Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Tips til bøker 1. klassingen kan lese i sommer?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-12, 18:18   #21
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til bøker 1. klassingen kan lese i sommer?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det ble kanskje feil å snakke om klassetrinn på skolen i overskriften - for ungene er jo veldig forskjellige i forhold nivå på lesing og interesser når det gjelder lesing, det var mer en spesifikk type bøker jeg var ute etter. Bøker med en del skrift, og litt bilder - men ikke for komplisert innholdsmessig.

Det fine med sommerles er jo at det ikke spiller noen trille hvor gammel man er, eller hvilket nivå man leser på. Jeg liker konseptet.

Jeg skjønte nesten det, og jeg syns virkelig det er helt supert at det finnes så mange flinke 1.klasse-lesere der ute! Gutten vår er glad i bøker og blader, og han leser fint på sitt nivå.

På fredag blir det bibliotektur. Da får de velge seg noen bøker og lydbøker til sommeren, begge to (5 og 7). Det gleder vi oss til.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 20:21   #22
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til bøker 1. klassingen kan lese i sommer?

Inspirert av denne tråden dro jeg en tur på biblioteket i dag. Fikk med meg et par bøker av typen Leseløve, en bok om Rampete Robin (litt mer tekst i denne enn den vi hadde i hylla fra før), Jakten på de skjulte vaffelhjertene av Jan Kjærstad, første boka i serien Taynikma, første bok i serien om Shishu og enda noen til. Så da får vi se om noe faller i smak!

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 20:31   #23
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til bøker 1. klassingen kan lese i sommer?

Hva med Ole Lund Kirkegaard? Hodja fra Pjort, GummiTarzan og Sirkus Benito kommer til byen har humor som syvåringen her fanger nå. (Men min leser dem ikke selv enda). Vet ikke om man kan få dem i versjoner med mange bilder.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 20:40   #24
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til bøker 1. klassingen kan lese i sommer?

Faktabøker er ofte bra, da passer det å lese et avsnitt om det man ser på bildene og så bla videre. Det som løsnet hele leseopplegget for toern min var en serie faktabøker fra goboken. De er ganske barnslige og det er cd med til hver bok. Jeg kan tenke meg at de er bra fra ca 5 år. Han bruker dem ennå.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 20:45   #25
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til bøker 1. klassingen kan lese i sommer?

Den serien har vi også, og den har vært topp. Brettspillet som hører til er også en favoritt!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 20:58   #26
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.420
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til bøker 1. klassingen kan lese i sommer?

Hva er sommerles? Var på biblioteket i går men så ikke noe info om det da.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 21:07   #27
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til bøker 1. klassingen kan lese i sommer?

Sommerles er en kampanje noen (ikke alle?) bibliotek kjører fra ca. juni til august. Man får et skjema hvor man fyller ut navn og adresse og bøker man leser. Hvis man har lest fem bøker får man premie i form av utdeling av is, hvis man har lest mer enn 10 bøker er man med i trekningen av en bokpremie.

Se her strømmer forslagene på, ja. De bøkene du nevner, Minerva, er de litt bilder i dem - eller bare tekst? (Edit: Nå ser jeg at du ikke vet. Skal uansett sjekkes ut.) Og de bøkene fra Goboken så også interessant ut, Katta. Vi har aldri vært medlem der, men til Pjokken lånte vi masse pekebøker fra Goboken på biblioteket - de var kjempepopulære.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 21:09   #28
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til bøker 1. klassingen kan lese i sommer?

Ja, og de som har lest flere enn 10 bøker får navnet sitt hengt opp på veggen i biblioteket. Litt sånn heder og ære.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no