Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Genuin norsk mat (ved juletider)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-14, 21:33   #21
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Jeg tror ikke det er sesong rundt juletider, så kjøp kjøtt som er innfrosset hos produsent nå.

Prøv å server hvalcarpaccio, det er utrolig godt. Jeg pleide å servere med noen få friske blad av rosenkål, samt ripsgele og en litt frekk dressing med sennep, olje og masse rosèpepper.

Om gjestene er oppsatte på å prøve norske (rare) ting, så kjør på med både lutefisk og rakfisk.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 21:36   #22
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Kan du lage, eller får du tak i møsbrømlefse der du holder til?
Det er noe av den særeste matretten jeg vet om, og jeg liker det personlig ikke men folk her jeg bor er fullstendig gale etter det.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 22:12   #23
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Spekemat

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 22:18   #24
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.977
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Sildball med bacon, kålrabistappe og melk å drikke til.
Klippfisk
Sveler

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 23:49   #25
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Du MÅ jo servere pinnekjøtt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 00:00   #26
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Opprinnelig lagt inn av Frøken Fjong, her.

Spekemat

med rømmegrøt

Ellers ville jeg kanskje anbefalt å finne en restaurant med julebuffetmuligheter som dekker en god del av de litt mer aparte rettene, så slipper du å stå og lage selv?

Jeg har vært på julebuffet etpar ganger med amerikanske gjester på Rica Holmenkollen fordi selve bygget er så kult (for utlendinger), men det er jo så lenge siden at jeg aner ikke om det er noe bra nå Det dugde hvertfall da! Pluss at med sånn buffet slipper du at folk må høflig stappe i seg noe de får helt hetta av i utgangspunktet av ren hflighet, men kan velge litt selv hvor tøffe de skal være



Vafler og kakao ville jeg tatt på Frognerseteren

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 00:15   #27
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Bacalao!

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 00:20   #28
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.395
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Melkesjokolade må de få smake på et eller annet tidspunkt
Potetball (også kalt komle/kompe) og saltkjøtt av lam sammen med bacon, kålraistappe og standard grønnsaker som gulrot, brokkoli og blomkål.
Kvæfjordkake
Kjøttkaker i brun saus og erterstuing.
Lettsaltet torsk og stappe (potetmos)
Seibiff surret i rømmesaus og brunstekt løk

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 01:00   #29
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Et skikkelig måltid med spekemat.

Men jeg tror jeg ville servert mest av det som faktisk er vanlig å spise altså. For på den måten får de se hva vi virkelig spiser, og ikke bare de rarest mulige tingene. Jeg har feks ikke spist hval. Og for området jeg bor i er ikke hval typisk mat i det hele tatt.
Ikke rakfisk heller, selv om jeg er oppvokst med måltider med det.

Lutefisk er også noe som er vanlig tradisjonsmat og kanskje er morsomt å servere.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 01:14   #30
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Jeg ville også ha satset på mest mulige vanlige og ikke minst gode ting. Ting som ikke tar tid å venne seg til. Jeg har måttet venne meg til både rakfisk og lutefisk, men rein må da gå greit? Og også hvalcarpaccio, spesielt dersom de er vant til ceviche. Rå hval kan jo mest av alt tilføre en mental sperre for mange, men det er jo godt (i motsetning til en hel haug av tradisjonelle norske retter, fysj!) En del amerikanere har sperre på. Rudolf også, men det er i det minste stekt kjøtt og ikke SÅ vrient å like.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 03:04   #31
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Vil du ha en sterk (noen gangee ganske festlig) reaksjon...server lutefisk!
Det gjorde vi til min svigerinnes familie (på hennes oppfordring) og da de fikk se det var det mange rare ansiktsuttrykk rundt bordet. Utrolig nok falt det i smak hos flere av dem. Men et par av dem slet INDERLIG med å få det ned, og det forstår jeg godt!
Samme familie hadde store problemer med de tørre julekakene våre.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 11:47   #32
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Sjokolade, lakris og tyrkisk pepper!

Jeg ville spurt om de ville tatt med matvarer til å lage mexicansk taco!

Fiskesuppe

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 11:52   #33
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Kan du lage, eller får du tak i møsbrømlefse der du holder til?
Det er noe av den særeste matretten jeg vet om, og jeg liker det personlig ikke men folk her jeg bor er fullstendig gale etter det.

Neeeei, ikke gjør det!



Men vanlig lefse, enten en tynn versjon eller mørlefse, er jo en god idé.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 12:41   #34
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Steinbit
Potetlomper med sirup
Boknafisk
Finnbiff
Elg

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 12:58   #35
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.395
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Genuin norsk mat (ved juletider)

Svele med brunost eller sukkersmør (nordvestlandet)
Lappe med rømme og jordbærsyltetøy (sørvestlandet)

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no