Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-18, 00:51   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Nyhetene forteller i kveld at AP skal slutte å spandere alkohol på sine arrangementer.
Det synes jeg virker som en klok avgjørelse.

Det jeg kom til å lure på er om det virkelig er vanlig i organisasjonsliv å bli påspandert alkohol av organisasjonen?

Jeg har vært med i mange organisasjoner gjennom årene, men aldri opplevd at det blir spandert alkohol. Alkohol har blitt drukket ja, men da for egen regning.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 01:18   #2
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Fantastisk bra avgjørelse, og jeg tror det vanlig med vin til maten og enda verre avec til kaffen på middager.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 01:19   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Det har vært relativt vanlig med alkohol til maten, men ikke mer, i en del av organisasjonene jeg har vært del i. Ikke alltid og hele tiden, men til festmiddager helt klart.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 01:34   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Ja det er vanlig tror jeg. Har vært vanlig der jeg har vært med. Ikke at det nødvendigvis hjelper st folk kjøper selv heller, det bremser ikke mye.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 01:38   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja det er vanlig tror jeg. Har vært vanlig der jeg har vært med. Ikke at det nødvendigvis hjelper st folk kjøper selv heller, det bremser ikke mye.

Kanskje ikke? Jeg er vant til at sånt betyr noe for totalen i andre sammenhenger.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 02:25   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Kanskje ikke? Jeg er vant til at sånt betyr noe for totalen i andre sammenhenger.

Det gjør kanskje det. Jeg er nok vant til at kulturen rundt hvor mye som drikkes betyr mer enn finansieringa av det. På steder med lite gratis, men kultur for at det flyter er det ofte mer kreative løsninger på drikkinga. Om de kommer rundt med alkobestilling per default eller man aktivt må tilkalle det for eksempel. Og om samling i bar er det man gjør etterpå eller om det er noe annet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 08:39   #7
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Det var ikke vanlig i den fagforeningen jeg var hovedtillitsvalgt i, og det syns jeg har helt greit.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 08:58   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Jeg har vært på valgvaker i politisk parti mange ganger også på utesteder. Jeg tror det hadde utgjort stor forskjell om vi ble påspandert noen enheter alkohol. Fokuset hadde også blitt mer dratt mot alkohol om dette var noe partiet prioriterte å bruke penger på.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 09:19   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Jeg tror aldri jeg har vært på et organisasjons arrangement med middag der det IKKE har vært 1-2 enheter til maten.
Drømmen er alkoholfritt arrangement. Så kunne kanskje slike som meg fått drevet litt nettverksbygging også.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 09:20   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Det var helt vanlig når jeg var aktiv i politikk og senere fagforening, hvertfall. Jeg tror kanskje den kulturen har endret seg i det siste, men det ble aldri hevet et øyebryn som jeg kan huske. Blant annet hadde vi turer til utlandet som var ganske påkostet.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 09:23   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Jeg har ingen nylig organisasjonserfaring, så jeg vet ikke hva som er vanlig, men bidrar med at jeg er sikker på at det bidrar til konsum, om det er påspandert. En sjef for en mellomstor bedrift jeg snakket med en gang, fortalte at etter en del års eksperimentering på sommerfester og julebord og sånt, så hadde de landet på en modell der de spanderte til maten, og ikke etter et visst antall glass, men etter hva folk hadde lyst på da, men etter maten måtte folk betale selv. Det oppfattet folk som raust (det kan virke litt knipent å måtte frem med lommeboka for å få et glass til å kunne skåle midt i hovedretten), men det reduserte fylla dramatisk i forhold til andre modeller. De fleste følte seg "ferdige" når de gikk fra bords.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 09:27   #12
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Jeg var på en stor idrettskonferanse i høst. Under velkomsttalen på festmiddagen sier representanten for NIF at det er vedtatt at idretten har sluttet å spandere alkohol i sosiale lag.
Etter talen komme en delegasjon fra fotballforbundet inn i spisesalen, ganske påseilet. De begynte å rope etter alkohol og dro frem et felles kort.
Ble lattermild stemning blant oss øvrige deltakere.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 09:40   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

I organisasjonslivet jeg kjenner har det variert veldig. I partiorganisasjonen jegkjenner har det vært vanlig med to-tre glass til type festmiddager på landsmøte ol. Andre ting har gjerne vært til selvkost. I studentpolitikken kunne det variere mellom veldig lite penger til et arrangement og selvkost, til litt vel mye fri flyt. I studentkulturen var fri flyt regelen.

Jeg jobber i høyskolesektoren i staten og her er det vanlig å få aperitiff, to glass vin og noen ganger avec. Jeg drikker aldri konjakk eller andre ting til kaffen, så jeg ville foretrukket et glass vin til i det som noen ganger blir lange bordseter. I det siste har jeg drukket mye alkoholfritt på tilstelninger på jobben. Times are achanging og jeg må være sharp.

Da jeg var studentrepresentant på festmiddager og konferanser for tjue år siden var det helt fri flyt av alt. Det samme gjaldt forvaret, der jeg var marinefrue i noen år på midten av nittitallet. Fri bar og brede seil over Nordsjøen. Det har endret seg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 09:49   #14
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Unntatt i AUF så har det vært vanlig å bli påspandert noe drikke til maten. Ikke over alt. På åttitallet og tidlig nittitall var det flere ganger fri flyt etter maten også. Personlig og ikke forskningsmessig begrunnet, vil jeg hevde at det utover nittitallet ble mer akseptert å stille spørsmål ved om alkohol i det hele tatt skulle spanderes. I lokallaget (Ap) jeg var med i har alkohol aldri vært spandert. Til jubileumsfeiringen for noen få år siden spanderte vi en flaske lettøl, vørterøl eller annet alkoholfritt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 09:54   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

Vi får ikke påspandert noe alkohol i den forholdsvis store (alt er relativt) organisasjonen jeg er med i. Men på landsmøtemiddagene er det mulig å kjøpe selv. Vi har forresten hatt fokus på trygg organisasjon de siste årene, og det syns jeg er bra.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 10:05   #16
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: AP slutter å spandere alkohol. Er det vanlig å spandere?

De gangene vi har fått alkohol har det vært typisk et glass eller to til maten. Resten selvkost. Valgvaker er selvkost og alle arrangement i AUF var alkofrie. Men det hendte styret festet sammen etter møteslutt. Det samme når vi var i oslo på landsstyremøte. Vi gikk ut, men det var på egen hånd og ikke organisert.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no