Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Om å steke brød i jerngryte

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-14, 00:02   #21
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg har brukt jerngryte til eltefritt glutenfritt brød. Funker fint det!

Oppskrift?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 01:30   #22
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Da vet jeg hva jeg skal bake til helgen! Har en jerngryte i skapet som vi sjelden bruker, men nå skal jeg jammen meg lete den frem.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 07:07   #23
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Alle får til disse brødene unntatt meg. Jeg har bakt to "pucker" bare. Men rundstykker får jeg til.

Jeg baker på hytta som oftest og må slumse litt da jeg ikke har vekt. Rundstykkene blir skikkelig rustikke da, men god på smak. Dessuten synes jeg at rundstykker er kjekkere, for det er ikke så lang prosess på morgenen, sånn at jeg kan stå opp ikke alt for tidlig og så ha ferske rundtstykker til frokost.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 14:47   #24
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Oh my, det pain au chocolat-brødet!

Jeg har bakt det i dag. Med en stor plate melkesjokolade. Yum!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 15:03   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Åh, så mange deilige brødoppskrifter! Jeg tror jeg må bake baconbrød til i morgen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 15:57   #26
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Jeg har satt deig i dag, som skal bli brød i morgen til lunsj. Jeg har brukt denne oppskriften: http://www.steamykitchen.com/168-no-...revisited.html

I denne oppskriften sier hun at man kan ha bakepapir i bunnen/rundt. Noen som har prøvd det? Jeg er redd det blir for høy varme for papiret. Men kanskje papir er unødvendig? Jeg har støpejernsgryte som ikke er emaljert inni.

Noen med erfaring som kan berolige meg med at det ikke svir seg i gryta?

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 16:03   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Jeg vet ikke. Jeg tenkte å prøve å ha olje i gryta i stedet for mel. Jeg syns det er så ekkelt med masse mel utenpå brødet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 17:19   #28
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Jeg har stekt brød i keramikkform og emaljert gryte og aldri hatt i verken olje eller bakepapir. Brødet har løsnet fra formen av seg selv, antakelig fordi det danner seg skorpe med en gang deigen helles i den varme formen.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 17:33   #29
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Jeg bruker bakepapir i bunnen. Først bakepapiret på benken, med mel, og lar deigen etterheve på bakepapiret, og løfter over i gryta. Steiker.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 18:04   #30
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Takker

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 23:27   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Skal deigen se ut som en klisseklump etter 7-8 timer? Helt maken som da den ble blandet? Min gjør det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 23:29   #32
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Ja, men den bør ha blitt en litt større klisseklump?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 00:36   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Næh, ikke veldig. Jeg får se i morgen tidlig!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 00:46   #34
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Den blir ikke nødvendigvis så mye større, men ser du mer luftbobler/huller så er det et bra tegn:

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 08:32   #35
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Min klisseklump er blitt større og ligger nå med sjokolade brettet inn. Gleder meg til det skal i ovnen og satser på at jeg om halvannen time har verdens beste pain au chocolat å servere.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 10:00   #36
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Jeg har også en klisseklump her, som skal i ovnen om to timer. Jeg har brukt mye grovt mel, jeg håper ikke det er dumt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 10:01   #37
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Jeg var forresten veldig usikker på det med gjæren. Det stod ikke at den skulle røres ut i lunkent vann, så jeg tok en eplekjekk "sikkert fordi den skal heve over natten"-holdning og brukte kaldt vann. Den har vokst i løpet av natten altså, men burde jeg egentlig brukt varmere vann?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 10:14   #38
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Jeg har sett oppskrifter der det står romtemperert/lunkent vann, Pepper. Vet ikke hvor mye det har og si.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 10:16   #39
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Kaldt vann skal funke med så lang hevetid altså.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 10:29   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg var forresten veldig usikker på det med gjæren. Det stod ikke at den skulle røres ut i lunkent vann, så jeg tok en eplekjekk "sikkert fordi den skal heve over natten"-holdning og brukte kaldt vann. Den har vokst i løpet av natten altså, men burde jeg egentlig brukt varmere vann?

Jeg brukte også kaldt vann rett fra springen. Da jeg sto opp i dag hadde den flatet seg ut og hevet, slik at den ikke hadde samme fasong som da jeg laget den. Den var til forveksling lik den i videoen. Dette var 18 timer senere. Jeg brukte 200g finmalt rug, 100 siktet hvetemel og 100 sammalt hvetemel. Hva brukte du?

Nå har jeg veltet den over på et oljet bakepapir, brettet den åtte gamger og satt bollen over og timeren på en time til. Det er ikke akkurat gjort i en feil selv om det er lite arbeid.

Hvis jeg får det til med relativt grovt mel tror jeg at jeg kommer til å benytte meg av denne oppskriften en del i sommer, mens vi er i USA. Det er jo helt umulig å få tak i ordentlig brød der.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no