Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/smørkrem til sjokkiskake?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-10, 18:45   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/smørkrem til sjokkiskake?

Jeg skal lage sjokoladekake til 17 mai, og googler etter den perfekte sjokoladeglasur. Jeg vil ha smør, kokesjokolade og kaffe i. Men hva er OK blandingsforhold?

1 pk kokesjokolade, 250 gram meierismør, en pakke melis og en liten kopp espresso kanskje?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 21:19   #2
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Dette er den aller beste glasuren, jeg lover!

200 gram margarin
375 gram melis
2 ts vaniljesukker
2 1/2 ss kakao
7 ss sterk kaffe

Sikt melisen, bland inn det tørre. Smelt margarin og rør det i det tørre sammen med kaffe. Rør til det blir en glatt og smidig glasur. Smøres over avkjølt kake.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 21:22   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Margarin? Den glasuren er god ja, men jeg bruker selvsagt smør. Brukte margarin i fjor en gang da jeg var tom for smør og bensinstasjonen kun hadde margarin, kaken ble faktisk uspiselig, syntes jeg. Kan godt hende det var mye psykisk, jeg kjente bare limet (margarinen) mellom tenner og alt, fikk helt noia.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 21:28   #4
dea
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 310
dea er litt kul
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

300g melkesjokolade smeltes sammen med 1 dl fløte og smøres på kaka, enkel og god. Får mye skryt når jeg bruker den

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 21:37   #5
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Margarin? Den glasuren er god ja, men jeg bruker selvsagt smør. Brukte margarin i fjor en gang da jeg var tom for smør og bensinstasjonen kun hadde margarin, kaken ble faktisk uspiselig, syntes jeg. Kan godt hende det var mye psykisk, jeg kjente bare limet (margarinen) mellom tenner og alt, fikk helt noia.

Jeg mente Melange. Er ikke det det samme? Den blir god altså. Har fått utrolig mye skryt for den.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 21:45   #6
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Jeg bruker også bare sjokolade og fløte. Får masse skryt for den.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 01:41   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Jeg mente Melange. Er ikke det det samme? Den blir god altså. Har fått utrolig mye skryt for den.

Melange er margarin ja. *grøss* Prøv med smør, myyye bedre.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 01:51   #8
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Melange er margarin ja. *grøss* Prøv med smør, myyye bedre.


Margarin har ingenting i god kake å gjøre!

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 01:51   #9
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

en plate mørk,og en plate lys kokesjokolade smeltes med litt smør og 2 ss kaffe. Så mikses med passe dæsj melis. Nam

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 01:53   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Jeg har i omtrent det samme som MissS, og det blir veldig godt. Jeg husker ikke blandeforholdene, men det er de samme ingrediensene MEN jeg bruker meierismør og ekte vaniljesukker. Og så bruker jeg espresso, ikke vanlig kaffe.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 16:42   #11
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Her liker vi ikke meierismør. Verste kaka jeg har smakt var ostekake med meierismør i bunnen. :urk: Ellers bruker jeg også espresso og ekte vaniljesukker.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 11:44   #12
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Dette er den aller beste glasuren, jeg lover!

200 gram margarin
375 gram melis
2 ts vaniljesukker
2 1/2 ss kakao
7 ss sterk kaffe

Sikt melisen, bland inn det tørre. Smelt margarin og rør det i det tørre sammen med kaffe. Rør til det blir en glatt og smidig glasur. Smøres over avkjølt kake.

Jeg smelta ikke smøret, men blanda alt sammen med mikseren. Og jeg kan skrive under på at det ble godt.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 21:15   #13
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg smelta ikke smøret, men blanda alt sammen med mikseren. Og jeg kan skrive under på at det ble godt.

Den er rågod, ja!

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 21:18   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Margarin? Den glasuren er god ja, men jeg bruker selvsagt smør. Brukte margarin i fjor en gang da jeg var tom for smør og bensinstasjonen kun hadde margarin, kaken ble faktisk uspiselig, syntes jeg. Kan godt hende det var mye psykisk, jeg kjente bare limet (margarinen) mellom tenner og alt, fikk helt noia.

Her skjønte jeg at dette måtte være en veldig gammel tråd.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 21:33   #15
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Gammel eller ikke, jeg googla sjokoladeglasur og da kom denne opp.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 10:19   #16
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Her skjønte jeg at dette måtte være en veldig gammel tråd.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 14:23   #17
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?



Jeg leter også etter glasur, men den må være uten kaffe for guttungen tåler ikke koffein. (Og jeg har ikke koffeinfri kaffe).

Noen som har en god?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 17:02   #18
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/smørkrem til sjokkiskake?

Jeg bruker følgende oppskrift.

100 gram margarin (smør setter veldig sterk smak, og jeg syns det blir litt meget i denne.)
300 gram melis
Pisk sammen, og tilsett melk en ss om gangen, til du får en lett og fløffi krem. Pisk noen minutter ekstra.

Tilsett litt kakao for sjokoladesmak, eller smaksdråper fra LorAnn oils. (Jeg kjøper på traktøren eller jernia til 25 kr for en liten flaske. Trenger bare noen få dråper til en sånn oppskrift.) Du kan også med godt resultat bruke melkefri margarin, og annen væske. Kokosmelk var faktisk enda bedre enn vanlig melk!

Jeg lager alltid dobbel oppskrift, og fryser restene i en ziplocpose. Klemmer ut luften fra posen, og fryser den flatt. Tiner på en halvtime om man får plutselige gjester.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 17:46   #19
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/ smørkrem til sjokkiskake?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.



Jeg leter også etter glasur, men den må være uten kaffe for guttungen tåler ikke koffein. (Og jeg har ikke koffeinfri kaffe).

Noen som har en god?

Jeg smelter alltid melkesjokolade sammen med fløte. Enkleste og beste glasuren.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 12:22   #20
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan jeg få din beste oppskrift på sjokoladeglasur/smørkrem til sjokkiskake?

Jeg bruker kremost i.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no