Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Ja! 83 40,69%
På grensen 78 38,24%
Nei 41 20,10%
Mener ikke noe 2 0,98%
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-13, 18:57   #61
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Jeg synes det i beste fall er naivt, men mest historieløst, å be folk om å bevise at Frp er et rasistisk parti ved å liksom lete frem "brune mennesker er skumle" fra partiprogrammet.

Den fremmedfrykten og "hverdagsrasismen" mange utviser i etterkant av hendelser lik den i Årdal eller når det skrives om gruppevoldtekter i Oslo, forsterker Frp ved å spinne videre på denne frykten som bor i folk og virkelig gi grobunn for frykten. Ved å jatte med velgeren, utnytte kompliserte saker og servere enkle løsninger "ja, dette hadde ikke skjedd hadde det vært lukka asylmottak" eller "ja, Mullah Krekar må kastes ut av Norge" er det vanskelig å arrestere de på noe da man står i fare for å fokusere på "forbryter" og ikke offer. Og det er virkelig problematisk at de bruker den type saker (og ikke f.eks. heldagsskole og varmmat til alle) når de snakker til velgerne og prøver å vinne stemmer. For mange stemmer Frp fordi Frp vil kaste ut alle kriminelle, Frp vil kaste ut Krekar og de vil lukke asylmottak og passe på at norske borgere er de som får støtten og hjelpen som vi vanligvis deler med verdens fattigste. Det snakkes høyt om gamle Marit som ikke får nok stimuli på gamlehjem og barn i Norge som legger seg sultne eller ikke har råd til å delta på fritidsaktiviteter og at vi må ta vare på våre egne først. Det er som om partiet ikke evner å ha to tanker i hodet på engang, og velgerne som sliter med det samme gir glatt en stemme til partiet som skal passe på at norske barn får det de trenger først.

I Norge virker det nå som om holdningen er den at i verdens rikeste land skal vi ha det best, og vi skal ha det bedre enn alle andre fordi vi bor i verdens rikeste land. Der hvor partier på venstresiden samles for å tenke ut løsninger i psykiatrien som kan ta seg av asylsøkere og kartlegge problemer og utfordringene man står overfor når de kommer inn i landet, er Frps løsning å kaste dem ut. Og det får de masse støtte for, spesielt når unge, blonde tenåringer myrdes på bussen.


Sist redigert av Skremmern : 16-11-13 kl 19:07.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 19:11   #62
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Beklager, men jeg synes faktisk ikke at man kan kalle etparti rasistisk uten at der har er politikk program som er rasistisk. Men man må gjerne beskylde personer for å være rasister. Man kan også gjerne si at det i FrP er rasistiske fraksjoner. For det er det, helt klart.

Akkurat som ikke alle muslimer er onde mennesker. Mens det finnes dem som er det. Og det finnes også fundamentalistisk muslimske grupperinger.

Jeg vil bare understreke at jeg ikke er spesielt begeistret for FrP og deres politikk. Og som sagt er det fraksjoner der som er både ubehagelige og vemmelige.

Men jeg synes fremdeles den retorikken man bruker når man sier at FrP er et brunt og rasistisk parti er den samme som disse vemmelige fraksjonene i FrP bruker når de snakker om de farlige muslimene og de kriminelle innvandrerne: man plukker fram de verste og lar dem være de representative. Og det er jo på mange måter naturlig, all den tid de blir så synlige. Men jeg synes slike generaliseringer er lite produktive og skadelige for samfunnet.

Og mest av at gjør det at man blir ute av stans til å ta sen virkigtige diskusjonen om
Hva vi faktisk skal gjøre med det faktum at vi har en ransbølge begått av barn og ungdom med minoritetsbakgrunn i Oslo. At vi har psykisk syke asylsøkere som går løs. At vi har et problem med overrepresentasjon av somaliske foreldre som svindler barnetrygd og annen trygd. At vi har muslimske ledere som snakker med to tunger og forsømmer fundamentalisme offentlig, mens de på bakrommet oppfordrer til det motsatte.

