Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan kvitte seg med ting?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-15, 16:43   #1
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan kvitte seg med ting?

Jeg rydder og rydder. Har i mange år bare såvidt hengt med, så må virkelig ta tak nå før huset mitt ligner med en sånn "hoarder" -hus de viser frem på TV. Ok, litt overdrevet da, men jeg har et ekstra soverom som jeg i praksis bruker som "bod". En veldig rotete og stor bod. Det rommet skal nå ryddes.

Jeg kjenner at jeg ikke har ork til å gi bort alt til rette innstanser, dvs Fretex, Finn.no ol. Men mye skal dit og.

Lurer på hvordan FPene har storopprydding. Tenk at du rydder opp i huset til en avdød slektning feks. Blir mye bare kastet?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:14   #2
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Jeg har et par faste arvere av barnetøy, og et par loppis-esker som tømmes to ganger i året på korpsets loppemarked. Gamle leker sjekker jeg om barnehagen vil ha. Men ja, det blir litt kasting.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:15   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Nei, kaster så og si ingenting. Nokså faste arvere til barnetøy. Endel la jeg ut på finn under gis bort og da kom folk og hentet. Noe til loppemarked og bruktbutikken.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:17   #4
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Hvis jeg har storopprydding hos meg selv (eller hos andre) pleier jeg å organisere meg med hauger/esker for alle typer ting som skal ut av huset (ja, det er litt tiltak å dele opp for å levere på riktig sted, men det er verdt innsatsen)
- Boss
- Resirkulering
- Gi bort til kjente
- Gi bort Finn/Fretex
- Selg
(Eventuelt kategorier for "lån bort", "flytt til uteboden" "hører til på kjøkkenet" etc.)
Jeg kaster lite nå, det som ofte går i bosset er store mengder utdaterte "viktige" papirer, ellers havner det meste i en av kategoriene over.

Når jeg tar storopprydding i huset begynner jeg aldri i boden, men med huset ellers; skuffer og skap. Jeg får mer giv til å gyve løs på boden om det først er ryddig andre steder og jeg vet hva jeg har hvor - men siden du skal rydde en bod faller det tipset litt vekk.

Om du har en skikkelig rotebod er det sikkert mye der du a) ikke visste var der b)aldri kommer til å bruke igjen. Vær litt hard, kvitt deg med det. Og husk: Når du er ferdig med ryddingen kan ikke alle bokser være stappfulle og boden være stablet til taket, da tipper det over og blir roterom så fort en liten ting kommer inn.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:17   #5
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Loppemarked ja. Det var lurt. Hva er typiske ting man gir til loppis? Har ikke vært på så mange loppemarked...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:19   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Opprinnelig lagt inn av Serena, her.

Hvis jeg har storopprydding hos meg selv (eller hos andre) pleier jeg å organisere meg med hauger/esker for alle typer ting som skal ut av huset (ja, det er litt tiltak å dele opp for å levere på riktig sted, men det er verdt innsatsen)
- Boss
- Resirkulering
- Gi bort til kjente
- Gi bort Finn/Fretex
- Selg
(Eventuelt kategorier for "lån bort", "flytt til uteboden" "hører til på kjøkkenet" etc.)
Jeg kaster lite nå, det som ofte går i bosset er store mengder utdaterte "viktige" papirer, ellers havner det meste i en av kategoriene over.

Når jeg tar storopprydding i huset begynner jeg aldri i boden, men med huset ellers; skuffer og skap. Jeg får mer giv til å gyve løs på boden om det først er ryddig andre steder og jeg vet hva jeg har hvor - men siden du skal rydde en bod faller det tipset litt vekk.

Om du har en skikkelig rotebod er det sikkert mye der du a) ikke visste var der b)aldri kommer til å bruke igjen. Vær litt hard, kvitt deg med det. Og husk: Når du er ferdig med ryddingen kan ikke alle bokser være stappfulle og boden være stablet til taket, da tipper det over og blir roterom så fort en liten ting kommer inn.

Jeg har kastet en sekk med brukt skotøy i dag. Det var ganske slitte greier evt sko som virkelig ikke har vært behagelige, så ikke noe egnet til arving. Tror jeg eier under 10 par sko nå. Mener selv jeg er ganske hard nå, jeg skal kvitte meg med det meste der egentlig. Og jeg syntes egentlig ikke det er så vanskelig heller... Men innser jo at mye kunne bli brukt av andre.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:22   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.239
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Vi kjøper hytter, og frakter boet dit.

