Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva tørketromler du IKKE?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-20, 10:53   #61
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De står på alene. Men vaskekjelleren er ganske "befolket", og man har bare vaske/tørketid på ca 4 timer mener jeg å huske. Og det er alltid noen på vent eller innom for å se om det er ledig. Så ofte når jeg tørker er det noen som vasker osv. Det er ikke lov å bruke vaskekjelleren etter kl 21, men det er nok mest på grunn av støy.

De gamle tørkeskapene er rett og slett to digre innebygde skap med vifteovn i enden, og de skrur seg av automatisk etter to timer.

Ja, det ville jo nesten vært meningsløst å kreve at man skulle vente på vasken og tørken hver bidige gang også. Det lar seg jo knapt gjøre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-20, 10:53   #62
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Jeg lurer på om vi har en ekstra god trommel eller noe, for jeg leser stadigvekk her inne at klær blir så slitte og ødelagte av trommel, men det opplever jeg ikke at de blir. Nå mener jeg klær som ikke er merket med at de ikke tåler det, altså. Vi har klærne våre lenge, og barneklærne som både storesøster og lillesøster har brukt leveres ofte videre i god stand, selv om vi altså tromler ganske så ukritisk. Kan det hende at det henger igjen en oppfattelse av at tromling ikke er bra? Jeg er med på at det kan være uheldig pga strømforbruk og sånn, men at klærne skal bli så ødelagte får jeg liksom ikke helt til å stemme.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-20, 10:55   #63
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg lurer på om vi har en ekstra god trommel eller noe, for jeg leser stadigvekk her inne at klær blir så slitte og ødelagte av trommel, men det opplever jeg ikke at de blir. Nå mener jeg klær som ikke er merket med at de ikke tåler det, altså. Vi har klærne våre lenge, og barneklærne som både storesøster og lillesøster har brukt leveres ofte videre i god stand, selv om vi altså tromler ganske så ukritisk. Kan det hende at det henger igjen en oppfattelse av at tromling ikke er bra? Jeg er med på at det kan være uheldig pga strømforbruk og sånn, men at klærne skal bli så ødelagte får jeg liksom ikke helt til å stemme.

Ødelagt har jeg ikke opplevd. Ikke slitt heller. Men krymper gjør de jo?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-20, 11:01   #64
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ødelagt har jeg ikke opplevd. Ikke slitt heller. Men krymper gjør de jo?

Njei, det er ytterst få plagg jeg opplever at krymper. Altså, ting som ikke tåler trommel krymper jo, men jeg ser mange ikke tromler helt vanlige gensere og bukser og sånt, og det opplever jeg ikke at krymper.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-20, 11:31   #65
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Njei, det er ytterst få plagg jeg opplever at krymper. Altså, ting som ikke tåler trommel krymper jo, men jeg ser mange ikke tromler helt vanlige gensere og bukser og sånt, og det opplever jeg ikke at krymper.

Hvis jeg har en altfor lang bukse, så er det bare å tromle den. Krympingen skjer kun én gang, da. Den krymper ikke mer når den først er krympet.

Jeg leser aldri vaskeanvisninger, så jeg vet ikke hva de er merket med, men jeg snakker nå om bomullsplagg. De fleste klærne våre er av bomull, og det er bomull som går i trommel. Så jeg tok som en selvfølge at at vi snakker om bomull nå, men ser at det kanskje ikke er presisert godt nok. Bomull krymper jo pr def. Mellom 5 og 10%, tror jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-20, 11:48   #66
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det ville jo nesten vært meningsløst å kreve at man skulle vente på vasken og tørken hver bidige gang også. Det lar seg jo knapt gjøre.

