Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-07, 20:30   #21
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Men er det slik at det offentlige trekker sitt tilbud tilbake? Er det ikke slik at de fortsatt vil tilby sine tjenester, mens det private også kommer på banen?

I så tilfelle ser jeg ikke problemet med at private tilbydere kommer på banen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 20:37   #22
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Men er det slik at det offentlige trekker sitt tilbud tilbake? Er det ikke slik at de fortsatt vil tilby sine tjenester, mens det private også kommer på banen?

I så tilfelle ser jeg ikke problemet med at private tilbydere kommer på banen.

De fortsetter nok å tilby, men på lik linje med de andre. Også vinner de private anbudene gjerne, og så tøyer de grensene mer og mer og mer, og så ender det med at kommunen betaler trippel pris for et tilbud de kunne gitt selv.

I andre tilfeller hender det også at kommuner privatiserer enkeltdeler av f.eks. vann og avløp, og så lar de IKKE de kommunale VA-avdelingene få delta i anbudene, fordi de ikke skal ha fortrinn i konkurransen. Og hvem tror du lider når et rør sprekker, og alle de som vet hvor stoppekranen er, er flyttet til andre jobber i kommunen.

Jeg mener at enkelte ting har det best når det offentlige styrer, slik som utdanning, helse & omsorg, og livsnødvendige ting som f.eks. vann. Og det er også det jeg jobber veldig mye med.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 20:46   #23
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

De fortsetter nok å tilby, men på lik linje med de andre. Også vinner de private anbudene gjerne, og så tøyer de grensene mer og mer og mer, og så ender det med at kommunen betaler trippel pris for et tilbud de kunne gitt selv.

Da betinger du at det private ikke møter konkurranse. Og det tror jeg ikke noe på. Dersom markedskreftene rår vil ikke prisene øke fritt. Perfekt konkurranse tror jeg ikke noe på, men dersom det er to eller flere tilbydere så vil priskonkurranse forhindre det scenarioet du beskriver.



Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg mener at enkelte ting har det best når det offentlige styrer, slik som utdanning, helse & omsorg, og livsnødvendige ting som f.eks. vann. Og det er også det jeg jobber veldig mye med.

Jeg er helt enig i at livsnødvendige ting som f eks vann må håndteres av det offentlige. Samme gjelder alle kollektive goder, samt politi, brannvesen etc. Jeg er derimot ikke nødvendigvis enig i at det ikke kan eksistere private tilbud av helse og utdanning. Det offentlige må helt klart ha et tilbud, et godt tilbud, men det er ikke alltid slik at det er best om det offentlige står for alt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 20:52   #24
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Da betinger du at det private ikke møter konkurranse. Og det tror jeg ikke noe på. Dersom markedskreftene rår vil ikke prisene øke fritt. Perfekt konkurranse tror jeg ikke noe på, men dersom det er to eller flere tilbydere så vil priskonkurranse forhindre det scenarioet du beskriver.

Men det som gjerne kan bli scenario er at tjenestene svekkes, mens prisen blir den samme - det er der den tripple prisen kommer inn.


Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg er helt enig i at livsnødvendige ting som f eks vann må håndteres av det offentlige. Samme gjelder alle kollektive goder, samt politi, brannvesen etc. Jeg er derimot ikke nødvendigvis enig i at det ikke kan eksistere private tilbud av helse og utdanning. Det offentlige må helt klart ha et tilbud, et godt tilbud, men det er ikke alltid slik at det er best om det offentlige står for alt.

Der er vi delvis uenig. Jeg synes godt at det kan være et privat tilbud, men da må de kunne tilby det samme som det offentlige. Det skal ikke være slik det er nå, at privatskolene kun tilbyr almennfag, og muligens helsefag, mens det offentlige sitter igjen med de dyre fagene som elektro, kjemi/prosess etc. Det fører bare til at lokale videregående skoler kun kan tilby almennfag, fordi det andre blir for dyrt når privatskolene øker og tar av tilskuddene, og at ungdommer mange flere steder i landet må flytte på hybel som 15-åring, for å få den utdannelsen de ønsker. Og det fordi de ikke har råd til privatskole. Hybel-livet er ikke noe billigere det, men da har man ikke valgmuligheten lenger - og det er det som er så himla urettferdig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 20:54   #25
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Elin; håper du får noe ut av dette da.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 20:58   #26
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

De fortsetter nok å tilby, men på lik linje med de andre. Også vinner de private anbudene gjerne, og så tøyer de grensene mer og mer og mer, og så ender det med at kommunen betaler trippel pris for et tilbud de kunne gitt selv.
.

Eller det offentlige tilbudet skjønner at her må det skjerpe seg og gi de eldre et tilbud de blir fornøyd med, ellers vil de mest ressurssterke brukerne forsvinne over til private alternativer.