:ultimate hamster:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:27   #8
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Jeg kan anbefale gis bort på finn.no, da tropper folk opp på døra di etter kun kort tid og tar med seg tingene du vil bli kvitt. Fint for deg, fint for dem!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:31   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Jeg kan anbefale gis bort på finn.no, da tropper folk opp på døra di etter kun kort tid og tar med seg tingene du vil bli kvitt. Fint for deg, fint for dem!

Har gitt bort masse større ting der.. møbler ol, men om jeg skal legge alt dette ut (i hovedsak tekstiler, småting og driiit..), så blir det innmari omstendig å få lagt det ut, avhentet osv. Med mindre noen tar alt usett.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:33   #10
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Kanskje jeg skal legge ut noen "forundringssekker" på finn. Skrive en litt kreativ tekst?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:39   #11
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Jeg drømmer om å leie en kontainer og bare kaste kaste kaste - men det er jo ikke etisk- og miljømessig forsvarlig, så derfor kvitter jeg meg ikke med de tingene likevel.

(Jeg er med andre ord for lat til å kjøre sortere og kjøre hit og dit. Men jeg skulle ønske jeg ikke var det.)

:ikke til hjelp:

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:43   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Møbler har jeg gitt bort på finn. Til vanlig gir jeg ting jeg vil bli kvitt til et lokalt loppis, som har åpent lager en dag i uka hele året. Barneutstyr gis til venner med barn i passende arvealder.

En gang, når det var veldig mye som skulle bort leide jeg container og kastet alt, uten den hadde jeg holdt på fortsatt tror jeg. Vi kjøpte hus av foreldrene mine, og de tok med seg nøyaktig ett spisebord og klærne sine, alt annet "ga" de til oss. Mye ræl som samler seg på 30 år, så container var det eneste alternativet jeg orket. Regningen sendte jeg til pappa.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:46   #13
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Jeg har kjørt et lass til gjennvinningsstasjonen i dag, men føler vel ikke helt at det er stuerent. Det blir vel brent mye av det? Eller er det helt greit å kjøre to billass dit?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:56   #14
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Hos oss har gjenvinningstasjonen et eget område der man kan sette fra seg brukbare ting. Så fikses det opp og selges i en bruktbutikk. Da slipper man hvertfall å kjøre rundt til forskjellige steder hvis man har ting som skal kastes også. Er det det samme hos dere?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 17:58   #15
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Hos oss har gjenvinningstasjonen et eget område der man kan sette fra seg brukbare ting. Så fikses det opp og selges i en bruktbutikk. Da slipper man hvertfall å kjøre rundt til forskjellige steder hvis man har ting som skal kastes også. Er det det samme hos dere?

Ja, det er det samme. Men det er vel i hovedsak møbler som kan settes der? Jeg har mest greier liksom. Vesker, sko, gammelt sengetøy etc. Ræl.

I dag kastet jeg noen helt brukbare Ilse Jaconbsen gummistøvler feks. Jeg har noen lave også og bruker ikke disse. De er tydelig brukt, men har fint litt tid igjen... Men skal jeg ta bilde av alt som er brukbart, legge ut, avtale med noen.... blir jo aldri kvitt det. Hev dem i en sånn Fretexkontainer da, om ikke annet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 18:19   #16
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.177
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Brukbare ting gir jeg bort til charity shops. Mye av det rundtomkring her i UK. Resirkulerer det jeg kan og kaster resten.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 18:21   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Jeg har funnet Oslo: gi bort/byttes/ønskes på FB og gir bort alt. Det forsvinner fort!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 18:31   #18
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vi kjøper hytter, og frakter boet dit.

:ultimate hamster:

Jah.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 23:05   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Loppemarked ja. Det var lurt. Hva er typiske ting man gir til loppis? Har ikke vært på så mange loppemarked...

Klær, bøker, pynteting, sportsutstyr, leker, barneutstyr, kjøkkenutstyr, gardiner og sengetøy, blader osv. osv.

Mange henter så du slipper å levere selv.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 23:07   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har funnet Oslo: gi bort/byttes/ønskes på FB og gir bort alt. Det forsvinner fort!

Samme her i byen, også på finn.

Forleden gave jeg bort barneski med litt ødelagt binding og skistaver uten trinser.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no