Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Nytt regelverk for merking av matvarer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-14, 09:54   #1
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nytt regelverk for merking av matvarer

Jeg synes denne informasjonen og endringen er viktig, derfor legger jeg inn, selv om jeg ikke har noe spørsmål eller diskusjonstema, men kom gjerne med synspunkter.

I desember trår et nytt regelverk for merking av mat inn.
Dette er en ganske omfattende endring, spesielt det at det ligger et krav om merking av de 14 vanligste allergenene, der informasjonen skal være tilgjengelig skriftlig for kunde.

De 14 allergenene som alltid skal informeres om er:
• Glutenholdig korn (hvete, rug, bygg, havre, spelt, korasanhvete og lignende) og produkter framstilt av
glutenholdige korn.
• Skalldyr og produkter framstilt av skalldyr.
• Egg og produkter framstilt av egg.
• Fisk og produkter framstilt av fisk.
• Peanøtter og produkter framstilt av peanøtter.
• Soya og produkter framstilt av soya.
• Melk og produkter framstilt av melk (herunder laktose).
• Nøtter (mandel, hasselnøtt, valnøtt, cashewnøtt, pekannøtt, paranøtt, pistasienøtt, macadamianøtt/
australianøtt), og produkter framstilt av nøtter.
• Selleri og produkter framstilt av selleri.
• Sennep og produkter framstilt av sennep.
• Sesamfrø og produkter framstilt av sesamfrø.
• Svoveldioksid og sulfitt i konsentrasjoner på mer enn 10 mg/kg eller 10 mg/l, uttrykt som SO2.
• Lupin og produkter framstilt av lupin.
• Bløtdyr og produkter framstilt av bløtdyr.

(Kilde: PDF jeg har linket til nedenfor)

Produsentene er skeptisk til dette, og mener det blir for mye info, for lite plass til gøye ting på emballasje, og at dette innebærer dyrere matvarer pga at emballasjen ikke får lass til info på mange språk, og må lages unikt for hvert land.

http://www.dinside.no/927799/bransje...-ny-matmerking

Jeg er veldig spent på dette, for emballerte matvarer i butikk tror jeg det er grei skuring, men er mer skeptisk innenfor Horeca.
Å skulle skriftliggjøre disse 14 varene/ingrediensene på for eksempel et tapasbord er et enormt stykke arbeid, og krever at kokken ikke finner det for godt å smake til en rett på impuls.



Link til pdf om merking på spistesteder:

http://www.mattilsynet.no/mat_og_van...igpakket%20mat

Link til informasjon om det nye regelverket:

http://www.mattilsynet.no/mat_og_van...erkingen.11940

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 10:17   #2
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Jeg synes dette er fantastisk, men er spent på gjennomføringen.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 10:27   #3
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Jeg synes det er flott. Dette gjør det jo unektelig mye enklere å finne frem til trygge matvararer både for allergikere selv og ikke minst de av oss som ikke har matallergier å ta hensyn til i hverdagen - det blir lettere å servere mat fri for spesifikke allergener ved behov, noe jeg synes er veldig bra ettersom jeg ønsker å kunen ta hensyn til slikt så langt det er mulig.

Jeg er enig i skepsisen din til hvordan dette skal fungere like godt på f.eks et tapasbord og det skal blir spennende å se hvordan de klarer å gjennomføre dette over hele linja; det være seg i butikk, på restaurant etc.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 10:33   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Ja, jeg synes også det er en kjempeflott endring.

Jeg spiser tilnærmet aldri ute på grunn av allergi, og det vil nok ikke endre seg, men jeg catrer mat til flere tusen pax i løpet av året (inkludert meg selv) og har gått på noen smeller der.
Å få en slik liste tror jeg vil innebære en stor forskjell for meg, så kan jeg oppdage før det er for sent at det er bløtdyr i pastaen, ansjos i pastasausen osv.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 19:21   #5
Fuja
Superaktiv
 
Fuja sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
Innlegg: 465
Fuja er litt kulFuja er litt kul
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Det er flott at denne endringen kommer. For jobben min innebærerer det at vi må endre til et annet programvare siden det vi bruker nå ikke takler infoen som skal på alt sammen vi produserer. Jobber innenfor horeca.
Dette vil jo gjelde kantiner og kafeèr også. Så det meste av hjemmelaget produkter de selger må være merket. Det skal bli spennede å følge med framover om hvor fort forskjellige plasser her i byen har det på plass.

