Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Serieanbefaling: Skam

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-16, 13:11   #41
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.


Etter dagens lille snutt så tenker jeg at hun har helt rett, det er SKIKKELIG douchete å træsje en hytte for 300K, for så å skulle dekke erstatningssummen gjennom å selge dater og "hook" (interessant at hun kaller det prostitusjon, er salg av "klinings" prostitusjon?)

Bruker de ikke hook om sex også, da? Han sa vitterlig at Noora var sjalu fordi han skulle ligge med en annen. Jeg er usikker på hvor vidt hooke-begrepet strekker seg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 13:22   #42
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Hm, dette må jeg sette meg inn i. Ligger serien på nrk nett? Og så følger man en nettside i tillegg?

02-er`n hadde ikke hørt om serien. Kanskje vi skal se den sammen? (as if at han gidder å se noe med meg ).

Ligger på nett-tv. Du kan også se klipp på p3.no/skam, men de blir jo satt sammen til en episode i slutten av uka (såvidt jeg har skjønt), så jeg ser det bare på gamlis-metoden i nett-tv.

02-ern min ser på, men hun nekter å se det sammen med meg. Like greit tror jeg.

Neket er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 13:43   #43
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Bruker de ikke hook om sex også, da? Han sa vitterlig at Noora var sjalu fordi han skulle ligge med en annen. Jeg er usikker på hvor vidt hooke-begrepet strekker seg.

Nei, han sa "hooke" som jeg TROR bety enten "kline" eller "rote" på gæmlisspråk. I en av episodene i første sesong sa jo en gjeng med andreklassejenter at det var greit å hooke med mange men at de burde være forsiktig med å ligge rundt. (Og, helt ærlig, hvor interessert er egentlig fyren når han er villig til å "hooke", hva de nå enn betyr, med en annen. Det er jo skikkelig turn-off i mine øyne. Men det er mulig at rundbrennere ikke skjønner at det ikke er alle jenter som digger rundbrennere. Og at hvis han skal overbevise henne om at han er verdt det så må han vise henne med "more than words" hva han er verdt. Hvis han er villig til å selge et hook, så bekrefter han jo bare det hun sier om at han er en uforbederlig player.)

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 15:10   #44
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.753
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Jeg har lest at å hooke er det vi sa om å rote. Roting kunne vel etterhvert bety ganske så sex-ish ettersom vi ble litt eldre. Eller?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 15:32   #45
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Ah, da hørte jeg feil. Hadde ikke på så mye lyd siden jeg sneik meg til å se klippet på jobb. Men ja, rote-begrepet kunne vel også brukes litt vagt om både dette og hint, såvidt jeg husker. :knirk:

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 17:41   #46
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Roting er (var) unektelig noe mer enn klining, men det holdt seg da (stort sett) over klærne. I følge noen RL-fjortiser, så arrangeres det visst hookefester, hvor hele målet med festen er å "hooke" med noen () og jeg antar at det da handler om ting som tåler "offentligheten".

Og nå avslører jeg meg som tidenes SKAM-stalker (alternativt fjortis going on førtiårskris) men jeg oppdaget nettopp at de har fjernet "hookesalgene" fra arrangementet på Facebook. Dvs de har fjernet all informasjon om hva som skal auksjoneres bort. Kanskje den unge feministen sa noe som traff preppy-boy.

Edit: Det står visst der fortsatt, det var bare Facebook som glitchet. Jaja, da blir det salg av hookere på fredag, gitt.

På den andre siden, hvis de holder på "hookesalgene" så blir de aktuelle gutta ekte man-hookers. (Ok, den var blaude, jeg innrømmer det, men det var et ordspill jeg ikke kunne la gå fra meg. )


Sist redigert av Gaia : 30-03-16 kl 21:54.
Gaia er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 17:57   #47
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Det er så gøy å lese fjortis going on førtis-innleggene dine, Gaia! (Godt å se at det ikke er bare jeg om har funnet min indre fjortenåring ...)

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 18:27   #48
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Det er så gøy å lese fjortis going on førtis-innleggene dine, Gaia! (Godt å se at det ikke er bare jeg om har funnet min indre fjortenåring ...)

Det er hyggelig at det ikke bare er meg. Jeg kan ikke en gang unnskylde interessen min bak at jeg har behov for å skjønne miljøet, siden ingen av mine er verken i målgruppen eller kommer til å være det de nærmeste årene. Men, skitt au, noen gulity pleasures må man tillate seg som førtis.

Begge fikk se påskeepisoden, og var litt sånn "Hæ? Hvorfor syns du dette er gøy, mamma? "

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 18:33   #49
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Trettenåringen kom hjem fra påskeferie hos svigers og kunne fortelle at farmor og farfar fulgte med på Skam.

