Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Hvilket alpinutstyr?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-16, 13:52   #41
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.265
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Jeg har ski som er nesten like lange som meg selv, Candy og er godt fornøyd med dem. Hva radiusen er, vet jeg ikke, men jeg vet at de er mer enn 12 år gamle (=eldre enn unga ). Også Scarpastøvler.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-16, 14:33   #42
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.297
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Herregud! Scarpa, ja. Ikke Scarpia.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-16, 16:06   #43
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Den gang jeg drømte om nytt utstyr var det K2 som var det store. Dessverre var aldri de lange pakkene under juletreet til meg.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 10:57   #44
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Tusen takk for alle innspill! Det var nyttig! Det endte faktisk med bakkeski, type slalom. Det var flere grunner: Toppturski er utrolig mye dyrere. Det skulle jeg stått i, hvis det ikke var for at de er ganske mye vanskeligere å mestre i bakken i følge den ganske erfarne selgeren. De er så brede for å flyte oppå snøen, så jeg vil slite med å bruke teknikk jeg lærte for 20 år siden. De har heller ikke de oppbygde bindingene som hjelper svingen. Rene telemarkski finnes det lite av, men det var et alternativ. De kan også brukes til topptur, men de er ganske mange hakk tyngre. Det skulle jeg også stått i, så det var der det var vanskelig å velge.

Jeg falt ærlig talt litt av underveis når han utmalte alle alternativene, bindinger som kan endres og tilpasses, sko som kan bli gåsko ved å skru av klosser under osv. Derfor gikk vi for det enkleste: Alpinski som gir mestring. Skoene kan brukes som gåsko, de kan løsnes i skaftet slik at de ikke blir så stive og klossen kan tas av. Dermed kan jeg kikke etter brukt toppturutstyr om noen år når barna kan stå i bakken alene og vi voksne kan gjøre hva vi vil.

Da mangler staver (hvordan kunne vi glemme å kjøpe staver?) og briller (må tilpasses hjelmen, som jeg ikke hadde med). Satser på at buksa mi går over skoene, må prøves før vi drar. Har ikke en særlig egnet jakke, så det får bli den tekniske, tynne jakken med mange lag under. Dette er ikke sporten jeg ville tatt med våre nye venner fra andre land på med det første, fytti, så ressurskrevende!

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 11:02   #45
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Det var de skiene du viste som var mest aktuelle hvis jeg ikke hadde landet på slalom, Lavender. Jeg tar meg i å lure på om jeg burde valgt telemark likevel, men kommer hele tiden ned på at det får holde at barna skal lære seg det de står på akkurat nå uten å måtte vente på mor hele tiden.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 11:53   #46
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.888
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Det var de skiene du viste som var mest aktuelle hvis jeg ikke hadde landet på slalom, Lavender. Jeg tar meg i å lure på om jeg burde valgt telemark likevel, men kommer hele tiden ned på at det får holde at barna skal lære seg det de står på akkurat nå uten å måtte vente på mor hele tiden.

Det blir nok mest hverdagskjøring på dere i preparerte bakker. Og skulle du føle behovet for ski til toppturer så er det alltid et godt tilbud, 7000,- for ski, men 3500,- i pakke med binding. .

Alpint er en dyr fritidsaktivitet, særlig for barn som vokser ut av utstyret sitt. Min eldste har vokst 10 cm i året, men nå tror vi det avtar og at vi kan koste på ungene slalom utstyr.

Sa du forresten Kitsbühl? Det er galskap. . Så du Henrik Elvestad i Amatørenes Mester, vel verdt å se. Galinger.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 14:34   #47
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Jeg sa Kitzbühl, ja, med fjellski. Det var ille. Det var utrolig morsomt i de rette løypene, jeg følte overhodet ikke at jeg manglet noe på utstyrssiden den gang. Det var bare den gangen vi plutselig befant oss midt i utforløypa jeg skjønte litt av hva folk med dødsangst sliter med.

Jeg så bare litt av den episoden, men det er altså så ille som de beskriver. Mye brattere enn det fremstår på tv og klink is, samt at det heller på begge sider av bakken slik at du havner i nettet eller i skogen hvis det ikke går rett frem. Det var ikke løsere i kanten, isen gikk til man møtte trestammene.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 20:17   #48
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Nå fikk jeg endelig sjekket hvilket utstyr jeg har.

Skiene er fra Dynastar - all mountain.
Støvelen ligner veldig på denne, og er utrolig god:
https://www.oslosportslager.no/produ...ctpage-nosto-1

Og NTN Freeride fra Rottefella. Binding og støvel kan enkelt stilles på ulike måter f.eks. for å være fleksibel på topptur eller "stramme" for bakkekjøring.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 20:18   #49
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Ja, der hadde du visst kjøpt allerede.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 21:00   #50
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Forråsidetsånn, det er ganske uvanlig. Vi har manglet møbler i stua i snart et år, men får ikke kommet oss til en møbelbutikk. Lista er laaang. Men når bursdagsgaver gis med forbehold om at de må brukes før påskeferien, da rokkerer man på prioriteringene.

Jeg tror det er tilsvarende sko jeg har kjøpt, og det var NTN-bindinger som var alternativet. Endte opp med Rossignol Temptation (ja, de heter det ).

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 21:39   #51
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Rååsa støvler? Men det er sånne bindinger jeg snakker om også, ja.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-16, 08:11   #52
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Rååsa støvler? Men det er sånne bindinger jeg snakker om også, ja.

Ja, det var selvfølgelig eneste fargen de hadde på damestøvler. Skiene har veldig fin farge. Det er selvfølgelig veldig viktig.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Ski.jpg (26,4 KB, 70 visninger)
__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-16, 10:33   #53
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Fine! Og hvor lange var de i forhold til deg?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-16, 10:40   #54
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Det glemte jeg å sjekke, men jeg tror de er litt kortere enn meg. Skal innom boden i dag, så hvis jeg husker det, skal jeg ta en titt.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-16, 11:01   #55
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Jeg har bestilt meg sånne sko og. Råsa.

Og k2 ski og ntn freedom bindinger. Håper inderlig jeg får alt før vi stikker til fjells på fredag.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-16, 11:24   #56
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Er det sant - folk kjøper altså telemarkutstyr? Vi var på områdets mest oppegående skibutikk, og han solgte det nesten aldri. Jeje, det er ingen gårdshandel, jeg kan evt selge brukt og kjøpe brukt hvis det blir helt ille.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-16, 18:34   #57
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Opplevde det samme her, telemark er helt ute, måtte bestille alt på nett. Ikke så lett å få prøvd sko da. Det er visst randonee som er tingen i følge min bror.

Og nå får jeg ikke skoa fordi leverandør var utsolgt. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg gjør.. Satser på jeg får tak i sko til neste sesong.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-16, 22:10   #58
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.378
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Kom over denne i dag, litt sånn a propos.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-16, 22:14   #59
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Det er pokkers umulig å få tak i NTN-binding-sko til damer akkurat nå.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-16, 22:18   #60
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket alpinutstyr?

Jeg stod med en i hånda for en uke siden, men det var før salget begynte. Jeg er fremdeles usikker på om jeg valgte rett - enda mer nå når Platoufyren nærmest sier at jeg kunne vært innovatør. Vi får se når vi kommer i bakken etter hvert. Har fått briller, så nå mangler bare staver. Godt hva som er kjøpt...jeg lover å ikke bli manisk i bakken for å få ned snittprisen per tur.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no