Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hurtigtog Oslo - Stockholm

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-15, 22:16   #1
Hulemannen
pappa
 
Hulemannen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
Hulemannen er litt kul
Standard

Hurtigtog Oslo - Stockholm

Det svenske jernbaneselskapet SJ etablerte i august i år (2015) et hurtigtog mellom Oslo og Stockholm. Her er noen korte punkter om min erfaring etter at jeg prøvde ruten tur-retur to hverdager i midten av november:

1. Turen skal ta 4:40 t:m og skal slik sett være konkurransedyktig med fly. I praksis ble togturen svært forsinket begge veier med hhv 30 og 50 min. På meg virket det som om toget blir lavt prioritert ved kø på banenettet og at forsinkelsen økte under turen begge veier.

2. Behagelig på 1. klasse, med brede seter og god plass, gratis WiFi og kaffe. Jeg slipper i tillegg maset med innsjekk mv som en flyreise ville gitt.

3. Hyggelig betjening

Om du har forsøkt togturen, hvilken erfaring har du?

Hulemannen

__________________
...som ydmykt innrømmer at han er pappa til verdens mest praktfulle jenter, født 2008 og 2010

Sist redigert av Hulemannen : 14-11-15 kl 00:17.
Hulemannen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 22:26   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurtigtog Oslo - Stockholm

Jeg har ikke prøvd dette, men det som gikk der en gang for ca 10 år siden. Takk for informasjon.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 22:28   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurtigtog Oslo - Stockholm

Så bra du laget denne tråden, for dette har jeg lurt på. Jeg har kjørt denne strekningen før det ble hurtigtog, men ikke etter. Jeg er veldig glad i tog og har tenkt at jeg kunne tenke meg å ta turen igjen.

Punkt 1 var jo ikke bra. Så store forinkelser gjør jo at tilbudet blir mindre interessant for dem som ellers flyr. Synd!

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 22:46   #4
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.049
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hurtigtog Oslo - Stockholm

Jeg tok denne turen i oktober. Vår tur skulle ta 5 timer, men endte på 6 timer og 15 minutter. Det var i Sverige forsinkelsene kom. Gode seter på første klasse, god wifi. Kan anbefales om man ikke trenger å være på plass til en gitt tid.


En kollega tok turen på søndag, og de var 10 minutter forsinket.

Aftenposten gjorde jo en test av hva som var best av fly, tog og bil:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...m-8228518.html

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 22:46   #5
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurtigtog Oslo - Stockholm

Veldig fin og behagelig tur, og absolutt et alternativ neste gang jeg skal til Stockholm. Ikke noen forsinkelser, da jeg tok turen. Det var dessuten deilig å slippe å styre med transit til og fra flyplass, innsjekk og andre flyplass "greier", bare inn med bagasjen på Oslo S og ut midt i Stockholm sentrum. Anbefales!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no