter jeg med den første koppen fra ikke-kapsel.

Valget falt til slutt på billigst mulige løsning siden jeg er gjerrig, og siden argumentet for å kjeppjage kapselmaskinen var penger.

Valget falt dermed på en bialettikopi fra Coop for induksjon. Pris på smartclub 179 spenn. I tillegg en melkevisp fra IKEA til tolv kroner og to bittesmå kjeler til å varme små melkemengder til 59 per stykk.

Det gikk kjappere å lage kaffe med det nye utstyret enn med kapselmaskinen. Men dette må i tillegg rengjøres, så det bruker litt lenger tid totalt enn kapselmaskinen.

Kaffen smaker nydelig.

Melken ble kjempefint skummet synes jeg. Ikke at jeg aner noe om standarder, men jeg ga den nå en lunk og vispet den litt og slang den i koppen.

Drikken smaker veldig godt, eneste utfordring nå blir å lage litt mindre. Dette ble eksakt nok til de store halvliterskoppene mine, og det er muligens litt mye espresso. Vi får se om jeg slutter å være trøtt etterpå.

Tusen takk for hjelpen alle - smaksprøver utdeles med glede hos meg.

Jeg kommer gjerne!

Men hvor har du gjort av kapselmaskinen?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 15:46   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg kommer gjerne!

Men hvor har du gjort av kapselmaskinen?

Den står på benken. Men jeg skal kvitte meg med den, tror jeg. Vi får bare knerte resten av kapslene først.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 15:47   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Den står på benken. Men jeg skal kvitte meg med den, tror jeg. Vi får bare knerte resten av kapslene først.

Skal du selge den? :ikkesåmiljøbevisst:

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 15:49   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å lage espresso skikkelig

Se prikk.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no