Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Nå skal det bli orden

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-10, 08:16   #1
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.057
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

[Hage] Nå skal det bli orden

Vi skal bytte ut plattingen med Noe annet, så vi har tatt kontakt med et hagedesign-firma. De var på besøk i går, og skal komme med forslag til Noe annet, samt en hageplan for hagen ellers.

Det som er i hagen per i dag er en gjeng med bringebærbusker (som ingen spiser noe av), en ripsbusk (som høstes og gis til mamma for at hun kan lage dessert av), en syrin, et prydepletre noen triste kvaster ellers.

Det å ta kontakt med et slikt firma har sittet langt inne, men etter møtet i går er jeg veldig og gleder meg til å se hva de kan få ut av den mosebefengte og løvetanninfiserte gressflaten vår.

Bilder vil komme

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 08:22   #2
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Oi, så spennende da.
Gleder meg til å se.

Hva vil dere ha i stedenfor plattingen da?
Jeg synes den er fin jeg.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 08:35   #3
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.057
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Jo, men den har slått seg etter noen år med masse snø. Vi ønsker den ned på samme plan som gresset og helt ut til gjerdet mot naboene.

Jeg har lyst på noe med stein og et av bildene jeg hadde tatt som inspirasjon til møtet var det samme som en av damene hadde tatt med seg. Og det lover jo godt.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 08:35   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Det tror jeg er lurt. Foreldrene mine gjorde det da de flyttet inn her, selv om de var unge og lutfattige, og jeg ser at de fikk en hage som fungerer.

(Vi har bruddskifer forresten, i to uteplasser, gangvei og trapp. Selv om det har ulemper også, tror jeg det er den beste løsningen.)

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 08:40   #5
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Ja, stein er fint. Vi er fornøyd med vår lille steinbelagte plass i hvertfall.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 19:06   #6
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.230
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Så spennende! Gleder meg til bilder underveis!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 19:11   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Vil gjerne se bilder.

Hva kostet hagedesignfolka?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 19:11   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Vil gjerne se bilder!

Hva kostet hagedesignfolka?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 19:18   #9
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Husk før-bilder, det er morsomt.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 20:44   #10
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.057
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vil gjerne se bilder!

Hva kostet hagedesignfolka?

Vet ikke helt ennå

Før-, under- og etterbilder vil komme.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 20:55   #11
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Så spennende!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 20:58   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Spennende! Jeg (*kremt*, vi) skal lage platting av skiferheller, så den går i ett med bakken, siden vi har en skråning nedenfor (med platting 30 cm over bakken ville vi måttet hatt rekkverk og det vil vi ikke), så jeg følger spent med på bilder.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 21:05   #13
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.741
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Spennende! Jeg gleder meg også til å følge med. Vi har ikke hage (bor i terrasseleilighet), men jeg er hage-wanna be om dagen.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 15:59   #14
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.057
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Nå har vi fått en e-post fra hagearkitektene med 3 forslag. Et ble luket ut og da satt vi igjen med 2. Forslagene er med utgangspunkt i hva vi sa vi likte og ikke likte. Alikevel så var det det ene av de to som vi umiddelbart likte best og etter å ha studert forslaget nøye har vi gitt tilbakemelding på at vi går for "Den ovale hagen". Nå kommer de til å jobbe videre med denne tegningen og gi oss en detaljert plan, med materialvalg, liste over blomster og busker osv.

Noen bilder:

Forsiden av huset.




Godgutten




Fra forsiden og rundt hjørnet:



Denne skal vi beholde:



Fra syrinen og motsatt vei. Alt som er inntil husveggen forsvinner.



Baksiden av huset. Her tar vi vekk terassen og legger stein omtrent helt ut til gjerdet.



Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 16:03   #15
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Så spennende! Gleder meg til å følge med på forandringen! Lykke til!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 16:04   #16
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Dette sier antagelig mer om hagen min enn om din, men jeg syns dere hadde det fint jeg.
Men ser at denne "tarmen" med gress foran terrassen ser litt rar ut, så det blir sikkert fint med stein helt frem. Gleder meg til å se resultatet av hva "proffene" kommer frem til!

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 17:01   #17
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Åh, det blir knallfint med steinterrasse!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 22:00   #18
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Det blir sikkert kjempefint.
Og fine syrinen da.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 15:46   #19
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.057
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

En liten oppdatering: damene har nå vært her og levert tegning 1:100 og et moodboard. De har gitt oss en PP over vår hage, med forslag til blomster og herdighet. Blomstene vil da plantes slik at når den ene er ferdigblomstret blomstrer det andre.

Nå er det ferie og da skjer det ingenting (jeg vil selvfølgelig at de skal begynne i morgen ), men i august vil det komme en anleggsgartner og gi oss et anbud på steinlegging og andre anleggsgartnerting. Blomsterdamene vil også komme med anbud til selve blomsterplantejobben. Da kommer de med jord, blomster, trær og muskler.

Det ser i alle fall meget bra ut på tegningen og moodboardet

Obelix: veeeldig fine syrinen. Bak denne har de foreslått å plante en annen type syrin, som blomster litt sent på sommeren, dvs. etter at hekken og syrintreet er ferdigblomstret.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 08:46   #20
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.057
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Nå skal det bli orden

Ny oppdatering. Anbud er mottatt og akseptert, og i går kveld fikk vi beskjed om at de starter i morgen

Terrassen er fjernet, så nå må vi få vekk grillen, putekassen og noe annet smårusk som ligger og slenger.

Dette betyr at vi kan få plantet masse løk i høst

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no