Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kjevling av fondant

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-13, 09:16   #1
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Kjevling av fondant

Jeg prøvde det en gang, og da bare til relativt små biter.

Nå har jeg hemmelige planer om å bake en kake som ser slik ut:



Da er jeg avhengig av å kunne kjevel to ganske store stykker med fondant. Er det noen triks? Sist gang brukte jeg melis som 'mel' - men det setter jo hvit farge, blir litt støvete.

Er det lurt med sånn silikonmatte?
Er det enklere med marsipan kanskje?
Finnes det ferdigkjevlet som er ferdig farget?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 09:19   #2
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Bakte sammen med en venninne og brukte fondant for første gang. Jeg brukte silikonmatte, syns den var mye enklere å få glatt enn marsipan som lettere sprekker. Jeg farget den selv.
Har ikke sett ferdigkjevlet i butikk, bare ferdig farget.

Lykke til

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 09:25   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Prøver å skaffe meg en sånn matte, så får vi se.

Jeg har en plan B om det skjærer seg - det er å lage strimler som man modellerer til hodeplagg, nesten som en mumie.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 09:28   #4
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.329
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Ååh, den kaken var kul!! Storebror hadde gått i taket av lykke for en sånn.
Jeg aner ikke opp ned på verken fondant eller marsipan, håper du får gode råd og får det til!!

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 09:35   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Silikonmatte, ja, de har på IKEA, store og rimelige.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 09:43   #6
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Var det ikke noen her inne som sa at det var bedre å bruke mel enn melis når man skulle kjevle ut fondant? Eller var det noe annet?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 10:38   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Jeg har brukt melis for å kjevle ut, og syns den lett blander seg med fondanten og tar samme farge. Mel gjør ikke det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 10:41   #8
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Jeg brukte også melis

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 10:43   #9
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Jeg har også alltid brukt melis og synes det fungerer greit.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 12:32   #10
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Jeg blander 50/50 med melis og maizenna når jeg kjevler ut, det blir veldig bra, og overflødig maizenna er utrolig lett å bare koste bort med en bakepensel.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 12:38   #11
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Jeg knota fælt når jeg skulle kjevle ut fondant. Slet med å finne riktig metningspunkt for deigen. Enten ble den for klissete, eller så ble den for hard. Sannsynligvis fordi jeg farget den i etterkant.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:11   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Silikonmatte og plastfolie rundt kjevlen (jeg har tre-kjevle). Går så det suser.
Jeg har ikke brukt hverken mel eller melis, jeg passer på å snu mye på fondanten i stedet.
Har brukt ferdigfarget (panduro), alltid rett fra kjøleskapet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:56   #13
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Ferdiglagd og ferdigfarget. Takk for tips!! Har trua nå. Selv om den nok ganske sikkert havner i den morsomme kaketråden. Tipper lillebror blir fornøyd åkke som.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 14:05   #14
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Silikonmatte og plastfolie rundt kjevlen (jeg har tre-kjevle). Går så det suser.
Jeg har ikke brukt hverken mel eller melis, jeg passer på å snu mye på fondanten i stedet.
Har brukt ferdigfarget (panduro), alltid rett fra kjøleskapet.

Plastfolie rundt kjevlen? Det funker altså? Hmm.. godt tips å ta med videre.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 16:21   #15
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Min erfaring er at den er lettere å jobbe med når den er varm. Rett etter laging er det kjempelett å kjevle ut. Ha i fargen etter at marshmallowsene er smeltet men før du har i melis.
Plast på kjevle, silikonmatte og melis til utkjevling er et must.
Den ferdige smaker skikkelig ILLE mens den du lager selv ikke smaker fullt så ille.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 17:30   #16
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Jeg kjevler den ut med hvetemel, om jeg ikke skal servere til glutenallergikere. Det blir litt støvete, men jeg børster av den med en pensel etterpå, så blir det bra. Det blir ikke like klissete som melis.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 18:58   #17
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Med silikonmatte, plastfolie og ferdigkjøpt fondant gikk det fint å kjevle ut. Brukte ikke hverken mel eller melis.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 19:16   #18
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Gikk det virkelig greit? Jeg sleit nemlig. Ganske mye.

Regner med at jeg hadde for lite melis i fondanten i utgangspunktet, men det tok lang tid og tæret kraftig på tålmodigheten når jeg skulle kjevle den ut. Jeg endte med strimler og kreativt hodeplagg. Men barnet ble fornøyd!

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 22:27   #19
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Jeg brukte både ferdig fondant og lagde egen. Det var veldig mye enklere å kjevle ut den ferdige. Den hjemmelagde var klissete, og måtte bruke melis. Holdt på ganske lenge og knadde inn ekstra melis, men det ble bare litt og litt bedre.

Resultatet kan jeg by på. Bunnen ble kjøpt. En stykk rå hjemmelagd er sendt ut i grønn pose.

Og man kan vel se at jeg ikke er konditor. Men regner med 5-åringen blir happy.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 22:33   #20
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Kjevling av fondant

Den var jo knalltøff! Tipper han blir kjempe fornøyd

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no