Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Brød

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-06, 16:48   #1
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Brød

Inspirert av vaffefrokosten og intens leiting etter skikkelig grovbrød i butikken lurer jeg på om du vet hvor grovt brødet dere spiser er? Er dere bevisst på det?

Selv leiter jeg etter ekstragrovt brød, men ender opp med et par sorter som tilfredstiller kravet. Sist jeg var hos bakeren lurte jeg på hvilke brød som var ekstra grove hos dem, men de forsto ikke hva jeg snakket om og fortalte med hva som var godt a la middelhavsbrød, solsikkebrød osv. Jeg vil vite hva jeg kjøper.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 17:11   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

I det siste har det kommet et merke på brødposene der det står hvor grovt brødet er. Vi velger som regel det ekstra grove.

Dersom jeg kjøper hos en baker, pleier jeg å velge grovt speltbrød. Jeg har god erfaring fra vår nærmeste baker, de har virkelig skjønt det med grovt brød. De profilerer seg jo også med "byens sunneste lunsj" ...

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 06:11   #3
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Her borte er det et tragisk dårlig utvalg av grovbrød. Det som skal forestille grøvbrød er noe mørkebrunt svampaktig som smaker sukker og gjær. Heldigvis finnes det ordentlig grovbrød innimellom, men man må virkelig lete. Vurderer å kjøpe meg brødbakemaskin, for å bake brød på vanlig måte gidder jeg ikke å late som at jeg noengang kommer til å gjøre.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 09:03   #4
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har gitt opp å finne grovt nok brød til meg selv, så jeg baker selv. Når jeg kjøper studerer jeg innholdsfortegnelsen inngående først for å finne noe som er grovt nok, og ikke med farger, sukker og juks.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 09:07   #5
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg har gitt opp å kjøpe brød. Her vi bor er nemlig utvalget helt katastrofe
Baker selv, så vet jeg også hva brødene inneholder

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 17:07   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har funnet tre brød som går gjennom min kontroll. Kunne tenkt meg flere for variasjonens skyld.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 17:10   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er litt rart at mange av de brødene det står "grovhet 100 %" og lignende på, er like lyse og lette som kneipp ... Dessuten er det ofte sukker og transfett og gud hvet hva i dem. Jeg stoler ikke på at det er så grovt som de skal ha det til.
Jeg baker brød selv, men spiser mest grove knekkebrød. Mann og barn spiser hjemmelaget grovbrød.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 17:43   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har skikkelig grovt brød her i heimen, og ikke takket være meg. Mannen står tidlig opp hver lørdag og baker brød, slik at vi har til hele uken.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 17:45   #9
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å vite akkurat hva matvarene inneholder, og det gjør jeg best ved å bake selv. De gangene vi har kjøpt brød fordi vi ikke har rukket å bake, har jeg problemer med å finne et skikkelig grovt brød. Hvordan kan det ha seg at et brød som har fått tre kvarter på den sirkelen veier omtrent ingenting? Hæ?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 18:35   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg skulle ønske at jeg hadde kapasitet til å bake. Mulig det skjer når huset er ferdig og kjøkkenet er nytt. *håper*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 18:58   #11
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er vokst opp på langebrød og kneip, for det var det min far "måtte" ha.
Så dermed så får jeg direkte vondt i magen av grovbrød, sikkert fordi magen ikke er vant med det. Og jeg blir kvalm av å spise brød med masse frø i. Dumt, men det er slik det er.

Så her går det nok i kneip brød og halvgrovt brød.
Skulle hatt en brødbakemaskin så jeg kunne laget brød selv. *drømme*

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 17:49   #12
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brød

Hos oss serveres det kun loff når vi spiser reker. Ellers er brødet grovt! Leste at de steker brød ekstra for at det skal se grovt ut, eller tilsetter sirup. Men på Rema hos oss er det lett å finne ut hvor grovt brødet er. Barneskolen til sønnen vår er en sukkerfri skole, og loff med nugatti er strengt forbudt. Noen "trassige" foreldre gir lyd fra seg på foreldremøtene, og sier "hvis jeg vil gi mitt barn sjokade på nista, skal ingen nekte meg det". Men ærlig talt. Lærerne har jo merket forskjellen.. mye roligere, læreville elever. Jeg er MEGET fornøyd med den sukkerfrie skolen!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 23:51   #13
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Sv: Brød

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Inspirert av vaffefrokosten og intens leiting etter skikkelig grovbrød i butikken lurer jeg på om du vet hvor grovt brødet dere spiser er? Er dere bevisst på det?

