Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-08, 19:11   #121
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Jeg vil gjerne donere bort brukbare organer. Jeg syns det er vanskeligere å si ja til å donere bort barnas organer, men det har vel mer en sammenheng med at jeg ikke orker tenke tanken på at det skulle bli en mulighet... jeg håper jeg ville være nærværende nok til å si ja til det også.

  Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 20:03   #122
Lilleville
Superduperaktiv
 
Lilleville sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 591
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Å donere organer etter jeg er død eller tilnærmet død ser jeg ingen problemer med, og jeg synes det burde vært et register hvor en kunne registrert sitt ønske angående dette. Slik får man sikret at ens vilje blir fulgt, satidig kan man spare pårørende for en vanskelig avgjørelse i en tung tid.

I pappas del av familien er det tradisjon for å donere bort kroppen til forskning. Da bestemor døde i fjor ble kroppem sendt til nærmeste medisinske institutt (ved et universitet). Asken får familen igjen etter "bruk", og den skal plasseres i graven ved siden av bestefar. Min far har også donert kroppen sin til forskning, da spesielt med tanke på at han har en kronisk sykdom det kan være bra å forske på.

Bestemor var dette bevist helt til det siste, til tross for at hun surret på slutten. Da hun for et par år siden oppdaget en kul på leggen sa hun til tante og pappa "Når jeg dør, kan dere passe på å markere denne klumpen med ei kulepenn, slik at de ikke overser det. Det kan jo være noe av interesse!"

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 20:37   #123
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Jepp. Jeg gir villig bort mine organer.

Jeg har vært blodgiver også, og har tenkt å bli det igjen nå når jeg er ferdig med barn og alt rundt det.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 20:40   #124
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Jeg gir villig bort brukbare organer, men er usikker på om jeg liker tanken på å gi kroppen min i sin helhet til forskning.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 21:43   #125
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

LilleVille: Fantastisk!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 22:28   #126
Tulip
Rather Unfriendly
 
Tulip sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 24
Tulip har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Si at du kommer ut for en ulykke, og du må holdes i live av maskiner; vil du da at kroppen din skal kunne redde et annet menneskes liv? Vil du donere bort kroppsdeler?

Jeg bærer også donorkort og mine nærmeste vet dette. Men alle dere som svarer at dere vil være donorer, ER dere det?? Hjelper lite å være positiv til det, man må skaffe seg kortet...

__________________
In need of some colour
Tulip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 22:38   #127
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Opprinnelig lagt inn av Xizh, her.

Hjelper lite å være positiv til det, man må skaffe seg kortet...

Det hjelper ikke med kortet, det som spiller rolle er hva de pårørende sier. Hvis man har sagt til sine pårørende at man ønsker å være donor, er det ikke stort annet man kan gjøre. (Motsatt kan man vel heller ikke hindre de pårørende i å donere vekk organer selv om man selv ikke ønsket å være donor.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 22:48   #128
Tusta
Aktiv
 
Tusta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 265
Tusta er litt kul
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Opprinnelig lagt inn av Xizh, her.

Jeg bærer også donorkort og mine nærmeste vet dette. Men alle dere som svarer at dere vil være donorer, ER dere det?? Hjelper lite å være positiv til det, man må skaffe seg kortet...

KOrtet betyr egentlig ingenting. Det viktigste er å opplyse sine nærmeste om hva man ønsker.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 23:04   #129
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Definitivt ja. Både til donasjon og forskning. Er jeg død, så er jeg død, og om min kropp da kan brukes til noe fornuftig, så vær så god. Skulle noen studenter eller hvem det nå måtte være, slå av en vits mens de forsket på meg, så er det også greit. Jeg er der jo ikke alikevel.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 10:04   #130
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Kom igjen, da!

__________________
2003 2007 2009 2011

Sist redigert av Skremmern : 06-03-08 kl 14:29.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 10:10   #131
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Det er lov, men ganske byråkratisk og kronglete, og med strenge begrensninger på sted. Før var det ikke lov å søke før etter man var død, sånn at man ikke kunne være sikker på om man fikk lov før man døde. Jeg vet ikke om det er endret nå. Jeg vet at HEF kjempet for en endring, i hvert fall.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 10:20   #132
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Kult.

__________________
2003 2007 2009 2011

Sist redigert av Skremmern : 06-03-08 kl 14:29.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 10:26   #133
Ika
Just hanging around
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2
Ika har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Her i huset har både jeg og samboer donorkort og har sagt ifra til famiien at vi ønsker å kunne hjelpe andre om det skulle skje noe med oss.

