Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Diagnose: Cøliaki

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-09, 20:35   #41
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

og besynderlig nok har spisdegslank.no, som egentlig er en lavkarbonettbutikk, flere mikser til brød og kaker og pizza og sånt som er fantastisk gode - OG glutenfrie!! (jeg synes brødet deres er 10 millioner ganger bedre enn vanlig glutenfritt eller miks fra semper/butikken/hva jeg får til selv...). Gå inn på postordremenyen.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 20:40   #42
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.571
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

og besynderlig nok har spisdegslank.no, som egentlig er en lavkarbonettbutikk, flere mikser til brød og kaker og pizza og sånt som er fantastisk gode - OG glutenfrie!! (jeg synes brødet deres er 10 millioner ganger bedre enn vanlig glutenfritt eller miks fra semper/butikken/hva jeg får til selv...). Gå inn på postordremenyen.

Men - den glutenfrie pizzadeigen er tilsatt gluten. Les innholdsfortegnelsene før du bestiller noe derfra.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 20:41   #43
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Auda! Takk for tips!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 20:44   #44
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Men spisdegslank er veldig opptatt av å holde innholdsfortegnelsene hemmelig, og fraråder allergikere å kjøpe derfra? Det gjelder kanskje ikke produktene de kjøper fra junaiten og sånt?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 20:51   #45
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.571
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Men spisdegslank er veldig opptatt av å holde innholdsfortegnelsene hemmelig, og fraråder allergikere å kjøpe derfra? Det gjelder kanskje ikke produktene de kjøper fra junaiten og sånt?


Har de lov til å holde innholdet hemmelig?

Jeg skal spørre dem hva produktene deres inneholder.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 20:57   #46
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Har de lov til å holde innholdet hemmelig?

Jeg skal spørre dem hva produktene deres inneholder.

Det vet jeg ikke. Jeg har iallefall snakket med en lege som stoppet samarbeidet med dem, fordi de nektet å oppgi hva maten inneholder. Det er visst mye sukkererstatninger++ i maten.

Jeg har selv lest der inne (for tre måneder siden eller noe sånt) at de fraråder allergikere å kjøpe deres mat, siden de ikke ønsker å informere om hva maten inneholder. De ønsker heller ikke å oppgi næringshold i de ulike rettene, bare hva de samlet totalt kommer opp i per dag i ferdigpakkene.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 20:59   #47
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.571
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Spis deg frisk, men hvis du er allergisk får du ikke kjøpe?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 21:03   #48
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Spis deg frisk, men hvis du er allergisk får du ikke kjøpe?

Jeg kan ikke finne hvor jeg leste det der nå, mulig de har endret på det. Det sto iallefall at de fikk mange henvendelser fra allergikere, og at de generelt frarådet alle allergikere kostholdet. Det sto også en begrunnelse for hvorfor de ikke oppga innhold, det var så vidt jeg husker litt av typen; "Det skal vi ikke bry det søte lille hodet ditt med, slik at du blir forvirret og ikke holder deg til dietten". Men de produktene de importerer og selger videre (brødmix og sånt) kan det jo hende de oppgir innholdsfortegnelse på.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 21:17   #49
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.571
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Jeg skal høre med forbrukerombudet om hva de syns om den slags reklame, eller kanskje hva Forbrukerrådet syns om den slags produktmerking.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 00:29   #50
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Har du cøliaki?? For da spiller det ingen rolle om kroppen ikke lager symptomer av spelt - den tåler det uansett ikke siden det er gluten i spelt.

Nei, har ikke cøliaki. Da hadde jeg ikke spist spelt. Jeg tåler ikke hvete og rug, og varierer mellom spelt og glutenfrie alternativer for å få litt balanse i kostholdet.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 21:12   #51
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Fikk forøvrig dette svaret fra Thor Foseid (han er vel eieren av spisdegslank.no):

Hei igjen.

Ser at det ligger igjen en gammel tekst på billedarkivet på vår hjemmeside. Det har tydeligvis skjedd en glipp da ikke denne teksten ble rettet. Men det forandrer fortsatt ikke på at våre egenproduserte produkter (med unntak av mandelgrøt) ikke inneholder gluten. Det er mange år siden vi benyttet gluten, men det finnes gluten i havrekli som vi benytter i mandelgrøt. Fint at du gjorde oss oppmerksom på feilen på vår hjemmeside. Vi skal rette dette på mandag.