Jeg tror det kan være veldig sunt med konkurranse i eldreomsorg, skole, helse etc, men det fordrer selvsagt en sirlig konstruksjon av insentiver slik at brukerne blir vinnerne.

På generelt grunnlag mener jeg forøvrig at det er mye viktigere at de som har det vanskelig får det bedre enn at alle får det likt.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 21:00   #27
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

På generelt grunnlag mener jeg forøvrig at det er mye viktigere at de som har det vanskelig får det bedre enn at alle får det likt.

Det er jeg helt enig i.
Ordentlig solidaritet og greier ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 21:17   #28
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Men det som gjerne kan bli scenario er at tjenestene svekkes, mens prisen blir den samme - det er der den tripple prisen kommer inn.

Mnja. Konkurranse regulerer ikke nødvendigvis kun prisen. Man ønsker å få solgt sin tjeneste, og da kan man ikke kun tilby en lav pris. Man må ha innhold også. Dette blir egentlig spillteori. Så nei, jeg tror ikke på teorien din om at et privat tilbud med påfølgende konkurranse fører til dårligere kvalitet.




Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Der er vi delvis uenig. Jeg synes godt at det kan være et privat tilbud, men da må de kunne tilby det samme som det offentlige. Det skal ikke være slik det er nå, at privatskolene kun tilbyr almennfag, og muligens helsefag, mens det offentlige sitter igjen med de dyre fagene som elektro, kjemi/prosess etc. Det fører bare til at lokale videregående skoler kun kan tilby almennfag, fordi det andre blir for dyrt når privatskolene øker og tar av tilskuddene, og at ungdommer mange flere steder i landet må flytte på hybel som 15-åring, for å få den utdannelsen de ønsker.

Her tror jeg kanskje ikke jeg skjønner helt hva du mener. Sier du at hvis man skal ha privat skoletilbud så må det private og det offentlige tilby de samme fagene? Hvorfor det, egentlig? Dersom det private skoletilbudet fungerer innenfor allmennfaglige fag så er det vel helt greit om det finnes et offentlig tilbud for realfagene? Det er jo det som er det offentliges funksjon; å kunne tilby en tjeneste som ikke nødvendigvis gir profitt ihht bedriftsøkonomiske termer, men som måles i samfunnsøkonomisk profitt?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 21:22   #29
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

På generelt grunnlag mener jeg forøvrig at det er mye viktigere at de som har det vanskelig får det bedre enn at alle får det likt.

Jepp, det må sies å være essensen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 21:23   #30
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Her tror jeg kanskje ikke jeg skjønner helt hva du mener.

Jeg skal prøve å forklare litt bedre.
Alle videregående skoler får tilskudd pr. elev. De forskjellige fagene koster forskjellig, men tilskuddet er det samme uansett om det er almennfag eller frisørlinjen.
På store videregående skoler (offentlige) vil da tilskuddet fordeles, slik at tilskuddet skolen får for 100 elever på almennfag kan være med å finansiere et bredere tilbud, f.eks. elektrofag.
Om det kommer mange private skoler som tilbyr almennfag (det er jo som regel det de har) så tar de mange elever fra det offentlige, og de en gang store offentlige skolene mister tilskudd, og kan ikke lenger tilby et bredt faglig utvalg.

Er du med?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 21:33   #31
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

JEr du med?

Ja, jeg tror det, men er ikke helt sikker. :skål:

Dersom tilskuddene er arrangert på en slik måte så må man i følge mitt enkle sinn kun endre på tilskuddsordningen. Faktisk synes jeg det kunne vært et fornuftig mål å øke tilskuddet for realfag for å øke incentivet for skolene å få flest mulig elever til å velge disse fagene. Jeg har imidlertid alt for dårlige kunnskaper om private vs offentlige skoler til at jeg kan diskutere dette noe særlig. Eneste jeg føler meg sikker på er at konkurranse ofte gjør godt, og at man må være åpen for at det ikke alltid er slik at offentlig styring medfører høyest samfunnsøkonomisk profitt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 21:35   #32
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Gå for det partiet som står nærmest de verdier og de saker som du tror på.

Før jeg flyttet til Oslo, stemte jeg alltid ulikt ved kommunevalg og Stortingsvalg, da et annet parti enn mitt eget hadde et bedre program for min gamle kommune.

Må få legge til at begge partiene ligger til venstre for partiskalaen.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 22:28   #33
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av anakonda, her.

Jeg er for bestemor på anbud. Slik at bestemor skal få best mulig tilbud.

Du kan få min bestemor på tilbud. :edel:

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 22:40   #34
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Anakonda: Om bestemødre på anbud. Det er ikke slik at tilbudet blir bedre av den grunn - de kutter heller ut på tilbudet for å tjene ENDA mer penger. Ingen driver eldreomsorg av ene og alene edle hensikter. Ting skal lønne seg om det er på det private marked.