Selv leiter jeg etter ekstragrovt brød, men ender opp med et par sorter som tilfredstiller kravet. Sist jeg var hos bakeren lurte jeg på hvilke brød som var ekstra grove hos dem, men de forsto ikke hva jeg snakket om og fortalte med hva som var godt a la middelhavsbrød, solsikkebrød osv. Jeg vil vite hva jeg kjøper.

Ganske grovt. Lager det selv av ferdig fullkornsblanding, sist jeg laget prøvde jeg oppskriften til Madam Mim

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 06:48   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Noen "trassige" foreldre gir lyd fra seg på foreldremøtene, og sier "hvis jeg vil gi mitt barn sjokade på nista, skal ingen nekte meg det".

Det der er så patetisk at jeg får vondt i magen av irritasjon. Slike foreldre klarer jeg ikke å la være å se på som litt mindre intelligente, egentlig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 08:25   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød

Vi har funnet frem til et brød som er forholdsvis grovt uten å være alt for tungt og kompakt. Noen brødbaker tror jeg aldri jeg blir.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 08:30   #16
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brød

Her i huset baker mannen brød et par ganger i uka. Han fikk boken "Om menn og mel" i gave - der beskriver de visstnok på en teknisk og "mandig" måte hvordan brød blir vellykket og hvorfor. Da ble han bitt av bake-basillen. Nå har han eksperimentert seg frem til Verdens Beste Brød - og de er GROVE. Smaken varieres med å tilsette pesto, chilli, ulike meltyper, nøtter etc.

De få gangene vi har måttet kjøpe brød har ztjerna spist fem-seks skiver til frokost

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 11:40   #17
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød

Vi spiser en del av Ingers rugbrød, det er garantert grovt!

1,3 kg sammalt hvete
200 g fint sammalt rug
200 g helkorn hvete
75 g gjær
2 str ts salt
9 dl hvetekli
1,8 liter vann
1 dl linfrø
1 dl solsikkefrø
Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid deigen godt enten med kjøkkenmaskin eller for hånd. Du kan godt bruke 1 liter skummet melk, søt eller sur og resten vann. Deigen skal være veldig løs. Den kan ikke eltes på bord. Hev deigen i underkant av en time i bakebollen, slå lufta ut av deigen og la den heve en gang til i bollen i ca. en halv time. Slå lufta ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former. Sett deretter brødene inn i varm ovn, 220 grader på over-/undervarme eller 200 grader på varmluft ca. 1 time. Brødene skal være litt fuktige inni, og henge på kniven når du skjærer i dem.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 18:07   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Vi spiser en del av Ingers rugbrød, det er garantert grovt!

1,3 kg sammalt hvete
200 g fint sammalt rug
200 g helkorn hvete
75 g gjær
2 str ts salt
9 dl hvetekli
1,8 liter vann
1 dl linfrø
1 dl solsikkefrø
Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid deigen godt enten med kjøkkenmaskin eller for hånd. Du kan godt bruke 1 liter skummet melk, søt eller sur og resten vann. Deigen skal være veldig løs. Den kan ikke eltes på bord. Hev deigen i underkant av en time i bakebollen, slå lufta ut av deigen og la den heve en gang til i bollen i ca. en halv time. Slå lufta ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former. Sett deretter brødene inn i varm ovn, 220 grader på over-/undervarme eller 200 grader på varmluft ca. 1 time. Brødene skal være litt fuktige inni, og henge på kniven når du skjærer i dem.


Jeg laget ingers rugbrød i hele fjor og gikk rett og slett lei. Mulig jeg tar det opp igjen snart.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 18:15   #19
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød

Jeg har bakt Ingers rugbrød og synes det smakte papp.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 18:23   #20
Sulphur
Plæstic pusher
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 267
Sulphur er litt kulSulphur er litt kul
Standard

Sv: Brød

Jeg baker selv innimellom, men syns brødene ofte blir tunge.
Mest jeg kjøper de brødene som er steinbakte, på Mega. Ellers har jeg ikke så mye sans for butikkbrød.
Men hva med brødbakemaskin, da? Har hatt lyst å kjøpe en sånn en, men jeg hører så mye forskjellig. Det er liten vits i å kjøpe det hvis det bare kommer til å bli stående i skapet. Og brødene er jo så små...

Sulphur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no