Mvh
Thor

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 02:16   #52
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

I dag har vi vasket rundt og omorganisert kjøkkenet. Stælken har fått en helt egen sone på kjøkkenbenken der han har brødbakemaskinen sin og egen skjærefjøl, og overskapet rett over hans del av kjøkkenbenken har blitt hans matskap.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 02:51   #53
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

I dag har vi vasket rundt og omorganisert kjøkkenet. Stælken har fått en helt egen sone på kjøkkenbenken der han har brødbakemaskinen sin og egen skjærefjøl, og overskapet rett over hans del av kjøkkenbenken har blitt hans matskap.

Det må til.
Jeg har tenkt på dere, godt at dere i det minste har fått noe å forholde dere til, selv om jeg skjønner det er mange rare tanker nå

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 03:03   #54
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det må til.
Jeg har tenkt på dere, godt at dere i det minste har fått noe å forholde dere til, selv om jeg skjønner det er mange rare tanker nå

Takk, kjære deg!

Det er trist, men samtidig litt godt å ha fått en diagnose. Jeg er glad for at han har fått den nå, og ikke om tjue år, og samtidig lei meg for at han har gått rundt med magesmerter siden han var bitte liten, og skjult det for meg. Jeg er glad for at vi nå vet 100% sikkert hva han reagerer på (og at han virkelig reagerer på noe), og kan fjerne det fra kosten hans og vente på å se resultater, og slippe å famle i blinde mer. Jeg er trist fordi jeg vet at han kommer til å føle seg utenfor til tider, og glad for at det tross alt er veldig mye mer han kan spise, enn han ikke kan spise. Summa summarum - blandede følelser, mye å tenke på, mye å sette seg inn i. Men det går seg til. Nå kan det bare bli bedre. *bestemmer*

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 08:15   #55
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 10:37   #56
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki



Det er jo mange andre som ikke tåler ting også da, melk feks, nøtter, sitrus osv... Man får fokusere på mulighetene og ikke begrensningene.

Min 5-åring er en kløppper i hva hun kan spise og ikke, hvordan man håndterer maten og ikke osv. De kommer raskt inn i rutiner og det blir en hverdag for dem - jeg tror at om vi er flinke til å vise dem mulighetene så fokuserer de ikke så mye på begrensningene. Det er liksom bare det å sette i gang med rutiner. Ordne opp i hva man trenger å gi ut av infor feks. Skriv til skole/sfo - kanskje bake noe å legge i fryseren der (på sfo)? Fylle egen fryser med diverse slik at det blir enkelt å bare ta opp noe om han plutselig blir bedt med på noe... Opplyse om at det finnes uendelig mange muligheter til baking av glutenfrie kaker ifbm bursdager og slikt - eventuelt tilby å bake selv osv...

Det ordner seg dette, det blir plutselig en vane, en rutine man nesten ikke tenker over.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 10:54   #57
Gladpappa
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 1
Gladpappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Min bedre halvdel har Cøliaki, og jeg har et lite brød tips.

Vi brukte lang tid på å finne et godt brød etter vi permitterte bakemaskinen.
Det beste brødet vi har funnet i frysedisken er "Fria glutenfritt brød".

Glutenfrie brød pleier ellers å være sørgelig.

Gladpappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 11:22   #58
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.949
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Gladpappa er flink til å reklamere for både det ene og det andre her på forumet , men denne anbefalingen kan jeg sille meg bak, faktisk. Fria er godt. Jeg har blitt lat og nesten ehlt slutta å bake brød selv. Et essensielt tips: Glutenfritt brød bør komme rett fra fryseren, så bare ta opp de skivene han skal spise. Hvis de har mikro i barnehagen eller på skolen, er det også mulig å varme skivene lett i mirkoen, så blir de litt mindre tørre, synes jeg.

Meld dere gjerne inn i NCF, og gå på glutenfri juletrefest i januar, alle sammen!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 12:18   #59
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Opprinnelig lagt inn av Gladpappa, her.

Min bedre halvdel har Cøliaki, og jeg har et lite brød tips.

Vi brukte lang tid på å finne et godt brød etter vi permitterte bakemaskinen.
Det beste brødet vi har funnet i frysedisken er "Fria glutenfritt brød".

Glutenfrie brød pleier ellers å være sørgelig.

Vi bruker bare Fria brød, og alle de andre produktene. Lillebror elsker minibaguettene og bollene, ja og kanelbollene (de små).

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 12:45   #60
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Datteren min liker ikke Fria brød en gang hun - til nød kanskje rundstykke, men helst ikke det heller.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no