Nei, det hadde nok vært litt vanskelig. Jeg tørketromler ikke i leiligheten når vi ikke er hjemme, men vaskekjelleren er litt annerledes. Gjerne fordi jeg ofte er innom mange ganger selv med mer tøy jeg har vasket, eller jeg vasker både i leiligheten og i vaskemaskinene i kjelleren (typ etter en ferie, eller om vi vasker dyner og sånn for å legge bort for sesongen), og fordi det er så mange andre innom. Brannalarmen går fort der nede, og mange har tilgang til kjelleren og kan få stoppet det eller ringt brannvesenet. I leiligheten min kommer jo ingen andre inn. Jeg elsker den vaskekjelleren! Det er varmt, lukter godt, har store bord man kan brette tøy på og man er helt alene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-20, 11:50   #67
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Bomull krymper vel uansett noe, ja. Men ikke voldsomt mye i trommelen vår, i hvert fall. Ikke på et nivå der jeg kan tromle i stedet for å legge opp. Men for all del, jeg var bare nysgjerrig på om det er reelt at tromling skader klærne så mye som en kan få inntrykk av på mange her.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-20, 11:52   #68
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Søskenbarnet mitt bor i Sverige og de har sånne vaskekjellere, og det har vært genialt når vi har vært der på ferie. Da har vi vasket et par maskiner og har omtrent det meste rent når vi kommer hjem.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-03-20, 11:55   #69
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Leste den tideligere i uka. Og angående det siste avsnittet ditt, så stemmer det.

Jeg vasker som jeg gjør fordi jeg kjenner på lukta om det er rent eller ikke. Treningstøy lukter faktisk etter vask på 40. Ikke nødvendigvis med en gang, men når man begynner å svette i det neste gang. Mannens t-skjorter som ligger tett mot armhulene lukter ikke svette, men kraftig av deodorant (han han prøvd flere typer) etter vask på 40. Ikke 60. Dette forteller meg noe om kvaliteten på vasken.

Det handler også om kvaliteten på vaskemiddelet.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-20, 12:02   #70
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det handler også om kvaliteten på vaskemiddelet.

Vi bruker en del forskjellig. Omo Sport tar mye lukt, men legger igjen mye skum i maskinen. På treningstøy veksler vi mellom tre ulike vaskemidler. Ingen tar lukten 100%.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-20, 19:51   #71
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.918
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg syns denne nye forskningen er interessant: https://www.dinside.no/bolig/best-a-...kaldt/72102473

og det er jo ikke mulig å drepe bakterier (hvis det er målet) på verken 30-40 eller 60 grader.

Takk for lenken. Artikkelen nevner mange gode grunner til å vaske vanlig tøy litt forsiktig. Bl.a. nevnes slitasje, fasongendring, fargeendring og mikrofiber. Jeg fortsetter som nå og vasker det meste på 30, undertøy, sengetøy, kluter og handkler på 60 og ull på eget program. Bakterier er ikke et problem på annet tøy. Trommel har jeg fortsatt ikke.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-20, 19:54   #72
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.918
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi bruker en del forskjellig. Omo Sport tar mye lukt, men legger igjen mye skum i maskinen. På treningstøy veksler vi mellom tre ulike vaskemidler. Ingen tar lukten 100%.

Ad. lukt. Jeg synes det er umulig å få lukt ut av syntetiske klær. Det sammen med at jeg klør og føler at jeg blir kvalt, jepp, så har jeg bare bomullstreningstøy.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-20, 20:17   #73
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Her tromler video meste, og opplever som ingling at ting holder seg ganske bra.
Men jeg vasker på kortprogram for det meste, og det er jo vel så viktig.
Skjorter blir forresten tromlet litt halvveis og så hengt opp, det syns jeg funker best siden ingen her gidder å stryke dem.
Forresten, veldig få av mine kjoler blir tromlet.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-20, 00:13   #74
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.027
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hva tørketromler du IKKE?

Jeg har stort sett bare tromlet sengetøy, undertøy, sokker og håndklær, men den siste tiden har jeg begynt å tromle en del klær og, spesielt ungenes klær og treningsklær. Det har gått veldig fint.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no