Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Teknisk verdi

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-07, 19:11   #1
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Teknisk verdi

Hvis noen har en hytte og så har de fått en teknisk verdi på tomten. Hva betyr så det? Er det som regel høyere eller lavere enn markedsverdi? Noen som tilfeldigvis vet?
Det hadde vært kjekt i såtilfellet

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 19:16   #2
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Teknisk verdi

Huset til mine foreldre vet jeg har en teknisk verdi på ca 600000 mens markedsverdien er litt over 2 mill.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 19:19   #3
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Teknisk verdi

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Huset til mine foreldre vet jeg har en teknisk verdi på ca 600000 mens markedsverdien er litt over 2 mill.

Du forveksler ikke med låneverdi nå da?

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 19:24   #4
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Teknisk verdi

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Du forveksler ikke med låneverdi nå da?


I forhold til markedsverdien mener du? For det er vel det man forventer å få for det huset i det området? (bor i Sverige og her er det et litt annet system...)

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 19:29   #5
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Teknisk verdi

Om teknisk verdi er høyere eller lavere enn markedsverdi? Det kommer an på.

Teknisk verdi på et hus jeg en gang var medeier i, var 700.000 (prisen for å bygge et nytt tilsvarende). Markedsverdi var 390.000 (prisen vi kunne regne med å få solgt det for). Dette var ca 1990, og huset lå et sted hvor bare spesielt interesserte (=innfødte, som det ikke var mange av ) ville kjøpe.

Nå er jeg medeier i et hus som ligger i en by med høye boligpriser. Vil tippe at markedsverdi er omtrent dobbelt så høy som teknisk verdi.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 19:33   #6
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Teknisk verdi

Når det gjelder tomt da?

Vi skal nemlig kjøpe en tomt (som vi snart skal få takst på) Jeg vet hva teknisk verdi på nabotomten som det allerede står en hytte på er. Lurer derfor på om hva vi kan forvente som markedsverdi. Altså om den tekniske verdien pleier å være over eller under markedsverdi? Dette gjelder som sagt en tomt.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 20:06   #7
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Teknisk verdi

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Når det gjelder tomt da?

Vi skal nemlig kjøpe en tomt (som vi snart skal få takst på) Jeg vet hva teknisk verdi på nabotomten som det allerede står en hytte på er. Lurer derfor på om hva vi kan forvente som markedsverdi. Altså om den tekniske verdien pleier å være over eller under markedsverdi? Dette gjelder som sagt en tomt.

Det kommer helt an på hvor stort press det er på tomtene der dere ønsker å kjøpe. Er det et populært hyttefelt med mange interesserte, vil dere få markedsverdi høyere enn teknisk verdi.
Hvis det er lite press i området, eller hvis dere er eneste interesserte, vil jeg tenke at markedsverdi vil tilsvare teknisk verdi, og kanskje til og med bli lavere?
Jeg kan absolutt ikke mye om dette, altså, tenker bare at det er logisk at markedsverdien tilsvarer etterspørselen.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 20:08   #8
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Teknisk verdi

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Det kommer helt an på hvor stort press det er på tomtene der dere ønsker å kjøpe. Er det et populært hyttefelt med mange interesserte, vil dere få markedsverdi høyere enn teknisk verdi.
Hvis det er lite press i området, eller hvis dere er eneste interesserte, vil jeg tenke at markedsverdi vil tilsvare teknisk verdi, og kanskje til og med bli lavere?
Jeg kan absolutt ikke mye om dette, altså, tenker bare at det er logisk at markedsverdien tilsvarer etterspørselen.

Takk for svar. Det gjorde det litt klarere

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no