Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan kvitte seg med ting?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-15, 23:14   #21
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.920
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Vi er hamstrere selv og kan godt finne på å ta vare på ting "i tilfelle noen får bruk for det". Innimellom er vi flinke, da vi skulle rydde etter slektninger, to ulike hjem, ble mye gitt bort til gjenbruksstasjonen, Fretex og loppis.

Nå har jeg en krok i kjelleren hvor jeg lemper ned ting vi har sluttet å bruke, så det kan fraktes til neste loppemarked. Av og til bruker vi Finn, noen ble veldig glad for gamle tegneserier og andre for et boblekar i for.

Det beste er å ikke skaffe seg noe nytt , eller i hvert fall kjøpe kvalitet, som salongen fra Ikea i 1986. Fin og god fortsatt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 23:16   #22
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Her gikk det mye fortere med ryddingen når jeg kjørte brukte klær til en fretexboks istedenfor å legge det bort fordi jeg skal ta bilder og selge senere.

Itillegg kjører jeg på fyllinga selv om det bare er 2 svartsekker.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 23:42   #23
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Jeg er nådd det punktet hvor jeg ikke rydder, men komprimerer. Altså, jeg prøver å presse inn mer i hyller og skap.

I januar har jeg kvittet meg med

6 sekker restavfall, skrot og ødelagte ting.
5 sekker klær til Fretex
1 ødelagt ramme, 1 dosete, to lamper, en hylle, en kaffetrakter, en mixmaster, 1 slipcover til sofa, en skittentøykurv
1 sekk plast til gjenvinning
2 sekker papir til gjenvinning

Det verste er at jeg må kvitte meg med mer. Å være smådeppa i lang tid samtidig som en har kjeller og mørkloft, er ikke bra. Det er så fristende å kjøpe to nye sengesett på tilbud, for eksempel. Det koster så lite. Samtidig har jeg tenkt at jeg ikke "kan" kaste (Les: Gi til Fretex) brukbare ting. Resultatet er at jeg sendte 12 sengesett til Fretex. Vi voksne har nå 4 x 2 sengesett og barna 4 sengesett hver. Jeg har utsatt å gå gjennom strekklaknene. Jeg har mange som ikke passer. De er kjøpt for å brukes på rammemadrassen, og har for små kanter. Kansje det er laken beregnet for overmadrasser? Eller så er det dårlig stoff som har krympet.

Hvordan jeg kvitter meg med ting? Det er bra å ikke ha kvittet seg med mannen. Han kjører gjerne til gjenvinningstasjonen, så lenge jeg lar hans personlige ting være.

Samtidig er det et ork å sitte på mørkloftet å sortere. De innerste lagene med esker har ikke vært åpnet på mange år. Jeg får litt vondt når jeg ser hva jeg har. Det svir å kaste. Samtidig må jeg ha plass til det som faktisk brukes årlig.

Jeg må klare å få det ut av huset, selv om jeg kansje får bruk for det en dag. "Kansje" er drepen. Som den dårlige samvittigheten over bomkjøp. Jeg betalte vel 800 for slipcoveret til tv-sofaen og passformen var elendig. Det tok opp like mye plass som en Ikea-pose. Så lenge det er i huset, så kan jeg si "Ja, men kansje jeg får en annen sofa som det passer på". Høh.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 23:44   #24
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Her gikk det mye fortere med ryddingen når jeg kjørte brukte klær til en fretexboks istedenfor å legge det bort fordi jeg skal ta bilder og selge senere.

Itillegg kjører jeg på fyllinga selv om det bare er 2 svartsekker.

Ja, det å sette til side for å ta bilder og legge ut på Finn.no kjenner jeg til.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 00:04   #25
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Vi har fryktelig mye rot og ting stappet i garasjen og kjelleren.
På våren/forsommeren pleier det å være en "garasjesalgsøndag" rundt omkring, og vi vurderer å henge oss på den. Tror vi kan bli kvitt mye da.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 00:58   #26
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Ja, jeg kaster enkelte ting. Rett og slett fordi de er for lite verdt til at det vil lønne seg å ta bilde av og så legge ut for salg. Men vi gir også vekk og klær som ikke er slitt blir så klart puttet i fretex-container. Jeg ser folk som selger tallerkener for 10 kroner og lignende på FB, men jeg hadde aldri giddet å legge ut annonse, avtale salg og få folk på døra for noe sånt.

Mannen har container på jobben der sjefen sier at det er ok å kaste litt så lenge vi ikke overdriver. Så litt forskjellig har gått oppi den ja. Vi har så vidt begynt på å innrede kjelleren og det var mye som måtte vekk derfra sånn at vi hadde plass til å begynne.

Ellers har jeg nok litt for lett for å bare hive ting inni skap uten at det blir sortert. Så innimellom må jeg ha meg noen økter for å unngå hoarding-tendensene. Jeg er heldigvis svært lite sentimental i forhold til ting.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 01:12   #27
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vi kjøper hytter, og frakter boet dit.

:ultimate hamster:

Jeg har ikke hytte, men min søster har. Say no more.

