Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

'Kan du være så vennlig'

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Jeg bruker dette
Når jeg skal være høflig og grei 13 8,90%
Når jeg i hovedsak er sint/provosert 85 58,22%
Bruker det ikke 37 25,34%
Litt av hvert 11 7,53%
Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-13, 13:31   #1
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

'Kan du være så vennlig'

Jeg ble gjort oppmerksom her for en tid tilbake forskjell i bruk av dette uttrykket, og etter å ha bodd på østlandet en del år, så merker jeg at jeg reagerer litt inni meg når andre bruker det.
For meg er dette et uttrykk kun knyttet til det å være sint og/eller veldig provosert. Jeg vet dog ikke hvordan det brukes andre steder i landet, så skriv gjerne noe om hvor i landet du kommer fra, og bruksområde.


Så derfor en liten poll

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:34   #2
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Jeg bruker det når jeg er irritert. Skal jeg være høflig, sier jeg "kan du være så snill".

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:35   #3
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg bruker det når jeg er irritert. Skal jeg være høflig, sier jeg "kan du være så snill".

Tror også jeg bruker snill, når jeg skal være grei og snill.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:39   #4
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg bruker det når jeg er irritert. Skal jeg være høflig, sier jeg "kan du være så snill".

Jeg også. Men jeg ville nok oppfattet det som en litt gammeldags måte å spørre på hvis det kom i en hyggelig tone, og særlig med "kunne De". Gammel Frognerfruestil, egentlig - "kunne De være så vennlig å flytte automobilen Deres?", sagt med litt knirkete stemme.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:40   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Jeg bruker det formelt og skriftlig: "Kan du være så vennlig å sende meg ..." for eksempel.

Og med spøkefullt tonefall hjemme hvis jeg vil at pøbelprinsessen skal gjøre noe - eller slutte å gjøre noe. ("kan du være så vennlig å ta på deg pysjen/pusse tenner/hvahardu).

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:40   #6
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Jeg bruker det når jeg er litt oppgitt/provosert/sint.
Som flere andre så bruker jeg "snill" når jeg skal være høflig.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:41   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Tolker det som at man er litt irritert og oppgitt om man bruker det uttrykket.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:42   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Jeg oppfatter det vanligvis som irritert eller kommanderende hvis det ikke er myknet med veldig vennlig tonefall.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:50   #9
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Ja. Er jeg ekstra irritert, trenger jeg ikke engang fullføre setningen, da blir det kun "Kan du være så vennlig!!!"

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:54   #10
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Jeg har både fått mail og melding på mobilsvar der dette er brukt på en høflig måte.

'Kan du være så vennlig å ringe meg' bl.a, hvor jeg blir litt sånn , før jeg kobler inn hjernen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:54   #11
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: 'Kan du være så vennlig'

Jeg bruker det ikke selv, vestlending, og oppfatter det negativt når andre bruker det - med mindre jeg skjønner at det ikke er sånn ment (noen sier det jo i en helt dagligdags tone, men jeg er som sagt vant med at folk bruker det som en hersketeknitt/ironisk bemerkning).

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:55   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Ja. Er jeg ekstra irritert, trenger jeg ikke engang fullføre setningen, da blir det kun "Kan du være så vennlig!!!"

Nettopp. Med trykk på "være".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:59   #13
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.005
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Jeg kan bruke det uttrykket uten å være sint ja. Altså, ment høflig.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 14:04   #14
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Jeg bruker det uttrykket svært sjeldent, men når jeg finner på å bruke det er jeg langt i fra sint i hvert fall. Jeg er høflig når jeg bruker det. Jeg er forøvrig fra Østlandet.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 14:05   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Enten formelt eller irritert.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 14:12   #16
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Det er uhøflig, ja - og aggressivt. Jeg liker ikke klangen i ordet "vennligst" heller, som jeg synes blir litt av det samme. Mulig det er en generasjonsgreie her, for sjefen min i 60-åra bruker det villig i den tro at det er nøytralt høflig. Østlending her (ja, sjefen også. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 14:13   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Formelt (skriftlig) og irritert (muntlig).

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 14:18   #18
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Jeg bruker det ikke i det hele tatt. Jeg bruker kan du være så snill muntlig og skriftlig bruker jeg mest "jeg blir glad (eller takknemmelig) for et raskt svar", feks.

Jeg er bergenser og har et forholdsvis konservativt språk, men dette blir likevel feil.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 14:20   #19
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Bruker det kun hvis jeg vil signalisere at jeg er sint/irritert/spydig. Er fra Nord-Norge.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 14:21   #20
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 'Kan du være så vennlig'

Takknemlig er også et sånt ord som kan bety at avsender er irritert, hvertfall når man har med svensker å gjøre har jeg sett. Det blir litt sånn overdrevent høflig, og da er man ofte litt i det sursarkastiske hjørnet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no