Har selv en svigerfar som desperat trengte nye lunger og som har vært syk i 7 år, hvor 3 av de siste åra sto han på donorliste for nye lunger. De kom i siste liten i august-07, det er heller tvilsomt at han hadde overlevd denne vinter`n uten donasjon. Så jeg har levd oppi det og virkelig fått sett verdien av de.

Vi alle har 7 organer som kan doneres bort, det vil si at man kan hjelpe 7 andre mennesker det.

De som enda ikke er sikker på om de ønsker det, eller er helt motstander av det, kan vel bare snu litt på situasjonen?? Om ditt eget barn blei døds syk og eneste som kunne hjelpe var om hun/han fikk nye organer, da hadde dere nok vært takknemlige. Tenk på andre voksne og barn som er i den fortvilte situasjonen der ute.

Ika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 10:30   #134
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Nå kan man søke selv ja:

Sitat:

Lov om kirkegårder, kremasjon og gravferd (gravferdsloven).
Kapittel 4. Forskjellige bestemmelser.
§ 20. Privat gravsted og spredning av aske.

Når særlige grunner foreligger, kan fylkesmannen gi tillatelse til at private får anlegge gravplass på egnet sted for nedsetting av askeurne. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen.

Fylkesmannen kan etter søknad fra person som har fylt 15 år, gi tillatelse til at den som skal sørge for vedkommendes gravferd sprer asken for vinden. Tillatelse kan også gis etter vedkommendes død når det godtgjøres at avdøde ønsket askespredning. Slik tillatelse kan også gis for aske etter barn når nærmeste etterlatte ønsker det. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen. Ved slik gravferd kan det ikke kreves kirkelig medvirkning.

Departementet publiserte en tolkning i et rundskriv i 1999. Den er nok verdt å lese hvis man er opptatt av dette for egen del.

Personlig må si jeg syns det hele virker veldig overdrevent byråkratisk og komplisert; litt karbon er vel ikke noen miljøtrussel eller helserisiko samme hva man gjør med den, men jeg skjønner jo at man er opptatt av å ikke støte noen på dette området.

Ben "Donny was a good bowler, and a good man." Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 10:34   #135
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Personlig må si jeg syns det hele virker veldig overdrevent byråkratisk og komplisert; litt karbon er vel ikke noen miljøtrussel eller helserisiko samme hva man gjør med den, men jeg skjønner jo at man er opptatt av å ikke støte noen på dette området.

Kraftig uttynna aske frå ein avdød kropp er vel noko av det minst farlege eg kan tenke meg å ha i den lufta eg pustar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 10:40   #136
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Er det ikke mye miljøgifter og kvikksølv og hva har du i sånne lik, da?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 10:48   #137
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det ikke mye miljøgifter og kvikksølv og hva har du i sånne lik, da?

Du kvalifiserer vel neppe som spesialavfall selv om du har en plombe eller to, men ved kremasjoner vil det jo være noe utslipp av kvikksølv som til sammen kan utgjøre et miljøproblem, men selve asken er nok ganske ren.

Ben "get a box of ashes you can pretend are hers" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 12:56   #138
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Ah, så giften er borte etter brenningen? Så for meg forgiftet aske, nemlig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 14:11   #139
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Før var det ikke lov å søke før etter man var død

Veldig fin, byråkratisk måte å hindre noe på uten å direkte forby det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 14:52   #140
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Og i lys av miljøaksjonen: Jeg fant en morbid interessant artikkel om kremasjon, begravelse og kompostering av lik på en BBC-blog: I’ll compost your corpse.

I følge artikkelen ser det ut til at både tradisjonell begravelse og kremasjon medfører ganske betydelige miljøproblemer; kremasjon bruker mye strøm og fører til en sjettedel ev kvikksølvutslippene i Storbritannia i tillegg til utslipp av andre giftstoffer. Kister kan inneholde rikelige mengder miljøgifter, og måten menneskelik råtner på i en vanlig grav er visst ikke bra for miljøet heller.

Noe av dette kunne man sikkert med gjøre noe med; fjerning av tenner før kremasjon og mer miljøvennlige kister for eksemepel. En del av de andre forslagene i artikkelen vil nok stride mot religiøs overbevisning eller fintfølelese hos mange.

Ben "preparing for the zombie uprising" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
organdonasjon


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no