Jeg snakker av erfaring. Her i trondheim er det et privat sykehjem som selger plasser til St.Olavs (sykehuset) for de som er for syk til å bo hjemme, men for frisk til å ta på sengeplasser på sykehuset. I påvente av å flytte hjem.

Bestemora mi hadde hatt sitt 4.hjerteinfarkt og endte opp der. Hun var en meget oppegående dame - tøff og med bein i nesa. Hun hadde vært enke i nesten 30 år og bodd bløtt alene hele tiden. En kveld ringte telefonen hjem til tanta mi: Det var bestemor som ringte og lurte på om hun ikke kunne komme og ligge over. Bestemor fikk ekstra surstoff på natta og ingen hadde vært innom henne ennå, så hun var bekymret. Det sier så utrolig mye - og for å ikke gjøre denne tråden altfor utenfor tema, så skal jeg ikke fortelle mere (for det er mange, mange historier fra de 3 ukene hun bodde der før hun døde)

Elin: Du må jo først finne ut hvilke partier som er enige med deg og dine tanker. Det er jo litt vanskelig å stemme på kommunevalg når man ikke bor i landet, jeg forstår det.

Er du for det velferdssamfunnet vi har idag - må man jo tenke litt rødt, lever du etter mottoet "som man reder ligger man" og mener at man har seg selv og takke, så kan du nok se avgårde til det veldig blå. Ser man på f.eks demokratene, så lover de masse som kanskje høres fint ut, men som er korttenkt i mine øyne iallefall. Jeg er tro mot "mitt" parti i både kommunevalg og stortingsvalg. Føler at det er det "tryggeste" og mest riktige å gjøre. Jeg er jo enige med dem uansett.

Aftenposten har et slikt valgbarometer - du kan jo ta det for morro skyld
http://tux.aftenposten.no/testdegsel...o?parameter=17

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 22:59   #35
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Vet du om noen steder, der bestemor har blitt satt på anbud, at det faktisk er blitt et bedre tilbud?

:nysgjerrig:

Trondheim. Funket veldig bra helt til AP, SV og SP tok over styringa av byen og flyttet over alt på kommunalt igjen. Det funker ikke så bra.

Tillegg: Og så har vi steder hvor enkelte eldre har fått tilbud om privat hjemmehjelp, de som har fått det, vil ikke bytte tilbake til kommunal hjelp for alt i verden. De vil ha en stabil tjeneste som de kan stole på, dvs samme person som kommer flere ganger, til avtalt tid, i motsetning til komunale tjenesten.

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 23:59   #36
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

anakonda: Jeg kan ikke si at jeg har hørt det samme om Trondheim ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 07:49   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Jeg har også hørt helt andre ting om Trondheim. Den eneste grunnen til at de sliter litt med noen ting er at privatiseringen på enkelte felt hadde gått så langt at det tar tid å putte kaviaren tilbake i tuben.

Det som er hele poenget er at man skal ha gode universelle tjenester i kommunen. Alle skal ha en garanti for at de får den hjelpen de trenger, uavhengig av lommebok, og den hjelpen skal være fra de fødes til de dør. I Oslo er situasjonen slik:
De blå sluttet å bygge ut barnehager, ekspropiere tomter, kjøpe tomter, ansette personale osv, da kontantstøtten kom. Og satte i gang igjen før det hadde gått 5 år. Da hadde man altså 5 års etterslep i utviklingen!

De blå ønsket å selge skolene for å leie dem tilbake, og har dermed latt mange av dem forfalle. Først da de rødgrønne pøste mengder av milliarder inn i kommuneøkonomien begynte man å pusse opp.

Etterslepet på vedlikehold på idrettsarenaer og haller i Oslo er en milliard. (!!!)

Kommunen er splittet opp i en rekke temmelig upraktiske foretak. Da jeg forsøkte å leie cricketbanen på Ekeberg måtte jeg kontakte 5 (!) ulike foretak og ingen visste hvem som hadde ansvar.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 08:25   #38
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.


Det som er hele poenget er at man skal ha gode universelle tjenester i kommunen. Alle skal ha en garanti for at de får den hjelpen de trenger, uavhengig av lommebok, og den hjelpen skal være fra de fødes til de dør.

Mener du da at private aktører er til hinder for dette?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 09:27   #39
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Min bestemorhistorie er fra Trondheim - Ikke pent!

Jeg får vondt inni meg når jeg tenker at min svært politisk røde og mentalt sett oppegående bestemor skulle oppleve sine siste dager der.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 09:38   #40
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Sist gang (Stortingsvalget) stemte jeg SV.
Jeg har en plan om å gjøre det nå også, selv om jeg ikke er sånn superimponert over SV her Har som regel vippa mellom SV og AP.
Liker dog AP frøkna fra Stjørdal.

Jeg synes valg er vanskelig, og føler ofte jeg burde ha bestemt meg FØR valget starter, for da blir jeg egentlig bare irritert, frustrert og forvirret over alt som blir sagt

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no