Jeg har blitt flinkere til å kaste ting ut av huset, men jeg sliter litt med hvor jeg skal gjøre av det. Det føles vanskelig å prakke klær på andre, selv om det er fine klær som nesten ikke er brukt. Dermed går det meste til Fretex. Resten går til loppemarked. Jeg kaster ikke ting som andre kan ha nytte av.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 07:34   #28
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Om det ikke lønner seg i penger å legge ut småting, lønner det seg for miljøet.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 07:45   #29
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ja, det er det samme. Men det er vel i hovedsak møbler som kan settes der? Jeg har mest greier liksom. Vesker, sko, gammelt sengetøy etc. Ræl.

I dag kastet jeg noen helt brukbare Ilse Jaconbsen gummistøvler feks. Jeg har noen lave også og bruker ikke disse. De er tydelig brukt, men har fint litt tid igjen... Men skal jeg ta bilde av alt som er brukbart, legge ut, avtale med noen.... blir jo aldri kvitt det. Hev dem i en sånn Fretexkontainer da, om ikke annet.

Fretexkontainer er ikke å kaste i mitt hode, i hvert fall. Det er på lik linje med å gi til loppis eller bruktbutikk el.l., og helt stuerent. Jeg hiver alt av klær som vi ikke bruker mer i Fretexkontaineren ved nærbutikken her. Den står 50 meter unna oss og det er deilig lettvint.

Ellers gir jeg bort mye på Facebook. Sist nå masse Tupperware, og gangen før det Elfa trådhyller som var som nye men som ikke passet i det nye skapet på Frøkna sitt oppussede rom. Jeg kunne helt sikkert fått noen kroner for tingene, men for meg handler det stort sett om å få det ut av huset fortest mulig og uten å måtte gjøre noe selv. Jeg gir alltid bort mot henting, førstemann som faktisk står på døra får det. Da går det normalt fort, og ingen rom for forhandling.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 07:47   #30
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.035
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Gi-bort gruppe på Facebook er genialt.

Sist leide vi en kontainer. Vi hadde en del hageting som måtte kastes og da tok vi med en del annet fra boder og skap.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 07:48   #31
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Vi gir bort mot henting på Finn. Vi har blitt kvitt ALT.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 08:19   #32
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Jeg har noen skippertak innimellom- hvor jeg sorterer i nevnte hauger:
Ta vare på
Usikker
Gis bort
Kastes

Og den Usikker-haugen går jeg gjennom en ekstra gang etter at jeg har fått alt på plass igjen og det som skal ut av huset ut.
Da viser det seg at den som regel krymper til halve størrelsen, og så har jeg en hovedregel- har noe vært i usikkerhaug før, da skal det ut.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 08:29   #33
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Jeg har nettopp lært at det å kaste ødelagte klær og sengetøy etc er dumt, når man kan gi det til Fretex. Da blir det sendt til tøy-resirkulering, og kan bli alt fra isolasjon til nye tøyfibre til nye klær igjen. Så de tar altså i mot både brukbart tøy og tøy som man ellers ville kastet.

Men til ovedspørsmålet: Grøss! Vi har samme problem. Kanskje vi leier en container/iSekk, tømmer bodene for alt som ikke kan gis bort, samt kjører til gjenvinningsstasjonen med el- og annet avfall, og så får vi litt mer oversikt over det som er igjen som er bra nok til å spare til neste loppemarkedsmulighet melder seg?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 08:36   #34
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Ødelagt sengtøy/håndkler rives opp til filler her hjemme. Perfekte til do og badvaskende barn og til ting som ødelegger filler.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 09:22   #35
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Vi kjøper lite og har lite plass å lagre på så det ordner seg litt selv. Men det vi gjør når vi storrydder er å legge ut alt som er noenlunde brukbart på finn. Gratis mot henting er strålende og har stort sett blitt kvitt alt. Ellers så er det veldig greit at borettslaget stiller med container en gang i året. Vi har nå fylt to søppelsekker med skrot som skal oppi dit til våren. Når vi måtte ta sånn skikkelig opprydning i gammelhuset hjemme på gården så var det rett og slett henger nedenfor vinduet og bare kastet ut alt der og kjørte det avgårde. Hvis ikke hadde vi aldri blitt ferdig. Det eneste vi sorterte ut var elektrisk avfall.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 09:30   #36
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Vi har stor garasje.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 09:53   #37
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Lurer på hvordan FPene har storopprydding. Tenk at du rydder opp i huset til en avdød slektning feks.

Da sprer man det på fem "barn". :btdt: og har det fullt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 17:12   #38
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Vi har hatt garasjesalg om sommeren, det funket bra og solgte unna mye og når høsten kom fikk bruktbutikken resten

Har også solgt mye via facebook, finn osv... vi har flyttet sammen som gjør at man får mye når man ikke har så stor plass og det er utrolig deilig å ha det ryddig. Gir stadig bort og selger litt unna på facebook for å holde det ryddig i kjelleren som stadig fyller seg opp.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 21:00   #39
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan kvitte seg med ting?

Jeg gir bort og selger via kjøp og salg på facebook. Noe gir jeg til bruktbutikker, og det som skal kastes kjører vi på fyllinga.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no