Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvalgryte

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-14, 16:28   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvalgryte

Jeg skal lage hvalgryte i morgen og redd for at den skal smake for mye tran...

Noen som har en god oppskrift?

Med creme fraische

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 17:06   #2
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvalgryte

Det kan hjelpe å vanne ut kjøttet, evt. la det ligge i melk over natta og så tømme vekk melka. Jeg kaster hvalkjøtt som lukter tran. Livet er for kort til å spise dårlig mat.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 17:17   #3
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvalgryte

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det kan hjelpe å vanne ut kjøttet, evt. la det ligge i melk over natta og så tømme vekk melka. Jeg kaster hvalkjøtt som lukter tran. Livet er for kort til å spise dårlig mat.

Jeg tenkte lage den i dag, så smake den til i morgen. Så om det ikke blir bra så må jeg finne på noe annet ja

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 17:48   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvalgryte

Dersom det er oksydert (altså transmak) kan det luktes mens det er rått. Dersom det lukter litt av tran kan du du legge det litt i melk som gajamor sier, eller i en eller annen antioksydant.
Nå er det mange år siden jeg har holdt på med hvalkjøtt, men pleide alltid å lege det i farris en stund før jeg skulle bruke det, klok av tidligere erfaringer.
Løk har jo også massevis av antioksydanter i seg, så å steke eller koke mat med marint fett sammen med løk er også en lur ting å gjøre.
(Skal man ha lever til skreien gir det en hundre gang bedre smaksopplevelse å koke den sammen med løk, for eksempel).

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 18:36   #5
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvalgryte

Takk for nyttige tips

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 19:47   #6
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvalgryte

Må det være gryte? Jeg synes gjennomkokt hvalkjøtt har en litt snål bismak, uansett hvor god kvaliteten er, men det er kjempegodt å skjære i veldig tynne skiver og steke lynraskt på glovarm panne (eller grill).

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 18:47   #7
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvalgryte

Neida, trengte ikke være gryte egentlig, bare det jeg hadde på planen - men vi fikset det veldig fint. Synes den ikke var helt optimal som vanlig hvalgryte… så samboeren fikk frie tøyler på krydderet og den super god som en med en helt annen vri enn vanlig

creme fraiche, sopp, løk, spisskummin, soya, salt, pepper ++ og gjorde at det ikke lenger passet med poteter og kokte grønnsaker til men med salat, hjemmelaget sweet chili og grønnkålchips (null fiskesmak, bare nydelig kjøttsmak)

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no