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå  
Gammel 30-03-16, 18:41   #50
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Å herregud, nå er jeg i gang. Hekta, og foreløpig litt .

Neida. Joda.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 18:57   #51
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.753
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Skal i gang med episode 4 i sesong 1 nå.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 19:10   #52
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Å herregud, nå er jeg i gang. Hekta, og foreløpig litt .

Neida. Joda.

Velkommen i klubben.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 22:03   #53
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Jeg må bare spamme tråden litt mer, siden jeg tross alt åpenbart er FPs fremste SKAMmer (noe jeg ikke en gang skammer meg over. Boom. Nok et nytt, bløtt, ordspill jeg ikke kunne la gå fra meg.)

Jeg har selvfølgelig klart å melde meg inn i en Facebookside med over 20K medlemmer, men hvor det stort sett er målgruppen som skriver innlegg, og det er ganske interessant å se den siste utviklingen. De aller fleste som skriver der shipper Noora og William intenst, men nå er det noen interessant motrøster som påpeker at han jo faktisk (fortsatt) er en skikkelig douchebag og at det nesten vil være en fornærmelse mot en tøffe typen Noora er hvis hun ender opp med ham. Og jeg ser at det helt klart kan trekkes linjer mot Twilight/Fifty shades of Grey. Hvilke signalet sender NRK hvis det ender opp med at en tøff og kul jente blir sammen med en douchebag som "jakter" på henne, til tross for at hun har avvist ham relativt kontant ganske mange ganger. Og er det i det hele tatt mulig å avdouchbagifisere ham godt nok til at det er mulig å forsvare det hvis de blir et par?

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 22:18   #54
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

"shipper", "douchebag"
Kan du oversette, Gaia ...?

Jeg er også ganske hektet må jeg innrømme. Syns påskehytteepisoden var hysterisk. Måten filmskaperne lurer både rollekarakterene og kanskje også oss seere. Jeg begynte ihvertfall å lure på hvilken retning denne serien tar nå, før alt var tilbake til normalen når både rollekarakterene og jeg lo litt flaut etter å ha blitt lurt trill rundt.

daffy er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 22:21   #55
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Er på episode seks i sesong 1, så kjenner ikke til relasjonen Noora -William enda. I starten var jeg bare irritert på Vilde, men nå synes jeg mest synd på henne, lille neket.

Douchebag=dritt(sekk)

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 22:25   #56
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Eg og treng oversettelse, Gaia. Husk at nokon av oss nærmar oss femti og aldri fekk deasent opplæring i engelsk. Eg og er på Facebook-gruppa. Det er interessant å lese det den andre målgruppa skriv der.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 22:36   #57
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Douchebag = en slags drittsekk, men det er bare menn som er douchebags, og det innebærer gjerne at de også uttrykkel litt kjipe holdninger når det kommer til kvinner. Hvis dere f.eks. ser det bildet som seriekarakteren William ha lagt ut på Instagram på kvinnedagen, så er det premieeksempelet på douchebag oppførsel. Litt bruk og kast, manglende respekt og forståelse for damer neandertaloppførsel.

Shipper = ønske om at to (kjente eller fiktive) personer skal bli sammen. Komme av det engelske relationship.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 30-03-16, 22:37   #58
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Og påskeepisoden var festlig! Utrolig bra vri på påskekrimsjangeren.

Anda, Vilde blir (dessverre) ikke noe mindre nekete. Men hun er jo søt i sin naivitet og dumhet (og innimellom veldig, veldig irriterende). Hun som spiller Vilde, Ulrikke Falch, virker som en festlig type. Jeg kan anbefale å følge henne på Insta.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 31-03-16, 09:17   #59
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Jeg er også på facebooksiden, og må si jeg blir litt satt ut av hvor alvorlig de tar det. Og siden historien går i flere medier, så virker det som om flere tror at det faktisk skjer. (Eller er det bare jeg som tror at de tror?)

Og de stakkars skuespillerne som må ta selfies hele dagen, for det legges ut overraskende mange på facebook. Er de forberedt på det? Hvordan ville Nicolai Cleve Brock reagert hvis jeg spurte om å ta selfie med ham hvis jeg møtte ham på butikken?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå  
Gammel 31-03-16, 09:20   #60
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Det er kanskje bare sånn det er å være kjendis, forresten? Vi møtte Nico og Vinz på butikken i fjor, og snuppa gikk et par meter bak dem og bare måpte ... hele veien gjennom butikken, og det var faktisk helt umulig å snakke fornuft til henne.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no