Fuja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 19:50   #6
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Som kunde gleder jeg meg. Det meste fra dagligvare går allerede greit, men det er ikke lett å spise ute med lille melkeallergiker på slep. Dette fjerner jo servitøren som kilde til feilinformasjon i alle fall.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 20:07   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Jeg synes dette er bra, og sier bare bu-hu til matvareprodusentene. Prøv å lage gøyal legemiddelembalasje, dere.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 21:16   #8
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Fantastisk!

Jeg holder meg unna kumelkprodukter nå fordi minstemor har melkeallergi (og jeg ammer henne), og det er jammen ikke lett å spise ute all den tid folk ikke tenker over om de har hatt smør med melk i maten. Da vi var på et lekeland for noen uker siden ble vi værende hele dagen (siden det var så dyrt å komme inn ), og i stedet for å dra hjem til middagstider valgte vi å spise der. Jeg spurte om burgeren var stekt i smør eller olje (olje), og ba dem sjekke hamburgerbrødet for melk siden jeg ikke kunne ha noe med melk i. Og så får jeg servert hamburgeren med et stort stykke mozarellaost oppå, i tillegg til at salaten var dandert så fint med masse deilig fetaost. Så det er jammen ikke bare-bare å skulle bestille seg mat ute når man har allergihensyn å ta.

Jeg har virkelig fått med en vekker når det gjelder slike hensyn, og hvor kjedelig det må være for dem som må leve slik alltid, og gjerne har enda flere matvarer de ikke kan ha.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 09:29   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes dette er bra, og sier bare bu-hu til matvareprodusentene. Prøv å lage gøyal legemiddelembalasje, dere.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 09:35   #10
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.689
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Jeg er veldig glad for bedre merking. Jeg synes dog merkingen er god på emballert mat. På hvilken måte blir dette endret?

Det er dog et problem på ferie, ikke lett å skjønne gresk, feks. Og veldig mye var merket på gresk.

På Sunwing var de kjempeflinke på buffeter/ restauranter. I København måtte jeg traske rundt på utallige bakerier for å finne noe minsten kunne spise. De visste ikke hva som var i bakevarene eller isen og kunne ikke skjønne problemet. Det var det flere som ga uttrykk for.

Så veldig flott at det blir mer fokus på dette.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 09:40   #11
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg er veldig glad for bedre merking. Jeg synes dog merkingen er god på emballert mat. På hvilken måte blir dette endret?

Det er dog et problem på ferie, ikke lett å skjønne gresk, feks. Og veldig mye var merket på gresk.

På Sunwing var de kjempeflinke på buffeter/ restauranter. I København måtte jeg traske rundt på utallige bakerier for å finne noe minsten kunne spise. De visste ikke hva som var i bakevarene eller isen og kunne ikke skjønne problemet. Det var det flere som ga uttrykk for.

Så veldig flott at det blir mer fokus på dette.

Jeg tror ikke vi kommer til å se så stor forskjell fra hvordan det er i dag siden dette regelverket har vært et krav innen EU i flere år, og de store produsentene er veldig EU-tilpasset.

Det jeg tror vi kommer til å merke det på er matvarer fra småskal/lokale produsenter, samt at innholdsdeklarasjonen blir litt mer omfattende, men tydeligere.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 09:44   #12
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.689
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg tror ikke vi kommer til å se så stor forskjell fra hvordan det er i dag siden dette regelverket har vært et krav innen EU i flere år, og de store produsentene er veldig EU-tilpasset.

Det jeg tror vi kommer til å merke det på er matvarer fra småskal/lokale produsenter, samt at innholdsdeklarasjonen blir litt mer omfattende, men tydeligere.

Ok. Og menyene på restaurantene, kanskje. Det hadde også hjulpet veldig. Veldig mange servitører som ikke vet hva maten inneholder, er min erfaring.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 09:46   #13
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Veldig bra for forbrukeren og mer bevisstgjørende for produsentene, tenker jeg. Vinn-vinn, altså.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 09:49   #14
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt regelverk for merking av matvarer

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Ok. Og menyene på restaurantene, kanskje. Det hadde også hjulpet veldig. Veldig mange servitører som ikke vet hva maten inneholder, er min erfaring.

Ja, det er der jeg tror (eller håper i alle fall) at vi vil se en liten revulosjon.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no