Dette er ting som vi MÅ kunne snakke om, uten at noen begynner å hyle rasisme.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 19:14   #63
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Det er kanskje ikke rasisme når det ikke handler om rase, men hva skal man kalle det? Det sårer like mye å få dritt slengt etter seg på andre grunnlag også. Når man får høre at barna sine ikke har livets rett fordi de er muslimer og halvkaster, eller når man får høre at datteren skal passe seg på skoleveien, for slik "Profeten voldtok Aisha kunne jo noen komme til å voldta din datter sånn tilfeldig på skoleveien"... Kanskje ikke rasisme, men hva faen er det da?

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 19:23   #64
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Det er kanskje ikke rasisme når det ikke handler om rase, men hva skal man kalle det? Det sårer like mye å få dritt slengt etter seg på andre grunnlag også. Når man får høre at barna sine ikke har livets rett fordi de er muslimer og halvkaster, eller når man får høre at datteren skal passe seg på skoleveien, for slik "Profeten voldtok Aisha kunne jo noen komme til å voldta din datter sånn tilfeldig på skoleveien"... Kanskje ikke rasisme, men hva faen er det da?

Fordommer, fremmedhat, mobbing? Og noen av dem som slenger sånn er nok rasister. De mener at muslimer som gruppe innehar egenskaper som ikke kan endres.



Jeg er sterk motstander mot en hver fordømmelse av mennesker basert på kultur, religion og rase.

Jeg sier ikke at det ikke finnes frpere som er rasister. Jeg har også sagt at det nok er fraksjoner i partiet som er det. Og det er fullstendig uaktuelt for meg å sympatiserte med et parti som har slike elementer. På samme måte som jeg ikke sympatiserer med KrF, som har fraksjoner som jeg synes har er menneskesyn jeg ikke kan stå inne for.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 19:42   #65
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.789
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Jeg tror at FrP er et parti som tiltrekker seg mange som lider av fremmedfrykt, intoleranse og frykt for det ukjente. Jeg tror det er et parti som dyrker misnøyen og følelsen av at man har Rett Til Å Ha Det Som Man Vil Ha Det fordi man er født i Norge og har foreldre som er født i Norge. Jeg tror det er et parti som lever av å dryrke en vi mot dem-mentalitet, og vokser av å forenkle og polarisere. Og jeg tror det er et parti som ikke korrigerer mennesker som spyr ut enkle løsninger, gjerne tuftet på at det er Noen Andre som har ødelagt for dem.

Men de er ikke Hvit Valgallianse, Ku Klux Klan eller noen av de mer usjarmerende kristenfundamentalistene, så derfor mener jeg ikke de er rasistiske som sådann. Men jeg liker ikke populismen, forenklinger og fremmedfrykten som grasrota i FrP står for.

Samtidig så tror jeg at det er mye frustrasjon som fører til at en del stemmer FrP, at politikere kan bli for blankpolerte og for lite villige til å snakke skikkelig om de problemene vi faktisk har i samfunnet, fordi man er redde for å bli stemplet som nettopp rasister.

Norge har uten tvil et integreringsproblem. Og det går begge veier. Vi har en del innvandrergrupper som er lite interessert i å integreres, og vi har ganske mange nordmenn som ikke er interessert i å inkludere. Vi er en ganske homogen befolkning, som trives på hvert vårt berg, og egentlig syns folka i nabobygda er litt rare, så det er kanskje ikke så rart at det ikke er helt enkelt å forholde seg til den nyinnflyttede vietnameseren, somalierne eller syreren. Og spesielt ikke hvis det er snakk om 50 krigsskadde unge menn som flytter inn i en liten bygd med 4000 innbyggere. Og da appellerer FrPs enkle fryktretorikk og krav om kutt i flyktningekvoter, fordi dette er superskummelt.

Jeg syns Ehsan Fadakars kronikk egentlig er ganske interessant, fra et sosiologisk perspektiv, fordi det han ikke gjør i kronikken sin er å feie for egen dør. Han dundrer løs på Norges behandling av fattige uten å samtidig se på alle de sosiale problemene som eksisterer i eget land. Sverige har en del ekstremt store utfordringer knyttet til store ghettoer, med mange fattige. De har opplevd flere opptøyer, noe som typisk forekommer der det er mange fattige som er misfornøyde, noe vi foreløpig ikke har hatt i Norge. Og jeg lurer på om de faktisk drøfter dette problemet, eller bare skyver det under teppet. Og heller skyter på Norge, og beskylder oss, som folk å være rasistiske (for det er egentlig hele Norge, ikke bare FrP som beskyldes) og egoistiske, fordi det forklarer hvorfor vi ikke opplever de samme problemene som både Sverige, Danmark og resten av Europa opplever.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 19:52   #66
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Fordommer, fremmedhat, mobbing? Og noen av dem som slenger sånn er nok rasister. De mener at muslimer som gruppe innehar egenskaper som ikke kan endres.

Fremmedhat?

Jeg synes ikke det er riktig å kneble motdebattantene ved å påstå at de "hyler ut om rasisme" når vi faktisk prøver å gi velbegrunnende svar for hvorfor vi mener det sånn. Jeg er enig i at det er en uting å rope ut om rasisme og på den måten gjøre sånn at begrepet mister sin sterke betydning, men dette blir noe annet. Vi er nødt til å ta et oppgjør med Frp og det må være tillatt å sette fingeren direkte på problemet, og ikke pakke det inn med ord som "fremmedhat" (hate de som ikke er som oss?), fordommer og mobbing.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 20:31   #67
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Det med julefeiring var fjasing. Mange har problemer med den ene og den andre grupperingen. Tanken bare slo meg, siden tråder om jul også pågår i disse tider.

Rasisme er holdninger knyttet til rase. Noen her definerer det feil rett og slett. Det var et av poengene. Det ødelegger begrepet å slå om seg med det når det er andre ting man beskriver.

Diskriminering er aldri greit.

Å mene noe om en gruppe basert på f.eks. kulturgrunnlag er naturlig. Kultur definerer oss. Det behøver ikke bety noe negativt, men har noe med hva man definerer seg som, og ikke minst hva man forventer hos andre.

Ellers sier Milfrid det veldig bra, så jeg støtter i bunn og grunn bare det hun skriver.


Sist redigert av Dronningen : 16-11-13 kl 20:39.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 20:38   #68
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Dette er FNs definisjon på rasisme:

«...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»

Kan ikke da en påstand om at asylsøkere bør stenges inne i lukkede mottak mens søknaden deres behandles anses som rasistisk? Eller påstanden om å nekte romfolk innreise i Norge?

Er det bare jeg som ikke skjønner definisjonen helt? Jeg mener at FRP på noen områder er rasistisk og jeg opplever ikke at de er særlig bekymret for å bli oppfattet som det heller. Ikke før nå, som de er i regjering, vel og merke.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 20:38   #69
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.867
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

For å gjøre det helt klart, jeg sier ikke at alle Frpere er rasister. Men det er et parti hvor msn har stor toleranse for at enkeltmedlemmer har slik holdninger. Da C Tybring-gjedde publiserte sin disneyland-kronikk, var det som medlem av FrP ikke som privatperson. Siv snakket om snikislsmislamisering helt til hun fikk en ministerpost. Og jeg synes det er hersketeknikkete å si at jeg ikke er bedre enn FrP når jeg hevder at de er rasister.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 16-11-13 kl 21:57.
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 20:48   #70
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.867
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Dette er FNs definisjon på rasisme:

«...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»

Kan ikke da en påstand om at asylsøkere bør stenges inne i lukkede mottak mens søknaden deres behandles anses som rasistisk? Eller påstanden om å nekte romfolk innreise i Norge?

Er det bare jeg som ikke skjønner definisjonen helt? Jeg mener at FRP på noen områder er rasistisk og jeg opplever ikke at de er særlig bekymret for å bli oppfattet som det heller. Ikke før nå, som de er i regjering, vel og merke.

Jeg skjønner også definisjonen på rasisme slik som deg, Meissa. Jeg anser forslag om å sende ut romfolk og lukkede asylmottak som rasistiske.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 21:16   #71
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.


Kan ikke da en påstand om at asylsøkere bør stenges inne i lukkede mottak mens søknaden deres behandles anses som rasistisk? Eller påstanden om å nekte romfolk innreise i Norge?

Første er ikke rasisme. Nr 2 er rasisme. Har FrP foreslått å nekte romfolk innreise?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 21:18   #72
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.867
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Første er ikke rasisme. Nr 2 er rasisme. Har FrP foreslått å nekte romfolk innreise?

Per Sandberg snakket om det på Skavlan i går. Har han skrevet om det i boken sin, kanskje?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 17-11-13 kl 18:44.
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 21:19   #73
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Forslag om lukkede mottak kan være rasistisk motivert, men det er ikke rasisme i seg selv. Lukkede mottak vil strengt tatt også kunne ramme samme etniske gruppe som man selv tilhører.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 21:21   #74
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Per Solberg snakket om det på Skavlan i går. Har han skrevet om det i boken sin, kanskje?

Jeg så ikke Skavlan.

Det har fra flere holdt politisk vært snakket om innstramminger overfor rumenske statsborgere, men jeg har ikke hørt det om romfolk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 21:23   #75
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg skjønner også definisjonen på rasisme slik som deg, Meissa. Jeg anser forslag om å sende ut romfolk og lukkede asylmottak som rasistiske.

Jeg tenker at det å ønske å sende ut folk som ikke har lov til å være i landet ikke uten videre er rasistisk. Lover og vedtak bør følges opp uavhengig av statsborgerskap eller religion og hudfarge. At det stort sett er rom som tigger og bosetter seg ulovlig, bør ikke være grunn til å IKKE håndheve vedtatte regler. Asylsøkere som har fått avslag skal sendes ut. Når det er en utfordring å finne dem, og vi vet at flere utfører kriminalitet mens de leker katt og mus med politi og myndigheter, skjønner jeg at myndighetene må se på nye løsninger for å få systemet mer effektivt.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 21:25   #76
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Jeg ser at Sandberg ville bruke samme paragraf som man bruker mot fotballpøbler og mc-gjenger mot romfolk.

For at den paragrafen skal kunne brukes må det ganske sterk mistanke om at kriminelle handlinger er planlagt. Jeg lurer på hvordan han ville praktisert det?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 21:27   #77
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.867
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg tenker at det å ønske å sende ut folk som ikke har lov til å være i landet ikke uten videre er rasistisk. Lover og vedtak bør følges opp uavhengig av statsborgerskap eller religion og hudfarge. At det stort sett er rom som tigger og bosetter seg ulovlig, bør ikke være grunn til å IKKE håndheve vedtatte regler. Asylsøkere som har fått avslag skal sendes ut. Når det er en utfordring å finne dem, og vi vet at flere utfører kriminalitet mens de leker katt og mus med politi og myndigheter, skjønner jeg at myndighetene må se på nye løsninger for å få systemet mer effektivt.

Det jeg reagerer på er forslag om at alle romfolk skal ut. Det er det jeg synes er rasistisk. Jeg synes selvsagt ikke at kriminelle skal få herje fritt. det er jo nettopp generaliseringer jeg er i mot. Hvordan klarer du å lese det som om jeg mener at folk skal få herje fritt?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 21:33   #78
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.416
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Sandberg vil stenge grensene for romfolk. Og franskmenn og bulgarere, bare sånn for å ikke høres så rasistisk ut. http://m.db.no/2013/05/03/nyheter/po...6976935/?www=1

Sitat:

«Politiet kan med hjemmel i Politilovens paragraf 7 stanse grupper med organiserte romfolk, bulgarere eller franskmenn på landegrensen fordi man av erfaring vet at disse menneskene bryter den alminnelige ro og orden og samtidig er det bevist at mange bedriver kriminalitet», står det på partiets hjemmeside.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 21:36   #79
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det jeg reagerer på er forslag om at alle romfolk skal ut. Det er det jeg synes er rasistisk. Jeg synes selvsagt ikke at kriminelle skal få herje fritt. det er jo nettopp generaliseringer jeg er i mot. Hvordan klarer du å lese det som om jeg mener at folk skal få herje fritt?

Nei, jeg kommenterte vel egentlig bare det at lukkede mottak ikke nødvendigvis er rasistisk, siden det vil gjelde alle som ikke har fått opphold i Norge. Herje fritt, var dine ord.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 21:41   #80
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.867
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Nei, jeg kommenterte vel egentlig bare det at lukkede mottak ikke nødvendigvis er rasistisk, siden det vil gjelde alle som ikke har fått opphold i Norge. Herje fritt, var dine ord.

Du skrev innlegget ditt som om du tolket meg til å me e at man ikke skulle håndheve regler overfor folk som gjør noe galt fordi de er rom eller asylsøkende. Det har jeg ikke sagt. Jeg har sagt at Per Sandberg er rasistisk når han fremmer forslag som politiker om å stenge grupper ute fra landet.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no